Ni som han c-ponny

Moreeeno

Trådstartare
Hej!
Det är såhär att jag har fått ett erbjudande att tävla en c-ponny.
Jag har inte varit och provridit den än men jag har funderat lite på om jag är för lång.
Jag är 167 och väger 50 kg.
Hur långa är ni som rider och tävlar c-ponny i hoppning? :)

Sv: Ni som han c-ponny

Ja, du är alldeles för lång. Utgår från att det är en "normalt" grov ponny. Är själv strax över 170 och rider D ponny, grov och tar upp mycket längd.

Dottern tävlar maxad c-ponny (visserligen ngt grövre modell) i både hoppning och dressyr.
Hon är väl runt 165 och väger ca 50kg. Ser absolut inget konstigt ut.

kl*

Jag tror du kan bli en aning för lång. Jag är 163 cm och känner mig ibland lång på en c-ponny jag rider vid sidan av, den är normalbyggd, men på min stora d-ponny känns det perfekt. När man är lång på hästar krävs det att man har sjukt bra kroppskontroll när man rider, annars blir det lätt vingligt.

Jag tror du blir för lång.

Här är jag på min D-ponny på 145 cm. Iof väldigt smäcker: Jag är 164 cm lång.
4031929.jpg

Och här på min maxade C-ponny: som tog upp mycket mer längd än min D-ponny.
9209106.jpg

Du ser perfekt ut på din c-ponny men TS är 9 cm längre, det kommer inte gå.

Förmodligen kommer ts vara stor, men jag tror ändå det kan vara värt att prova!

9 cm... det blir att benen hänger ner 5 cm längre och överkroppen blir 4 cm längre... ungefär. Inte så hemskt stor skillnad när man tänker efter ;)
Mycket beror på hur ponnyn bär upp tror jag. Och om man har bra balans och endast rider för en kortare period gör det kanske inte så mycket om man är något lite för lång för ponnyn.
Även ens egen kroppsbyggnad, om man har långa ben eller överkropp spelar in.

Det kan gå, beror lite på hur du och hästen är byggd.
Här är ryttaren 169cm/61kg och ponnyn 139cm:

DSCN1755.jpg

trning24aug18.jpg

Ett 8-sekunders filmklipp där ryttaren är 172cm/63kg och ponnyn är liten D tror jag.
http://www.youtube.com/watch?v=TtH-eKqel6E
(dålig kvalité på film)

Rider man små ponnyer behöver man vara ganska stark i sin sits, så man håller balansen.

Jag kan inte se att det är några problem. Är 172 cm och väger ca 55 kg (dock ganska lite kroppsbyggnad har jag) och rider en väldigt smäcker het maxad c-ponny. Kan tycka att sålänge hästen inte har några problem med att bära dig ovanpå och sålänge du kan balansera dig med hästen så ska det gå bra.

Och rider man små hästar kan man ju skritta fram och av för hand så sparar man lite på tiden man sitter på, och försöka rida lite kortare pass.

Jag är ca 155cm, och jag känner mig superlång på c-ponny. Och du är ju ändå nästan 15cm längre än mig.

Hej!
Det är såhär att jag har fått ett erbjudande att tävla en c-ponny.
Jag har inte varit och provridit den än men jag har funderat lite på om jag är för lång.
Jag är 167 och väger 50 kg.
Hur långa är ni som rider och tävlar c-ponny i hoppning? :)

hej :) jag är 170 och rider c-ponny just nu fast jag är lång på honom, jag är även lång på d-ponny så jag tkr att du är lite för lång men du väger inte så mycket så hästen mår inte dåligt av de.

ska du tävla den av någon spec anledning?
som jag rider den här c-ponnyn bara för att han har bockat så mycket med sin lilla ryttare.

solitarymoment, rider du stor häst i vanliga fall? För då känner man sig stor på ponny, tycker det räcker att gå från en häst på 172 till en på 163 för att jag ska känna mig som en elefant :D Även om jag inte alls är stor på den mindre hästen.

TS, det bästa är nog att provrida och se hur det känns, och kanske be någon filma så du ser hur det ser ut också.

Beror helt på hur hästen är uppbyggd, kraftig eller smäcker. Jag är lika lång som du och rider C-ponny (138cm), sportmodell av fjording, så han är kallblod men ändå tunn. Ser inte speciellt konstigt ut.

Som många andra redan har sagt beror det helt på hur både du och hästen är uppbyggd osv. Själv är jag 165 och väger 45, rider en maxad c-ponny och visst känner jag mig stundvis lite lång men inte som ett monster.

2l3qyt.jpg

Beror på hur du själv är byggd! Om du har låga ben osv..
Tror att det kan funka, det är ju bara att testa och se :)

Jag är 172 cm och väger ca 56 kg

C ponny, visserligen grov
DSC_0262.jpg

DSC_3740.jpg

Och mer extremt
B ponny, 130cm
Som synes tyckte inte han det var något problem, och inte jag heller
IMG_7947.jpg

Sixten150609133.jpg

Jag är 160cm och väger lite drygt 50kg...
Har själv storhäst men rider ibland ponnys också. Jag rider en mindre C-ponny íbland utan problem. Hade själv en c-ponny när jag var ponnyryttare och har inte vuxit en cm sedan jag gick över till storhäst.

Om det är en lite grövre är det nog inga problem, är det dock en väldigt smäcker ponny så kan det hända att du blir för lång, men det lär du känna! Prova rid och se hur det känns :)

Jag är exakt lika stor som du och rider och tävlar maxad c-ponny utan problem. Är ponnyn maxad (vilket de flesta ponnyer ju är numera) så borde det fungera bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi letar C-ponny till vår dotter och har hittat en intressant 4-åring som är 139 cm, men hur stor är risken att en 4-årig welsh (valack)...
Svar
8
· Visningar
1 360
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 462
Senast: Häst_
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 219
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama