Ni som är bra på hästens kroppspråk..

J

jessie90

Min häst la i går mulen mot min kind och blåste i mitt öra. Vad betyder det? Gör inte fölen så mot sina mammor? :confused:

Sv: Ni som är bra på hästens kroppspråk..

Heeej, jag tycker om deeej.....blåååssss....

Så har jag alltid fått intrycket att dom vill förmedla när dom gör så....
Ponnyn kan t.o.m. ge mej en liten slick i örat när han gör så....

Naw.. så brukar min pålle göra när jag ska borsta halsen på honom.. :love: Jag tolkar det som "hejsan matte ska vi gosa lite..?" :p

inte för att ja ska sno din tråd men ja har oxå en fråga :D

vad betyder de när hästen kliar sitt huvve mot axeln... ja har lärt min pålle att inte göra de men ja vet inte om de betyder " hej ja bestämmer" eller " gosi gos..."

Om hästen lägger mulen på axeln (eller liknande) betyder det att hästen visar att den är ranghögre, men på ett snällt och vänligt sätt.

Det din häst gjorde kanske inte var riktigt samma grej?
Min häst gjorde som din en gång, la huvudet VID mitt och blåste på mej, därför att jag fick ont i en höft, stog dubbelvikt och nästan grina för det högg till så i höften, så kände jag en mule och ett blås i örat, som om han ville fråga "vad hände?"
Det var inte för att visa sin rang, så nog får man själv se hur situationen är, se till att man känner sin häst och vet avd den menar.

I början när jag ryckte manen (han hatar att bli ryckt) ville han gärna lägga huvet på axeln (vilket han givetvs inte fick!) och vid tillfälle tränga bort mej med bogen, detta var/är inte ett ömhetsbetyg från hans sida utan ett "Jag gillar inte det här och vill att du slutar". Numera står han, om något tjurig, still och låter sej bli ryckt. Visst vill han lägga huvet på axeln då och då nu med när jag rycker, men det får han aldrig.

Yoghurt skrev:
vad betyder de när hästen kliar sitt huvve mot axeln... ja har lärt min pålle att inte göra de men ja vet inte om de betyder " hej ja bestämmer" eller " gosi gos..."

I princip låter jag inte min häst klia sej mot mej, MEN det finns tillfällen det verkligen kliar på honom och (fram)benet inte är tillräckligt, kanske når han inte dit han vill, då får han klia sej mot mej alt jag kliar honom med fingrarna.
Jag tycker inte det är fel, men jag låter inte hästar klia sej på mej i övrigt. Den får hitta nåt annat att klia på :smirk:

Min häst lägger alltid huvet på axeln på mig och ska ha en kram. Hon lägger gärna sitt huvud bredvid mitt och står och blåser mig i ansiktet litegrann och hon kan stå så länge länge. Dom flesta hästar hälsar på mig genom att blåsa mig lite i ansiktet och sen lägga huvudet på axeln på mig. Även hästar jag aldrig mött förr.

Såvida man inte själv har bjudit in hästen innom sitt område tar jag det som inkräktande och att hästen tar sig friheter utöver sin rangställning - såvida då inte hästen faktist är högre i rang.

Elizette skrev:
Såvida man inte själv har bjudit in hästen innom sitt område tar jag det som inkräktande och att hästen tar sig friheter utöver sin rangställning - såvida då inte hästen faktist är högre i rang.

Men han som blåser i mitt öra och står och blundar, som han njuter typ... Sen vilar han mulen mot min axel.

mitt område är fortfarande mitt område, det behöver inte vara en "elak" gest för att den ska vara oacceptabel. Om du har bjudit in hästen och/eller gått in hans område och han sedmera gör så skulle jag inte ta någon större notis om det, skulle ta det som att hästen är lugn och tillfreds, avslappnad med dig som flockmedlem.

Jag är inte mycket för överromantisering av hästkänslor och beteenden, dom är djur och tänker inte så jätte avancerat utan går mer på känsla och medfött beteende.

När hästar blåser en i ansiktet betyder det att dom hälsar. Om man kollar på två hästar som möts så ställer de sig ofta mule mot mule och blåser.

prova att blåsa din häst i näsborrarna, blås och vänta kvar där, tills hästen blåser tillbaka, så kan man göra ett tag, sen vet hhästen alldeles säkert vem du är, och kan känna igen dig på din "luft" nästa gång du gör så

Prova!

Ja, det ska jag göra i mogon!

när hästen kliar sig på dig säger den "Hahaha, här bestämmer jag" :devil: .
Det finns flera olika sådana här sätt som hästen använder för att plocka poäng. Och ju mer poäng, ju högre i rang.
T.ex. om hästen flyttar på dig och du går undan får hästen poäng.
Ser man inte det, utan tror att hästen vill gosa när han kliar sig på dig, kan det ju lätt bli fel. :bump:

Sanna

littL flower skrev:
när hästen kliar sig på dig säger den "Hahaha, här bestämmer jag" :devil: .
Det finns flera olika sådana här sätt som hästen använder för att plocka poäng. Och ju mer poäng, ju högre i rang.
T.ex. om hästen flyttar på dig och du går undan får hästen poäng.
Ser man inte det, utan tror att hästen vill gosa när han kliar sig på dig, kan det ju lätt bli fel. :bump:

Sanna

Men han kliar sig inte mot mig. Bara blåser så försiktigt han kan typ.. Han slickade mig lite på axeln också fast då backade jag..

nä. jag svarade på magnum o yogurt som undrade:)

Sanna

Man kan få reaktionen ett argt skri och en hov i veka livet så prova inte på främmande hästar.

Din häst gillar dig. Sådär gör min häst på mig och på min mamma med. Hon gör det för att hon trivs och sådär.

Luff skrev:
Man kan få reaktionen ett argt skri och en hov i veka livet så prova inte på främmande hästar.
Varför har det inte hänt mej då, jag hälsar oftast på alla hästar på det sättet, både ston, hingstar och vallackar och jag har aldrig nånsin fått en sur reaktion utan efter hälsningsceremonin har dom oftast velat vara i min närhet, hur många varningsskyltar det än stått på både grindar och boxdörrar.

Och till Littl Flower, min häst har alltid kliat sig lite försiktigt på mig och flyttat på mig, och jag på henne. Vi backar också upp mot varann och muckar gräl när vi tycker att tillvaron behöver livas upp lite. :devil: Och hennes bakfot ÄR jättefarlig, men ett stadigt tag i svansen är ännu farligare. :eek:

*udda hästhantering, jag vet.* :D

Hästarna hälsar ju så på varandra,genom att blås i varandras näsborrar..så nått sånt skulle jag tro..

Till andra frågan om när hästen kliar sitt huvud på en- En ledarhäst- skulle ALDRIG tolerera en sådan grej från en häst som va i lägre rang! Så vad du än gör tillåt den inte klia sitt huvud mot dig! däremot kan du KLIA den,men då är det DU som börjar och det är en helt annan sak...

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 089
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·
Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 519
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama