Ni som fodrar med "bramat"

S

Smultronagnes

Tänker på typ Royal Canin, Iams etc som betraktas som lite "bättre", alltså torrfoder.
Jag är lite nyfiken på det.
Hur mycket kostar det er per månad? Hur mycket äter katten/dag?
Blir de inte hungriga emellanåt? Det känns som att de får så lite... :o
Och VARFÖR fodrar ni med det fodret?

Sv: Ni som fodrar med "bramat"

Mina går på fri tillgång. 2 katter gör av med kanske 2 kg/månad. Drygt 250:- /mån tror jag, har inte tänkt på det.

Jag fodrar med RC för att dom tycker om det och inte vill ha att annat. Jag vill sätta ver dom på BARF, men det vill inte katterna... :smirk:

Senast ändrad:

Min kräsna katt äter eukaneba (osäker på stavningen) då hon blir så förskräckligt fet på storhandelsmaten.

Med eukaneba äter hon tills hon är mätt (mycket mindre mängd) och tycker det är gott oxå :) går åt ca 0,75kg i månaden dvs kostar ca 175kr. (1kg=199kr) Tycker det är värt pengarna för något hon gillar och som man vet är ett bra foder.

Blir de inte rysligt feta om de får fri tillgång?
Just nu har lillfröken fri tillgång eftersom jag lägger upp mer än hon äter upp på en gång så hon går och småsmaskar hela dagen...
men det kanske är en vanefråga??

Inte mina, men visst finns risken. Jag tror att portionering kan innebära att katten kastar i sig mat när dne väl kommer fram. Fri tillgång ger en mer avspänd matmiljö. Tror jag.

Det gäller vissa katter, men inte alla. Jag har en som utan problem skulle äta lagom med fri tillgång, och en som hetsäter, kräks, hetsäter igen. Jag försökte ha honom på fri tillgång i flera månader med resultat att han blev fet som en tunna (på bantningsfoder) och kräktes varje dag.

Jag var övertygad använadare av "bra torrfoder", emn numera ger jag bara burkmat och barf-baserad kost. Bra pälsar och hull har blivit superpälsar och ännu piggare katter.

MissFideli skrev:
Inte mina, men visst finns risken. Jag tror att portionering kan innebära att katten kastar i sig mat när dne väl kommer fram. Fri tillgång ger en mer avspänd matmiljö. Tror jag.

Jo.. man märker väl ganska snabbt om man har ett matvrak. Undrar egentligen vad som gör katter till det? jag har bara träffat en som det inte var något stopp på. Hon åt och åt och åt och åt och åt .. märkligt.

Sassy skrev:
Jag var övertygad använadare av "bra torrfoder", emn numera ger jag bara burkmat och barf-baserad kost. Bra pälsar och hull har blivit superpälsar och ännu piggare katter.

Vad är BARF? :confused:

Smulan75 skrev:
Min kräsna katt äter eukaneba (osäker på stavningen) då hon blir så förskräckligt fet på storhandelsmaten.

Med eukaneba äter hon tills hon är mätt (mycket mindre mängd) och tycker det är gott oxå :) går åt ca 0,75kg i månaden dvs kostar ca 175kr. (1kg=199kr) Tycker det är värt pengarna för något hon gillar och som man vet är ett bra foder.

Ok. tack för prisuppgiften. Mysan gör av med ca 1 burk om dagen av , det är 9 kronor om dagen ... *räknar* 271 kronor cirkus! :-o Jösses. det är ju dyrt. och jobbigt att släpa hem.. jag ska nog konvertera...

Jag hjälper ofta på ett katteri (avlar på perser) och har dom fri tillgång til mat hela dagen.

Vi använder bara Royal Canin just nu och har det funkat bäst (har även provat Iams och m.m.)

Till vuxna katter ger vi en blanda av:
-Hair and skin
-Persian
-Exigent

Ungkatterna & kattungarna ger vi en blanda av:
-Babycat
-Persian kitten

Smultronagnes skrev:

BARF = Bones And Raw Food eller Biologiskt Anpassad Rå Föda

Det innebär att man ger katten mat så lik dess naturliga föda som möjligt. Kosten baseras (oftast) på råa köttiga ben (t ex kycklingvingar) och så fyller man på med kött, hjärta, lever och dylikt.

Överlägset bästa maten får jag nog säga. Har haft katt i drygt 10 år och var länge "Royal Canin-anhängare", men BARFar numera mina katter och de har aldrig mått bättre.

Haha jag tänker alltid på engelska betydelsen på barf - vilket är "att spy" :rofl: :rofl:
Så när ni säger "barfar" och sånt tänker jag bara på att katterna kräks och sånt hahaha, usch jag är knäpp :D

"Min" katt (=familjekatten) får royal canin eftersom det är den mat som verkar fungera bäst för honom. Han får fin päls och lagom hull (ok då, ibland kanske lite rund men det får en snart-tio-åring vara).

Har testat med annan mat, men då har han dels kunnat äta hur mkt som helst, dels har det resulterat i att han knappt druckit ngt vatten (även om det varit torrfoder)... Inte så bra... mycket kräkningar under den tiden :crazy:

Hur mkt maten kostar vet jag inte, far min står för kalaset eftersom katten bor hos honom... :D Men misse har fri tillgång på fodret... (och numera ratar han det mesta annat, utom kanske en tonfiskburk kanske)

Jag köper en 4 kg påse RC Outdoor ca varannan månad till vår katt. Den kostar 319:-. Jag tror inte att det blir dyrare än att köpa burkmat. Vi har inget val, för detta är det enda han behagar äta med undantag för en och annan fågel/mus.
Stallkatterna får billig burkmat och "storsäcks"-torrisar från Granngården. Funderar på om det inte skulle bli lika billigt med RC till dem också om jag köpte 10 kg-säckar.

jag fodrar just nu me RC persian, fri tilgång.
Tycker det e bra, katterna gillar det, köper 10kg säckar så det räcker ju ett tag...

MissFideli skrev:

Det tror jag också, men som sagt så är det ju individuellt. Tanten får en portion blött (oftast Whiskasbullar eller tonfisk) varje morgon och det märks att hon har vant sig vid det och inväntar "frukosten" även om hon alltid har fri tillgång till RC-torrisar.

Skulle gärna ge henne mer blött, men det går inte åt mer än 1/2 portion om dagen även om jag lägger upp mer. Torrisarna småknaprar hon av under dygnet, mest på kvällen/natten.

Min lilltjej får RC babycat och lite mjau mjukmat nån gång ibland.
Tycker hon funkar väldigt bra på RC, oerhört fin päls, bra energi osv. :) Tror nog hon skulle äta vad som helst egentligen, men RC känns tryggt. Har lite funderingar på att prova Hill's senare då mina tidigare monster ätit det och funkat bra på det, men troligtvis stannar vi hos RC. :D
Varför vi valde RC är för att jag helt enkelt inte Vill ge "matbutiksmat" - för mig känns det som en risk. Jag ser till att jag får i mig allt jag behöver och köper matvaror av bra kvalité, varför ska jag då inte ge Xindra samma förutsättningar som jag ger mig själv? Hon är ju min kärlek :love:

Vi ger fri tillgång, funkar kanon för oss då hon äter när hon är hungrig. Även mina tidigare har stått på fri tillgång då det varit lättast för mig och katterna har trivts med det.

Hittills har fodret kostat oss 100 kr/månad då vi köpt en två-kilos säck. Skulle nog kunna lägga upp till 250 kr/månad på mat om det skulle vara nödvändigt, men i dagsläget är det inte det.

Jag ger mina fri tillgång av en blandning av RC Kitten, James Wellbeloved Kitten och ANF Kitten, samt så mycket MJAU som de vill ha (med lite tonfisk inblandat för att tok-lillkatten ska äta det *suckar*). Jag vet inte riktigt hur mycket de äter men det ökar ju mer de växer. ;) Vill gärna proppa i dem mer mat, åtminstone den lilla, men det är inte lätt.

Egentligen skulle jag väl helst vilja att de åt mer MJAU och i övrigt bara ANF, men ingen av affärerna här i närheten har det så nu börjar min lilla påse utställningsinköpta påse sina. :( Det finns ett företag som kör hem foder här i mina trakter och de har det, men jag har inte vågat prova dem ännu.

/Erica

Jag köper 15 kg Iams var tredje månad...kostnad straxt över 600:-

För alla mina 5 katter tillsammans....

Dom får fri tillgång...

Jag har haft 2 katter sen 1984 som inte kunnat gå på fri mat...bägge 2 var uppfödda på minkmat :(

hoppas jag får skriva lite även om mina katter Inte äter ett superdyrt foder ;)

Mina katter har fri tilgång på whiskas Adult kattfoder (inköps på G-gården) + att dom får rå fisk över hela fiskesessongen + diverse köttslims över slakten + diverse möss o dyl, som dom fångar själva...
Alla katterna är lagoma i hull och har fina pälsar.
Med tanke på deras jaktförmåga, och ätande av fångat byte, så avmaskas dom några ggr/år...
Kostnaden är jag faktiskt lite osäker på. Vi köper en ny 2 kg´s påse när det behövs. Skulle tippa på runt 150 :-/månad, för de tre katter som vi för tillfället har.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 485
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Hejsan! Har försökt hitta själv, men skriver ut här för lite hjälp och tips från andra kattälskare som kanske har bra koll! Jag söker...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
4 755
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 597
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.