Ni som ger HippoAlfa...

antiloop8

Trådstartare
...hur mkt får era hästar per dag?
...ger ni det torrt eller blötlagt?
...har ni märkt några resutat, bra el. dåliga?
 
det är olika beroende på vad det är för häst, jag ger torrt och hästarna tycker om det och äter gärna.
alfan är bra då det innehåller mycket grönmjöl(alfa) och proteinet kan då räknas som grovfoder....
 
Ger torrt.
Just nu 300 g. (hästen behöver inte mer, äldre häst som är pensionerad pga. skada och som äter ett bra hö)
Lite skrammel i krubban bara.
 
När jag gav fick hon ca 300 g, för att höja proteinet lite. Jag ger helst blött, men Alfan är inte så hårdpressad, så ibland fick hon det torrt.
 
Jag har hösilage med lite låg proteinhalt i år och Hippo Alfa kompletterar fint.

Vi har Islandshästar och unghästarna som snart är två år får 1,25kg/dag, inget mer utöver hösilaget förutom några hg linfrökaka.

De vuxna ridhästarna får 0,5 kg HippoAlfa, men de får lite kraftfoder också.

Tycker det är ett alldeles utmärkt foder, betydligt smakligare än lusernpellets som våra hästar vägrar äta. Dessutom i en bättre pelletsstorlek dvs lite mindre.

Vi ger det torrt.
 
Ponnyn får 0,5 kg torrt. Vi har bra hö men hon tog sig inte riktigt, så jag provade med alfan och hon har lagt på sig en del tycker jag. (får i övrigt 0,4 kg havre och 2 dl betfor (ca 60 gram?) samt 6,5 kg hö + mineraler.

Fullblodet (svårfödd med ganska dåligt hö) får ungefär 1 kg om dagen torrt. I övrigt ca 3 kg havre, lite linfrökaka och ca 9 kg hö/silage. (Det är min medryttarhäst så jag har inte 100% koll på foderstaten som ni märker...) Han har nog aldrig varit i så bra i hull och muskler (inte på väldigt länge i alla fall). Jag är lite alfa-frälst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
850
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 401
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
482
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp