Ni som driver egen verksamhet!

S

Sussie918

Mina frågor är;
-Vad driver du för verksamhet?
-Hur länge har du gjort det? Har du haft stora problem med att få in pengar? Vilket har varit svårast? Dyrast?
-Har du några anställda? Isåfall hur många?
-Vad kan du beräkna som lön för dig om allt flyter som det ska? Vad tjänar dina anställda?
-Krävde ditt jobb någon speciell utbildning isåfall vilken?
-Hur ser er arbetsplats ut? Ni som ex. tar in konvalcenter;Hur stort är ert stall, hur mkt betesmark har ni mm. ?

Tacksam för svar :bow:

//En nyfiken Sussie!

Sv: Ni som driver egen verksamhet!

Mitt råd vid uppstart av företag är:
*gör en kalkyl
*sen dubblar du utgifterna
*halverar inkomsterna

Och om det fortfarande går i hop -KÖR I GÅNG!!!!

:D ...håller med, men vill tillägga: Ska något BYGGAS så glöm inte att multiplicera beräknad tidsåtgång och pris för detta med 3,14 :cool:

Pocahontas och Silverkedjan har jättebra tips - ville bara tillägga en sak att ha i minnet... De flesta kunder betalar som de ska, men nån enstaka (5%?) försöker nog testa att inte betala trots påminnelser etc. Ibland undrar man om de kallt räknar med att ett litet, nystartat företag inte ska driva det vidare till kronofogden?

En del tenderar att släpa efter med betalningen en hel del - är det ett par som kanske dröjer ett par veckor mer än beräknat så kan det bli kännbart...

Numera har vi lärt oss att ringa kronofogden och kolla upp betalningsanmärkningar innan större jobb, samt att kräva förskott om det rör sig om mycket pengar...

Så, det är saker som kan vara bra att ha i åtanke...

Mvh Cissi som sitter och kollar upp blanketter etc för kronofogden just nu... (För en "nöjd kund" från juli...)

jag håller på att starta upp en enskild firma för min hovverkning och här är rena fakta:
Säljer du exempelvis tjänster så måste du först räkna med momsen. Den ligger på 25% av tjänstens värde som skall plussas på. Eller så kan man räkna det som att 20% av priset är moms (som skall betalas in till staten).
Sedan skall du dra av 31% av vinsten i sociala avgifter INNAN du kan börja betala 33% i vanlig hederlig skatt.
Säljer du då en tjänst för 100kr får du behålla ungefär 37kr
Detta måste man ha med i beräkningarna!

-Vad driver du för verksamhet?

konvalecentstall för travare

-Hur länge har du gjort det? Har du haft stora problem med att få in pengar? Vilket har varit svårast? Dyrast?

sen 95..inga problem med pengar då jag har samma tränare som kund..jag fakturerar tränaren..han hästägaren.

-Har du några anställda? Isåfall hur många?
Inga anställda..bara horsewalkenrn :D

-Vad kan du beräkna som lön för dig om allt flyter som det ska? Vad tjänar dina anställda?

jag har ganska "dålig" lön...men det är för att jag för många egna hästar :crazy:

-Krävde ditt jobb någon speciell utbildning isåfall vilken?

Nej

-Hur ser er arbetsplats ut? Ni som ex. tar in konvalcenter;Hur stort är ert stall, hur mkt betesmark har ni mm.

Jag har 16 boxar..12 inne och 4 uteboxar, har inget bete utan 9,2 ha mark som endast är hagar

Om du inte gjort det redan så gå starta eget utbildning, man lär sig regler för moms mm där, det kan vara svårt att klura ut själv å gör man fel fast det inte var meningen får man kronofogden efter sig å dessutom böter.

Samt gå bokföringskurs(det brukar inte talas så ingående på företagar utbildningarna) även om du ska ha revisor för visst pappersarbete blir det iaf.

Jag har gått 2 stycken eget företagar utbildningar men känner mig fortfarande ganska grön.Min mamma har däremot eget företag så jag kan få hjälp av en kunnig person.
Planerar oxå starta eget inom häst men letar gård för tillfället :)

så sant som det är sagt.
företagare som vill betala mot faktura kollar jag alltid när det blir större summor. särskilt eftersom jag har Internetförsäljning och alltså inte har den sociala kollen på en del kunder.
det gäller också att samma dag (eller någon dag senare) som fakturan förfaller, ringa upp och i vänlig ton påminna om att de glömt att betala. i de flesta fall är det rena olyckshändelser eller slarv.
det är ett tillfälle för mig att få lite kontakt med mina kunder! man kan fråga hur de trivs med varan. fungerar den som de tänkt? passar storleken o.s.v. det är faktiskt väldigt uppskattat att man är trevlig och pengarna brukar finnas på kontot nästa dag ...

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 509
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar