Ni som avlar för försäljning/Halvblod.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kima
  • Startdatum Startdatum
K

kima

Säljer Ni era hästar som föl eller unghästar?
Får Ni sålt era hästar som föl?
Eller behåller ni dom utan att försöka sälja som föl och säljer senare som unghäst. Hur länge väntar Ni då? Inriden och visad 3-årstest?
Är det skillnad på marknaden att få sålt som föl beroende på vilken inriktning hästen/fölet har, hoppning/dressyr?
Jag förstår att det bästa vore ju att få sålt som föl för det är väl mest ekonomiskt, men är det någon marknad för det eller vill köparna ha en inriden 3-åring?
Var i Sverige bor Ni? Är marknaden större i Skåne tex?
Har läst om fölauktionen i Falsterbo men vet inte hur många som brukar säljas där.
Läste på något förbunds hemsida att de skulle försöka ordna en gemensam visning för sina medlemmar.
Vet ju att det förekommer många gemensamma auktioner/visningar i tex Tyskland men verkar inte vara så i Sverige. Eller är Tyskarnas auktioner att jämföra med våra fölpremieringar/3-årstester/Kvalité.
Där är ju en viss marknad för försäljning.
Är det många som fått förfrågningar på hästar efter en sådan visning? Eller är det mest andra uppfödare i publiken?
Ja, många frågor har jag. :confused: Har någon svar?

Sv: Ni som avlar för försäljning/Halvblod.

Det är olika hemma hos oss hur dom säljs. Helst så behåller vi dom som blir ston - det har tyvärr varit lite klent hemma hos oss med stoföl dom två senaste åren :crazy:, därför så hoppas jag att det Cortezstoet som nu är kvar och ska föla får ett stoföl e. Landor som vi kan behålla ;). Hingstfölet e. Silvano ska vi sälja så fort som möjligt - vi vill inte ha hingstar hemma hos oss.

Tyskarnas auktioner är inte att jämföra med våra unghästtester. I Tyskland så är det en oerhörd kommers vid auktionerna som du kanppast ser någonstans i Sverige, tyvärr. Dom unghästar som vi har visar vi helst på unghästävlingar och inte på testerna. Nu visade vi ju förvisso två treåringar i år - men det får visa sig i framtiden hur vi gör med den biten...

Hälsningar Helen

PS Vilken hingst blev det i år till ditt sto ? DS

Tack för svaren.
Jag hade ju också beställt ett sto-föl, gärna fux som mamma men jag fick ju en mörkbrun hingst. :rofl:

Tja hingstval. Frågan är öppen tills spermierna är inne!! ;)
Nej, skämt och sido. Jag har inte bestämt mig än. Jag velar fram och tillbaka. Men måste väl bestämma mig snart, tror hon går i brunst på söndag.
Det lutar åt Figaro. Men jag hade gärnat velat se honom live först. Jag ska ner till Helsingborg men det dröjer 2 veckor till.
Helst hade jag velat låna ut henne, jag har två som är intresserade att låna ett föl på henne men vill de bestämma hingst får de sno sig för jag vill ha henne inseminerad nu på 30-dagars brunsten.

Just nu sitter jag och spanar runt om jag kan se hur kvalet på Flyinge gick nu ikväll. Men det verkar inte som om dom lägger ut resultaten någonstans. Jag får väl vara så fräck att jag ringer sekrerariatet och frågar.
I 5-åringarnas uttagning går: Twiligt, Tellwell och Richfield.
I 6-åringarnas Bocelli och även Synovia.

Funderar att åka till Strömsholm på söndag och kolla också. Beror på sambo och väder.

kima skrev:
Tack för svaren.
Jag hade ju också beställt ett sto-föl, gärna fux som mamma men jag fick ju en mörkbrun hingst. :rofl:

Tja hingstval. Frågan är öppen tills spermierna är inne!! ;)
Nej, skämt och sido. Jag har inte bestämt mig än. Jag velar fram och tillbaka. Men måste väl bestämma mig snart, tror hon går i brunst på söndag.
Det lutar åt Figaro. Men jag hade gärnat velat se honom live först. Jag ska ner till Helsingborg men det dröjer 2 veckor till.
Helst hade jag velat låna ut henne, jag har två som är intresserade att låna ett föl på henne men vill de bestämma hingst får de sno sig för jag vill ha henne inseminerad nu på 30-dagars brunsten.

Just nu sitter jag och spanar runt om jag kan se hur kvalet på Flyinge gick nu ikväll. Men det verkar inte som om dom lägger ut resultaten någonstans. Jag får väl vara så fräck att jag ringer sekrerariatet och frågar.
I 5-åringarnas uttagning går: Twiligt, Tellwell och Richfield.
I 6-åringarnas Bocelli och även Synovia.

Funderar att åka till Strömsholm på söndag och kolla också. Beror på sambo och väder.

Ja tänk att dom där beställningarna på kön vad det gäller föl, aldrig blir som man vill :D. Hur kan det komma sig att det lutar åt Figaro om du inte har sett honom live ? Har du kanske blivit tipsad av någon som sett honom ?

Om du ringer sekreteriatet så kan du väl lägga ut svaret här. Jag är också nyfiken...

Jag tänkte också åka till Strömsholm på Söndag - tycker att det är trevligt att det finns lite större tillställningar här i Mälardalen också. Hoppas på sol...

Hälsningar Helen

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har blivit tipsad om Figaro. En bekant var och tittade på bruksprovet. Hon är både avelsintr. och mkt duktig veterinär och dressyrryttare. Hon hade mkt gott att säga om Figaro. Och hans ridbarhet är ju numera omtalad.

Resultat i kval till unghäst-VM dressyr idag onsdag kl 16.30 på Flyinge:

5-åringar:
1: TellWell, 7,86
2: Gicea, 7,14
3: Twiligt 1062, 6,88

6-åringar:
1: Bocelli 1044, 8,76 :love:
2: Synovia 8,1
3: Ruskin 7,0
4: Welesta, 6,34
5: Stroller, 6,1

Fast man kanske skulle ta Bocelli igen. Tycker ju att hingsten jag fick i år är jättefin. Men det tycker man väl alltid om sina egna. :angel:

Jag hade nog funderat igenom hingstvalet lite till ;) om jag hade varit den lyckliga ägaren till ett detta sto :angel:

Hälsningar Helen

Kom med förslag då.
Hjälp mig!
Jag gör ju inget annat än surfar runt och kollar på hingstar men tiden börjar rinna ut. Jag vet snart inte varken ut eller in.
Jag har ju inte hittat någon som känns helrätt.
Jag har kollat på många, många. Jättebra att Flyinge numer har video på nästan alla sina. Där valde jag bort en som jag inte riktigt gillade när han rörde sig och hittade en annan som jag gillade när han rörde sig. Worldly. Men han kostar 4000:- +moms per dos och det låter så osäkert tycker jag. Kanske fel.
Sen gillade jag Blue Horse Hertug också. Men vet inte vad han har gett i avkommor.
Vill ha en med härliga, luftiga, mjuka gångarter. Ädel. Hög ridbarhet.
Mitt sto är 168 och det är väl en lagom storlek. Hon är varken ädel eller tung.

Jag ska fundera och sedan så lovar jag att återkomma.

I mina ögon så har du ett av dem absolut intressantaste halvblodsstona för avel här inne på forumet ;) - därför så bad jag dig fundera en gång till - men jag ska fundera som sagt var och sedan så återkommer jag med hur tankarna går...

Vad får hingsten kosta då ? Prisklass ?

Helen

Tja vad får han kosta?
Vet inte, men kanske inte de dyraste från Tyskland även om det hade varit kul tror jag inte jag skulle få ut det vid ev. försäljning senare.
Florestan har jag ju drömt om lite. Men så såg jag en video med honom från Unghäst-VM i fjol och blev inte lika imponerad som jag borde blivit med tanke på prislappen.
Såg att det kom en del föl efter honom i år. Ska bli kul att se dem.

Rubin Royal, Sir Donnerhall eller Smashing Hit då ? Smashen står ju i Sverige, Rubin Royal tar Göran Svensson in på och Sir Donnerhall finns hos Schockenmöhle...

Om du gillar Forestan så kan du ju ta och kolla in hans söner Furst Heinrich, French Kiss ( Hässelberga tar in på honom ) och sedan Florencio.

Hälsningar Helen

Du och jag har ju talat om ditt sto lite mer ingående och hade vi inte haft stallet fullt, så kanske det hade varit jag som skulle valt hingst till henne.
Jag hade nog funderat mer på någon hingst som även hoppar eftersom du har så mycket hopp i henne (Stanford och Modesto). Lite synd att de frångick det rena gångartsblodet.
Vad tycker du om Silvano? För stor kanske? Dessvärre är ju väldigt många fina hingstar så förbaskat stora. Jag ska själv bestämma hingst till Zoya som fölade samma dag som din och hon är ju själv närmare 175 cm...
Lycka till i valet!

Silvano tänkte jag också på...Hellre än Bocelli...

Hälsningar Helen

Tack för hjälpen.
Ska kolla upp Era förslag.
Silvano skulle väl gå uttagningen till Unghäst-VM i Strömsholm i helgen. Kanske måste se till att komma iväg dit.

Ja det måste du se - själv så kommer jag att sitta bänkad...Är det någon här som har koll på vilken dag han går :confused:

Hälsningar Helen

Jag har för mig att 6- och 5-åringarnas uttagning är på söndag.

Jag kikade som snabbast på förslagen.
Silvano hittade jag från bruksprovet tror jag: "Rakhasig med veka kotor. lindrigt paralellförskjuten"
Jag vet att mitt stos mamma var ngt rakhasig. Pga av det valde jag bort Sack förra året.
Rubin Royal var fin men dyr. 13000 i språng/dräktighetsavg. + skick 800 m.m.

Sir Donnerhall var fin. Men hittar inte att han är godkänd till Sverige. Jag kan inte åka ner och registrera föl i Tyskland. Bor mitt i Sverige. Eller hur fungerar det?

Smashing Hit blev väl godkänd i år. Vad gillar du mer hos han än Figaro? Bara en fråga. Jag har ju inte sett någon av dem live. Men Figaro hade ju bättre betyg i både gånarter och ridbarhet.

Hos smashen gillar jag typen och hans elegans med den tilltalande lättheten. Han hade dessutom en fin utstrålning. Han kommer att låta tala om sig på tävlingsbanorna under rätt ryttare tror jag. Han hade mer hingstkaraktär !

Figaro var i mina ögon mer alldaglig i utseendet. En helt annan typ än Smashen. Rör sig fint. Inte lika mkt hingstutstrålning...Löshoppning tror jag han fick 3-3 på om jag inte missminner mig totalt...

Hälsningar Helen

Jag lagger mej inte i era hingst-rekommendationer alls, utan jag tanker svara pa fragorna istallet.

Det ar sallan jag saljer nagonting som fol. Forst och framst tycker jag att det ar svart att satta pris pa ett fol, nar jag sjalv koper ett fol sa har man ju en vagledning fran var saljaren saljer, men nar man sjalv ska satta pris sa tycker jag att det ar svart.

Forst och framst avlar jag for att avla fram en topphast at mej sjalv, men givetvis kommer de flesta att saljas. Jag tycker dock att jag ar tillrackligt duktig for att rida in mina unghastar och tavla dem sjalv, sa det blir ingen storre utgift for mej att utbilda hasten. Dessutom far man battre betalt for en unghast som ar tavlad, en ett fol, och eftersom jag bor pa Irland sa kostar det inte speciellt mycket att ha en hast mellan 1-3 ar, da de kan ga ute pa bete hela aret, med stodfodring under november-mars. De ganger jag tar in dem for att hantera dem lite, osv, sa har vi vara egna stall och foder for en manad eller sa ar inte speciellt mycket. Dessutom ar min sambo hovslagare, sa jag betalar inte for sadana saker.

For att gora en lnag historia kort sa behaller jag avkommorna tills de i alla fall ar 3 ar och da inridna. Det har dock hant att jag salt en 2-aring eller sa, da det visat sej att hasten inte ar sa duktig pa att hoppa...och jag far bra med pengar for den i alla fall. :)
Alla sager att jag samlar pa hastar....och det kanske stammer. :angel: :love:

Senast ändrad:

kima skrev:
Säljer Ni era hästar som föl eller unghästar?
Får Ni sålt era hästar som föl?
Eller behåller ni dom utan att försöka sälja som föl och säljer senare som unghäst. Hur länge väntar Ni då? Inriden och visad 3-årstest?
Är det skillnad på marknaden att få sålt som föl beroende på vilken inriktning hästen/fölet har, hoppning/dressyr?
Jag förstår att det bästa vore ju att få sålt som föl för det är väl mest ekonomiskt, men är det någon marknad för det eller vill köparna ha en inriden 3-åring?
Var i Sverige bor Ni? Är marknaden större i Skåne tex?
Har läst om fölauktionen i Falsterbo men vet inte hur många som brukar säljas där.
Läste på något förbunds hemsida att de skulle försöka ordna en gemensam visning för sina medlemmar.
Vet ju att det förekommer många gemensamma auktioner/visningar i tex Tyskland men verkar inte vara så i Sverige. Eller är Tyskarnas auktioner att jämföra med våra fölpremieringar/3-årstester/Kvalité.
Där är ju en viss marknad för försäljning.
Är det många som fått förfrågningar på hästar efter en sådan visning? Eller är det mest andra uppfödare i publiken?
Ja, många frågor har jag. :confused: Har någon svar?

Jag har precis börjat med egen uppfödning. Och mitt mål är att sälja de innan 7 års ålder och inte tidigare än 4 år. Har tänkt att de ska kvala till breeders och scandinavian open i Falsterbo. Jag bor nere i skåne och tycker att marknaden är störst här. Vi har köpt ett föl på auktionen i Falsterbo. Men tyckte inte att de va något direkt drag där. Går absolut inte att gemföras med auktioner i Tyskland. Är inte alls samma pengar.

Ja, jag har känslan av att det är lite mer marknad i Skåne. Det tycker jag verkar vara allt som har med hästar att göra. Utställningar, tävlingar, utbildning m.m.

Jo, du har nog rätt ang utstrålning så är nog Smashing Hit mer tilltalande. Lite mer flashig. :)
Dock stirrar ju jag mig blind på protokoll fårn bruksprov/utställningar m.m. På Smashen står det att han är tåvid fram och nystar. Hästar som nystar har jag lite svårt för. Det beror ju hur mycket.

Dock hittade jag även på Figaro lindr. paralellförskjuten, ngt inåttåad fram. Det var därför jag släppte tanken på han tidigare i vintras. Det hade jag glömt.

Ni som har mer vana vid avel än jag. Hur vanligt är det att dessa felaktiga benställningar nedärvs?
Som sagt jag tycker det känns olustigt att ta en sån hingst men det finns ju många som är så trevliga men har vissa små paranteser. Men nedärver dom det?
Från hon som velar så hästen hinner väl både gå i och ur brunst: ;)

Liknande trådar

Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 391
Ekonomi & Juridik Hej. Har googlat runt lite men hoppades att någon som kan detta kunde ge lite mera exakta svar, någon som kanske gjort det själv...
Svar
8
· Visningar
1 917
Senast: EmblaAsk
·
Avel Hur är det egentligen ställt med svensk hästavel? -Har hört lite för många gånger att ston som skadas eller inte fungerar av olika...
Svar
16
· Visningar
2 230
Avel Sitter här på kvällskvisten och funderar lite. Är inte så insatt i halvblodsavelsn, utan har mest pysslat med russ innan. Köpte för...
Svar
17
· Visningar
1 893
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V