Ni som ger pellets... Torrt eller blött?

Blöter alltid. Tycker det är praktiskt att lära de ära soppa för de tillfällen man behöver lura i de mer vätska av den ena eller andra anledningen.

Nu äter han inte pellets längre, men när han gjorde de fick han alltid torrt. Har en lättfödd d-ponnykorsning (fjording/arab/svhb) så har aldrig varit några mängder, 2-3 dl/ giva. De har inte heller varit några problem.

Vi ger Krafft Muskel och Lucern-pellets. Blöter och gör gröt av det, mest för att förebygga foderstrupsförstoppning (har aldrig haft det på en häst, menmen - better safe than sorry ^^), men också för att de ska få i sig lite extra vatten, speciellt på vintern =) Nog för att de har vatten både inne och ute och dricker bra, men det är ju ingen nackdel med mer ;)

är det ingen som tänker på det faktum att hästar behöver tugga?

Absolut en viktig aspekt, men äter hästen 15-20 kg stråfoder och 1-2 kg lusern (och ofta mindre än så, om det gäller tex krafft muskel) tror jag inte att just tuggandet på pelletsen är det viktiga. Behöver den mer att tugga kan man ju överväga hackad strå som tillskott i stället. Jag har som tidigare skrivit upplevt foderstrupsförstoppning med multipla komplikationer på nån näve pellets och veterinärerna var inte ett dugg förvånade. Efter den upplevelen kan jag inte överhuvud taget begripa hur man vågar chansa och ge torrt.

Jag har som tidigare skrivit upplevt foderstrupsförstoppning med multipla komplikationer på nån näve pellets och veterinärerna var inte ett dugg förvånade. Efter den upplevelen kan jag inte överhuvud taget begripa hur man vågar chansa och ge torrt.
Det finns säkerligen en och annan häst som är högriskpatient vad gäller foderstrupsförstoppning, om de inte tuggar ordentligt innan de sväljer maten t.ex.
Den enda gången jag själv träffat på foderstrupsförstoppning var för drygt 25 år sen, då en ponny på ridskolan där jag då jobbade kom in från hagen och skulle ridas och då hade en gräsklump som satt fast i strupen. (han passade på när veterinären ändå fanns på plats, så det blev snabbt åtgärdat)

Men med tanke på hur många tusentans ton torra pellets som äts av hästar runtom i landet varje dag (tänk alla större stall som tar hem pellets i bulk, där är det nog en försvinnande liten andel som blöter maten till alla hästar...) så kan man nog ändå anse att det i merparten av fallen är ganska riskfritt att fodra med torra pellets.

Men, det finns alltid undantag.

Under alla år har vi fodrat med Kraffts pellets torrt till alla möjliga hästar och jag har aldrig sett någon få foderstrupsförstoppning. Nu har jag bara en häst och hon får det torrt ibland och tillsammans med betfor ibland. Förra året satte jag pelletsen i vatten så det blev gröt innan jag fodrade, men det va bara för att hon va hostig och veterinären gav mig det som tips.

Lusern pellets blötlägger jag alltid.

Hej!
Min får alltid pellets uppblött. Hon är alltid hungrig och kastar i sig mat oavsett om hon precis ätit eller ej. Hon får lucernpellets.

/Lavinia

Mina får musli. Men nya ponnyn får pellets. Så blöter upp det. Tror det är Hippo och det blir ju nästan 5 ggr mer när man blöter!

Musli tycker jag känns säkrare, det sväller inte (inte den sort jag har)

Vi ger betfor på morgonen till kraftfoder sen blötar vi den krossade havren o de hästar som är dåliga på att dricka blöts all kraftfoder.Våra hästar dricker ur hink

Har man en gång varit med om foderstrupsförstoppning tror jag inte det finns på kartan att ge torr pellets. Min pålla fick foderstrupsförstoppning en gång - hon äter inte fort, fick en liten mängd och hade tuggat hö 10 minuter innan :( Inte en kul upplevelse, även om det denna gång löste sig fort mha strupmassage och rörelse.

Liknande trådar

Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
587
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
435
Senast: Hello
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar