Ni som fodrar med fri tillgång till ensilage i hagen....

Sv: Ni som fodrar med fri tillgång till ensilage i hagen....

Hästar gör ju så när man bara ställer ut en bal. Och bara ställa ut en bal är ju högst olämpligt. Det ger ju verkligen en bra grogrund för oönskade bakterier vilket kan få till följd magproblem. Även med höhäck eller liknande anordning måste man ju vara noga med att rensa bort runt matplatsen, spill o dyl.

Hur menar du med oläpligt?:confused:

En bal tar slut på ca 3dagar här....

Suck, känner igen det där... Våra fem är makalösa, både kissar och skiter i hösilaget; efter de har dragit ut det så det täcker en diameter på 10 m:eek:. Varje vecka har vi kört ut en traktorkärra med mat, håller inte längre. Så i fredags gav jag upp och åkte och köpte en foderhäck. Nu får hästarna hitta en annan sov- och toalettplats:devil:. Sura 5000 spänn, men man sparar ju ändå in pengarna i längden!

FRB_.jpg

En sådan köpte jag!

FRB_.jpg

En sådan köpte jag!

Jag har oxå funderat lite på den, men tycker den verkar vara svårhanterad, måste flytta med lastare??

Du kan väl höra av dig när du använt den ett tag hur du tycker den fungerar?? når shettisar ner i den??

Jag har ett sto som ligger i höselagehögen och äter. De andra får äta det som sticker fram runt henne. Hon ligger där, mitt i högen, varje dag, flera timmar. Och nej, det är iget fel på henne, hon tycker bara om att ligga och äta.

nu har jag mina pållar inackorderade på lösdrift, och där har de nån slags ring runt hösilage-balen. men det hjälper inte!!
hästarna drar ut och ned hösilaget, sen ligger de i det, och framför allt kissar och bajsar dem i det. helt hopplöst att försöka hålla rent kring balen.

Tidigare hade jag "egen" lösdrift, och då fick jag låna en smart sak av markägaren. han hade gjort den själv till sina kor, och enligt honom var den billig att tillverka. (man får väl skaffa sig en händig karl som kan bygga en likadan.. :angel: )

En fördel med den här var att det dessutom var tak på den. Kanske var det farligt med storleken mellan gallren, skulle kanske varit så att hästarna inte fick in huvudena. men det gick iaf bra med mina tre buspojkar.

9324399.jpg

9324402.jpg

8fe23bc0af099fde278c7e5c6411e24f.jpg

... och så här ser det ut nu! Det blir givetvis lite spill runt om, men inte mkt om man jämför med innan. Sen kan de ju inte ligga och gotta sig i det heller! Kan varmt rekomendera en foderring! Man behöver ingen lastare till den. Den består av 3 delar, så vill man flytta den kan man plocka isär den och sen bära. Men vi ställde den på högkant och rullade den, då behöver man dock vara 2 personer!

Senast ändrad:

Funkade visst inte, försöker igen!

Före:
6c4822b52f95e855edbd6d40d8d6042e.jpg

Efter:
c0eb1929960ac7ed9aee852c708b24b5.jpg

Såg kanon ut!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö I vår lösdrift fodrar vi med fri tillgång på grovfoder. Ställer in bal med foderring runt. Är inte helt nöjd då det blir mycket spill...
Svar
14
· Visningar
2 524
Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 517
Senast: bettysmatte
·
Foder & Strö Fick frågan om jag ville ställa ut en ensilgabal till våra två hästar. Balen ställs på vanlig pall och plasten skärs av eftersom. Det är...
Svar
13
· Visningar
1 440
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka