Ni som han c-ponny

Sv: Ni som han c-ponny

Jag är typ 164 cm och väger väl ungefär 48 kg och min C-ponny, som jag rider väldigt sällan just nu, är 137,5 cm.
Jag känner mig lite lång men då rider jag nuförtiden bara stora hästar.

Bilderna är från förra sommaren, men jag har inte växt nått nämnvärt efter det. (Dock har faktiskt min sist och ridning blivit bättre:o:p )

Jag är ca 160 lång väger ca 42kg, har en c-ponny nu men han är till salu:cry: Det funkar bra just nu men känns som jag börjar bli för stor! Jag tkr att du ska ha en d-ponny;);)

halvt *kl

Förstår inte varför folk som är långa ska envisas med att rida ponny!
Varför inte bara "växa upp" och rida häst?

Jag är 170 och normal-smal, skulle aldrig i mitt liv rida c-ponny, möjligtvis sitta upp och testa en d-ponny, aldrig rida regelbundet.

Har ett fullblod på 160 som jag känner mig lång på :crazy:

Vissa bilder i den här tråden är skrämmamde i mina ögon, fjordingen, Gabby och 45-kg-tjejen är de enda som ser bra ut ju!! (sorry att jag inte letade reda på era användarnamn :D)

Kan ju bara svara för mig själv här.. Men rider man en ponny som är i minsta lagret är det troligen av en anledning:
ex. In/tillridning (som det i mitt fall var med B ponnyn). Han tog ingen som hellst skada av det och utvecklades mycket under tiden jag hade honom. Är det en ponny som har ngn form av problem tycker jag att det är bättre att en lite förstor duktig ryttare sitter upp och försöker åtgärda problemet än att en lagom ryttare gör det och det blir fel. Dock är ju givetvis en duktig lagom ryttare det bästa, men det är inte alltid det finns till hands..

halvt *kl

Jag är 170 och normal-smal, skulle aldrig i mitt liv rida c-ponny, möjligtvis sitta upp och testa en d-ponny, aldrig rida regelbundet.

Vissa bilder i den här tråden är skrämmamde i mina ögon, fjordingen, Gabby och 45-kg-tjejen är de enda som ser bra ut ju!! (sorry att jag inte letade reda på era användarnamn :D)

KL och något OT.
Jag är 177 cm lång, 55 kg och rider D ponny på 145 cm. (grov connemara) Jag tävlar aktivt dressyr och hoppning. LB/LB. Känner mig inte för lång för honom och han känner inget obehag heller. Det ser inte konstigt ut heller, enligt diverse dressyrdomare, tränare och folk runt om mig. :)

*KL*

Jag är 158 cm/48 - 49 kg, och jag känner mig väl lång på de flesta C-ponnyer, även om det kanske ser okej ut. Jag har korta ben och lång överkropp dock.

Tror inte jag har ngn C-ponnybild, ska leta. Men här är 145 cm D-ponny, dvs 5 cm högre än en maxad C:
lillenuppsuttet20mars20q.jpg

lillenuppsuttet20mars20.jpg

Hittade en bild, en liten en tyvärr. Men det här är en maxad C, och undertecknad.
importeradebilder5625.jpg

DOCK, hästens typ spelar stor roll för hur det ser ut med. Jmf t ex med:

152 cm i mkh:
importeradebilder5476.jpg

158 cm i mkh
importeradebilder4200.jpg

Min medryttarponny är ca 135cm i mkh, själv är jag ca 155cm lång och jag är precis lagom lång till honom. :D Många säger att ponnyn/hästen ska vara 10cm mindre än man själv. Men det skulle ju vara jättekonstigt, och jättesvårt att jobba ponnyn/hästen i form! Så isf skulle min medryttarponny vara 145 cm ? :P Nej, jag tycker att det är bra om man är ca 20cm högre än sin ponny/häst ! :) (Det är endast min egen åsikt och varierar också hur grov ponnyn/hästen är!) ;)

Fast så kan man inte säga heller. Om man är som du tycker man ska vara, 20 cm längre skulle det vara yyytterst få tjejer som skulle kunna rida en häst över 160 cm, och det är inte stort för att vara häst. Att ha ett sådant mått tycker inte jag ens fungerar som en riktlinje för det blir alltid fel åt något håll..

Ja, du är alldeles för lång. Utgår från att det är en "normalt" grov ponny. Är själv strax över 170 och rider D ponny, grov och tar upp mycket längd.

alldelens för lång var väl att överdriva?
Beror helt på hur ponnyn är byggd. Jag vet många runt 170 som rider ponny, utan större problem.

Det är alltid värt att testa, fungerar det inte så är det bara att säga det till ägaren! :)

*KL*

Jag är ca 164 cm lång och rider en C-ponny på 140 cm. :)

Tagen för nästan ett år sen så sitsen och allt annat har förbättras enormt, men jag var lika lång iaf!
30963_1258665265.jpg

89203_1255900550.jpg

85143_1267879394.jpg

Jag skulle avstå från C-ponny om jag vore du, med tanke på din längd.
Jag är själv 168 cm, hästen på bilden är 158 cm, grövre halvblod och jag ser "lagom" ut. Min egna häst är 172 och jag skulle känna mig tokigt lång på C-ponny.

2vmgcid.jpg

Det är tyvärr nästan helt omöjligt utan bild men är hästen bärande och ni båda har god balans tillsammans ser jag inga problem. Allt är ju individuellt!

Exempelvis, jag är 178 cm lång och provred maxad ponny på 148 cm

Photo_48335_631125.jpg

Min häst dagen efter vi köpt honom. Han 161 cm, jag fortfarande 178 cm.

Photo_48335_910578.jpg

(ja han byggde på sig och fick lite hull så småningom)

Och tillsist en c-ponny som jag red åt en bekant när hon var i Afrika

30117270.jpg

Tre olika hästar, tre olika utgångspunkter. När jag ibland red en stallkompis D-ponny såg jag ut som en jätte medans jag kunde hoppa på en annan ponny i samma höjd utan att det såg märkligt ut.

Balans och bärighet är nyckelordeen, oberoende på hur stor eller liten hästen är.

Här jag jag och min ponny, jag är 160 cm lång och vägen ungefär 50 kg.
Någon som tycker att jag är för lång?

00946a51-ca4c-4d87-9360-329d9e7211464.jpg

e3c9a170-893c-40db-ad7e-d2fca8a5c9be4.jpg

Hon är en RIKTIGT smäcker och fin ponny, riktigt smäcker :)
Som en arab ungefär :D
Hon är 136,2 cm hög.

Jag slutade rida min c-ponny när jag var 162 och vägde 48. Han var visserligen 132 cm, så inte så stor! Tjejen som red honom efter var 167 och vägde 48 när hon slutade rida honom. Hon var väääldigt stor på honom och det märktes när de hoppade för hon var tvungen att vara väldigt noga med hur hon satt så hon inte vinglade iväg med honom.
Han var en welshponny, så han var väldigt smäcker också :)

Det kommer att se konstigt ut om du ska tävla C-ponny... Du är ju ca 3 dm högre än ponnyns manke. Vikten är inga problem, men det blir svårt för ponnyn att balansera upp dig.

kl

31650368.jpg

31585047.jpg

166 /138

Tillägg: Har ju även avtaren som visar att vi inte har några större problem vid hoppningen.

*KL*

Tycker 'de flesta' som rider ponny är i längsta laget. Jag också. Dock upptäckte ja ginte det förrän jag hade börjat rida stor häst.
Men sedan tycker jag också att i utbildningssyfte ser jag MYCKET HELLRE en duktig, lite stor ryttare än en okunnig lagom ryttare.

TS: Testa kan du ju alltid, men jag skulle nog sikta på stor häst istället :)

*kl*
Jag tycker att du ska prova :D Det beror jätte mycket på hur hästen är byggd.

Jag kände mig förstor på en maxad D-ponny som jag ägde förut, nu har jag en fjording på 140cm och känner mig alldeles lagom, han är ändå bara 3 år och inridningen är knappt påbörjad, så balanserad är väl det sista man kan kalla honom just nu. Även barbacka känns det finfint :)

Jag själv är 165cm lång och väger 55kg eller strax under :)

halvt *kl

Vissa bilder i den här tråden är skrämmamde i mina ögon/.../
Håller med ovanstående.

Fattar inte varför långa ryttare envisas med att rida småponnyer? En sak är i utbildningssyfte som nämnts tidigare. Men det ÄR svårt för en ryttare att inverka korrekt om skänklarna hänger nedanför magen på ponnyn...

Det behöver inte innebära att ponnyn nödvändigtvis mår dåligt av sin långa ryttare, men inte är det vackert att se på oproportioneliga ekipage. (ja, min ytterst subjektiva åsikt :cool:)

Nu är jag kort, och tävlar enbart stor häst, så jag kanske helt enkelt är ovan att se dessa ponnyryttare som klamrar sig fast på c-ponny när de själva är 20-30 cm längre än ponnyns mankhöjd...

Fast jag är ju ungefär 30 cm längre än min ponny och så farligt ser det faktist inte ut att vara.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama