Sv: Ni som förlorat en bästa vän
Tog bort min foderhäst i juni iår.
Hon var halt en dag, vi avvaktade och hon fick vila, blev gradvis bättre, pratade med vetrinär som sa avvakta åkte in efter ca 2½-3 veckor men tanken att det är en inflamation eller dyligt. hon blev ju gradvis bättre!
2 gradigt halt på vänter fram så vi röntgade och hittade en hovbensfraktur. strikt boxvila i ca 6 månader gissade vet, enda rösels hon fick göra var ut och in från sin lilla ruta till hage.
kontaktade ägaren och vi pratade om hur vi skulle göra, jag fick det tunga lasset att indirekt ta beslutet huruvida vi skulle å vidare med behandling eller inte av. Varför belutet hamnade på mig tänker jag inte ta upp då det är något som är mellan mig och ägaren. just då tyckte jag att det var fruktansvärt orättvist men belutet blev att hon skulle tas bort.
sagt och gjort ägaren ringde och beställde tid för slakt. En vecka tog det mellan beslutet var taget och fram tills den dagen det var dags att köra iväg med henne. En av de hemskaste veckorna i mitt liv.
I vartfall släppte vi ut henne i stora hagen med kompisarna igen, vägrade låta henne stå i en liten låda och vänta. SÅ vi proppade i henne så mycket morötter, äpplen och godis vi vågade utan att rikera kolik, och bara myste med henne.
dagen innan det var dags spenderade jag och en stallkompis till mig vid hagen. Ägaren kom och sa hejdå, medryttare kom hon också och var med oss. så där låg vi inlidnade i Shirens vintertäcke jag medryttare och stallkompisen tills sent på kvällen och bara var hästarnassällskap, en otroligt sorglig dag många tårar men även endel leenden, men ett mycket vackert minne som jag idag är väldigt glad åt att jag har.
jag följde inte med när hon åkte, jag var där på morgonen sa mitt farväl, lastade henne gav henne en puss i pannan sen gick jag. underbara stallägaren som är lugn som en filbunke och varit med om proceduren många gånger tog hand om det hela och det är jag evigt tacksam över både för min men framförallt för Kerris skull, jag hade inte kunnat vara lugn och trygg i det läget.
Under denna veckan av väntan kom min stallkompis och frågade om jag ville ha en annan häst under sommaren... mitt svar var " jag vill ha Kerri" men eftersom min kompis känner mig allt för väl så visste hon att jag skulle behöva en annan häst att pyssla med, så vi åkte iväg jag tittade på hästen han var stor och brun vilket var bra, ville inte ha något som liknade Kerri som var liten och svart. jag red honom i 5 minuter kom fram till att han var ridbar och bestämde mig för att ta hem honom över sommaren.
Det var nog det klokaste jag har gjort, för vi behövde varandra lika mycket han och jag den sommaren. Han behövde mig eftersom han hos tidigare fodervärd varit varnvårdard och ägaren tagit hem honom på stört när hon fick reda på hur det stod till och visste inte hur hon skulle hinna med allt just då, jag behövde honom för jag behövde något annat att fokusera på.