Ni som gått över till islandshäst

Sv: Ni som gått över till islandshäst

Jag började på ridskola med islandshästar för mååånga år sedan. Hade tidigare ridit ponny, mest på 4H-gård osv så då var steget upp till isis inte så långt. Det var den ridskolan som låg bäst till när man inte har föräldrar med bil och kusinerna hade dessutom isisar och det är ju för goa hästar! Där tragglade vi runt i några år och lärde oss grunderna, även om jag känner att man kanske inte blir expert på gångartsridning på ridskola...
När de sedan flyttade var nästa steg att börja rida STOR häst på det STORA ridcentret, men det var ju inte så farligt det heller :) Lite ovant med höjden i början och längden på steget. Annars lärde jag mig jättemycket där också och tycker att jag har mycket nytta av den "vanliga" ridningen även på min isisbrutta. Det är ju faktiskt inte, som så många andra också poängterat, någon direkt skillnad, en häst är en häst oavsett ras. Jag kan (eller ska kunna när vi kommit så långt :P ) göra allt med min pålla, rida dressyr, hoppa om hon tycker det är kul, lufsa ut i skogen och framförallt då kanske fokusera på gångarterna eftersom hon är lovande gångartshäst och verkar ha lätt för allt (vilket inte matte har...) Det är ju det som är skillnaden bara, att vi har lite extra gångarter att roa oss med. Vi börjar bli väldigt stabila i trav vs. tölt så sen ska vi väl prova på passen så småningom. Men det är inget som säger att vi inte kan rida lektion med de stora hästarna också. Tur att det finns så många valmöjligheter! Och typ inga begränsningar för vad man vill göra, det tycker jag är fantastiskt :)

Det blev en isis nu som första egna häst lite av en tillfällighet. Jag skulle ju "bara titta" och helst ville jag ha en vallack och inte en skimmel (blivande). Men så träffade jag lilla pållan och blev lite lätt kär. Så mjuk och följsam och fantastisk :D Och så himla cool för att bara vara 4... Kusinen har fortfarande islandshästar och vi kommer nu kunna utveckla oss tillsammans med våra små pållar.

Jag ser bara det positiva med att rida islandshäst, man kan göra allt man kan med en stor häst (om man så vill) bara med lite extra bonus! Och så inte lika långt ner till marken ifall man skulle göra en ofrivillig avsittning... :)

Kom på en sak som jag kan sakna: Spränga fram i galopp på en stor häst när det går riktigt fort! Visst kan man tokgaloppera även på en islandshäst men känslan blir inte lika maffig som på en häst som är en sådär 30-40 cm större. Men det är ju bara en pyttedetalj, i övrigt vet jag inget negativt :)

Själv har jag ridit islandshäst sedan slutet på 70-talet så jag vet inget annat ;) har bara suttit på en "stor brun" max 3 gånger i mitt liv. Senaste gången blev jag ledd på ett gårdsplan på en 1,80-häst och bad om att få sitta av efter ett varv, tyckte det var döläskigt :D

Men härom veckan följde min granne med mig på en ridtur. Hon har bara ridit halvblod, det var islandshästpremiär för henne. Hon tyckte det var hur kul som helst och red min valack riktigt bra, speciellt med tanke på att det var första gången. :bow:

Hon tyckte att den största skillnaden var att min häst var så enormt RÖRLIG i hela kroppen, jämfört med hennes halvblod.
Det tyckte jag var lite intressant. Själv har jag inget att jämföra med, men vad tycker ni, som både ridit halvblod och islandshästar?

Det finns ju stela islandshästar också, tyvärr :crazy: felridna. Men annars håller jag med dej! Växte upp på ridskola med hästar i olika former och red fullblod ett tag innan jag slant över till islandshäst. Rida en bra islandshäst slår allt.

Ang galoppen någon skrev om - den bästa galopp jag ridit förutom ett fullblods race :D var på en islandshäst så nog finns det islandshästar som kan ge en otroligt bra galopp också.

Jag tycker att det svåraste var att känna vad som är rätt gångart!
Skritt, trav och galopp funkar ju men när hästen går rent i tölten osv!

Lättast? Hmm ingen aning faktiskt. =)

Förutom gångarterna så tycker jag att en islandshäst är väldigt händelserik att rida, de känns som riktiga krutpaket och vissa hittar lätt på bus kan jag tycka =)
Posetivt är gångarterna, en ren tölt är verkligen jätteskönt, de är små till förpackningen men har mycket egen vilja och känns inte som t.ex en ponny.

Negativt? Ingen aning, jo, det kan vara att det ibland kan vara svårt att hoppa med dem :)
Sedan allt detta med att försöka känna när de går rent i gångarterna.

Jag började med islandshäst då vi flyttade och grannen hade dessa, tyckte att de var väldigt trevliga individer och när jag sedan provade så blev jag väldigt förtjust i tölten samt att det var en stor häst i liten förpackning.

Sen kan jag erkänna att jag ibland saknar storhästtiden, där fanns inga gångarter som var svårväxlade eller svårt att känna om den var ren. :P

Sen kan jag erkänna att jag ibland saknar storhästtiden, där fanns inga gångarter som var svårväxlade eller svårt att känna om den var ren.

Håller med!:D

Men när man väl kommer upp på en tregångshäst tycker man att det fattas något...

Jag inte över till islandshäst från storhäst på det sättet då jag red mina ponnyer tills jag blev för lång. Mamma hade en islänning (min Fengur) en fick en nackskada efter en bilolycka och kunde inte rida så då blev det automatiskt att jag tog över Fengur, var nog 10 år och han 6 år. Så jag har egentligen aldrig ridit storhäst.

Tänkte inte så mycket på att det kunde vara skillnad då eftersom jag var så ung. Red in honom själv och red som jag red mina ponnyer. Sen började vi gå kurser där både jag och Fengur fick lära oss allt med tölt och sånt från grunden. Han hade tölten naturligt men var grymt passtaktig, så vi har kämpat i många år med att få en ren tölt :)

Tycker det är jättekul med islandshästar för det är verkligen en utmaning med flera gångarter så det blir aldrig tråkigt. Taktfel och för mycket tempo så fort man försöker nåt kan göra mig frustrerad, men när man kämpat ett tag och det funkar så är det helt fantastiskt igen :D

Fengur är 5 gångare och blandar gärna in passen så fort han blir spänd eller osäker, så det är nåt vi alltid kommer få hålla på med, att separera hans gångarter :P Laukur är under inridning och har tölten långt in, är troligen 4 gångare då han har jättesäkra grundgångarter och han måst ridas på ett annat sätt än Fengur. Tycker det är superkul att ha en av varje :D

*KL*

Kan nu med erfarenhet säga att det inte verkar vara en lätt ekvation för en halvblosryttare att gå över på islandshäst, en av mina hästar har lyckats skrämma slag på en människa som inte för sitt liv kunde förstå att dessa små varelser hade så mycket krut i sig.:angel::D

Haha, jag har erfarenhet en del som ridit mycket storhäst har bra tryck i sätet vilket gör att mina hästar ofta går i bra form och med god energi fram, MEN de blir ofta passtaktiga/styva (svårt att slappna av i sätet hos ryttarna) och ryttarna får ibland svårare att hitta traven.

från stor häst sas, vad tycker ni har varit svårast?
Lättast?

Vad skiljer sig i att rida islandshäst jämfört med stor häst?
Positivt?
Negativt?
Vad fick er att börja med islandshästar istället?

Att jag valde att få över till islandshäst, deras underbara lynne och lätthanterbarhet. Har man väl köpt en islandshäst är de billiga att köpa mat till och smidiga i drift. En islandshäst är en riktig kompis... min valack har en underbar ridbarhet...

Svårigheten som jag missbedömde var problemet med att de har så mycket anlag för pass i sina gener. Det varnas ofta för femgångare och passaktiga hästar men ändå .... så fattade jag inte riktigt...

Fast .. dom är som vilken häst som helst.
Foderbehovet är individuellt!
Våran ena kille är extremt lättfödd men kräver ändå RÄTT mat, och det är inte gratis.
Den andra är väldigt svårfödd och går på höga givor hö och en hel del kraftfoder då han även tränas hårt.

Så att skriva att de är billiga att köpa mat till känns lite fel.
Det är ju som vilken häst som helst i samma storlek och med samma typ av träning.

från stor häst sas, vad tycker ni har varit svårast?
Att inget av det man lärt sig från innan funkar. Alla islandshästarär så olika så rider man en ny får man helt enkelt sitta upp och prova sig fram.

Lättast?
Alla islandshästar jag har träffat är sjukt bussiga och lätta att hantera. De är allmänt bra på kroppssråk och lätta att kommunicera med.

Vad skiljer sig i att rida islandshäst jämfört med stor häst?
Det är fortfarande en häst; men fler gångarter blir mer slit. Är traven bra så är tölten sämre och vice versa. Mer att hålla reda på. Samt att ingen häst liknar den andra.

Positivt?
Tölten. Vad hade man sysslat med utan den liksom? Flyga fram i ökad tölt i skogen. Inget slår nog det.

Negativt?
Jämfört med en välskolad dressyrhäst kan väl jag "sakna" saker som stor, luftig trav, passage, skänkelvikning i galopp, piruetter osv. Men det är mer spännande att rida islandshäst...;)

Vad fick er att börja med islandshästar istället?
Skulle köpa egen och hittade ingen storhäst som passade mig. Sen råkade jag klicka med en isis och sen den dagen är jag såld.

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
294
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
623
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka