Sv: Ni som äger en häst med inkorrekt benställning.
Det kanske inte finns någon forskning (men jag vet att jag varit på föreläsning där det framhållits hur viktigt det är med en korrekt benställning) och man kanske inte kan/ska "sko bort" en skevhet som hästens muskler vant sig vid att kompensera, men om man tänker sig hästens ben som ett klosstorn så borde det inte vara svårt att inse att ett snedbyggt ben måste vara känsligare än ett rakt?
Visserligen, som du skriver, beror det ju på bruk, gångart, underlag osv om hästen får några problem eller inte, men om man ser på hållbarheten som sådan så måste man ju jämföra olika benställningar med samma typ av belastning.
Huruvida enbart en rotation av benet (utåt-/inåttåad) påverkar hållbarheten kan jag inte uttala mig om, det kan jag för lite om anatomin för, men när det som i mitt fall handlar om en X-benthet och dessutom i kombination med ett böjt skelettben är i alla fall jag övertygad om att det påverkar hans hållbarhet i allra högsta grad! Vår vet. var i alla fall inte helt säker på om han skulle kunna hålla för något annat än att gå i hage och skrota - om ens det med tanke på hans överbyggdhet.
Sedan vet vi ju inte vilken typ av inkorrekthet som TS undrar över?