Ni som bakar eget (frukost)bröd..

Araminta

Trådstartare
Jag hade en period då jag gjorde egen källarfranska istället för att köpa bröd i affären. Enkelt och billigt men blev aldrig jättebra så jag föll tillbaka i vanan att köpa färdigt. Tycker dock egentligen det är rätt trevligt att göra eget bröd och hade gärna hittat tillbaka till den vanan. Så nu letar jag efter recepttips från er som är vana hemmabagare.

Mitt ultimata frukostbröd:
- Nybörjarvänligt då jag inte är någon van bagare
- Ska gå att få klart på en eftermiddag (dvs. inga surdegar som kräver dagar)
- Måste gå att frysa och sedan tina i brödrost
- Relativt grovt och utan sirap eller socker.
- Gärna ha vatten som vätska då jag är laktoskänslig och väldigt sällan har filmjölk eller mjölk hemma.
- Och så givetvis: gott! :D

Kalljästa, knådfria frallor (googla!) är min favorit (om det ska vara i "frallformat" alltså). Få ingredienser och man slipper knåd-kladdet. Använd valfria mjölsorter och frön för önskad grovhet :)

Jag hade en period då jag gjorde egen källarfranska istället för att köpa bröd i affären. Enkelt och billigt men blev aldrig jättebra så jag föll tillbaka i vanan att köpa färdigt. Tycker dock egentligen det är rätt trevligt att göra eget bröd och hade gärna hittat tillbaka till den vanan. Så nu letar jag efter recepttips från er som är vana hemmabagare.

Mitt ultimata frukostbröd:
- Nybörjarvänligt då jag inte är någon van bagare
- Ska gå att få klart på en eftermiddag (dvs. inga surdegar som kräver dagar)
- Måste gå att frysa och sedan tina i brödrost
- Relativt grovt och utan sirap eller socker.
- Gärna ha vatten som vätska då jag är laktoskänslig och väldigt sällan har filmjölk eller mjölk hemma.
- Och så givetvis: gott! :D
Mitt frukostbröd är enkelt och gott. Det har varit samma grundrecept i många många år.
Jag bakar på en liter men det är ju bara för att jag har en assistent och det är enkelt
Degvätska - vatten.
25 % grahamsmjöl. 25% grovt rågmjöl och resten vetemjöl.
linfrö, solrosfrö och lite pumpafrön. Men det är ju valfritt.
Jag häller i en skvätt olja för att få det saftigare och litegrann sirap för jäsning. och salt förstås.

Ibland larvar jag mig lite och byter ut en del av rågmjölet mot havregryn, skrädmjöl eller något annat. Eller har i lite riven morot.
Vill man ha en mjukare "sötare" smak kan man byta vattnet mot äppeljuice.

Själv är jag lat och brer ut degen i en långpanna och när den är färdiggräddad så skär jag i lämpliga "limp-bitar" och fryser. Men jag har gjort bullar också.
Brödet blir nästan godare efter en tur i frysen. Tar ofta upp på kvällen det jag ska äta till frukost nästa dag.

Jag bakar mycket bröd.
Utgår alltid från samma grund men varierar mycket.

Blandar sju åtta deciliter mjöl med ett paket torrjäst, ordentligt med salt ca 1msk och jag har brödsirap (för jäsningen inte för smaken, nån msk. Går ju att utesluta)
Värmer vätska i micron ca 5-6 dl, vatten oftast.
Häller det i mjölblandningen, knådar i mer mjöl tills det ser lagomt ut i konsistens och låter maskinen gå en fem minuter. Jäser kanske trekvart, bullar ihop den till en limpa eller två eller vilken form jag nu önskar.
Gräddar till 93 grader i varm ugn, runt 200 grader.

Varierae mjölsorter efter vad som finns hemma har i frön eller nötter, havregryn eller annan degvätska.
Penslar ibland med ägg eller vatten och toppar med valfritt, sesamfrön, vallmofrön, havregryn, flingsalt etc

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka