Ni som är inhyrda på ridskola

iNHALE

Trådstartare
Har inte hittat någon bra tråd för detta så gör en ny.

Ni som har er häst uppstallad i ett stall där det även bedrivs ridskoleverksamhet, hur sköter ni era träningsrutiner? Ridskolan har ju företräde till ridhus/paddock under de timmar då det hålls ridlektioner och även om man får lov kanske man inte vill vara där och träna mitt i deras lektion.

När börjar lektionerna i "ert" stall och när rider/tränar ni i förhållande till dessa? Ni som jobbar heltid, hur parerar ni detta i förhållande till ert jobb? Stannar ni till sena kvällen och rider efter att lektionerna slutat eller hur gör ni?

Sommartid kan man ju rida i ridhuset om det är lektion i paddocken och tvärt om, men vintertid är det kanske inte alltid underlag nog att rida i paddocken.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Jag har stått uppstallad i två olika stall som haft ridskola. Jag har även jobbat ideellt i ridskolan/klubben, så jag har varit på "bägge sidor".

Så nu när jag uppnått kärringålder så känner jag att ska jag vara uppstallad på ridskola, då ska de ha två ridhus! I annat fall är man ju oftast hänvisad att rida före kl 16 (alltså då man jobbar) eller efter klockan 21-22 (då man borde gå och lägga sig och sova), och i längden blir det slitigt!

Vet flera ridskolor som kan ha en privattryttartid någon gång på kvällen, typ ridskolan har ingen aktivitet en speciell timme på kvällen.

Just detta att ridskolan "ockuperar" de vettiga tiderna sa jag för många år sedan är något som kommer ställa till problem för ideella ridskolor! För ju fler privata ridhus som byggs, desto färre privatryttare vill vara uppstallade på en ridskola! Och då försvinner ju en hel del ideella krafter och folk som kan göra helgstall!
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Nu har ridskolan där jag hade min häst fått två ridhus så tillgången är nästan obegränsad. Men innan när det bara var ett behövde man vara ute före 16.30 och hade inte tillträde igen innan 21.00. I realiteten betydde det att skulle man kunna rida hyfsat vettigt blev det före 14.00 för sen blev det knökfullt i ridhuset.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Känner det också att det kan vara problematiskt att samsa ridskola och privat på samma anläggning, speciellt om sagda privatryttare inte är intresserade av att delta på ridlektion med den egna hästen.

Under tiden du hade häst på ridskola, hur löste du det? Var du där och red före jobbet eller sent på kvällen efter lektionerna?
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Jag har stått på ridskola med dubbla ridhus. De hade ofta dubbelbokat mån -tors från 17.30/18 fram till 19 eller 19.30. Med mitt jobb hann jag aldrig rida innan utan fick rida efter. Inte så sent egentligen men det som kunde vara irriterande var att en av ridlärarna i stort sett alltid drog över så man kunde få stå och vänta i 10-15 min. Sedan kunde det vara tävlingar på helgerna som också bokade ridhusen, men då kan man ju oftast rida ute dagtid om inte vädret är för hemskt.
Jag tyckte det var enda nackdelen med att stå på ridskola. Då det var min första häst uppskattade jag att det fanns folk att fråga samt att utbildad personal handskades med min häst och sade till om den verkade på dåligt på något sätt. Anläggningen i övrigt var bra, med flera ridbanor och stora hagar.

Jag tycker det finns ett par saker att tänka på när man funderar på att stå på ridskola är förutom ridhustider.
- Ingår det stalltjänst och vad innebär den? Endast privathästarna eller också ridskolehästarna? Hur ofta, och är du ok med arbetsbördan?
- Är du ok med de regler som finns? Kan vara ganska strikta vad gäller hantering för att man ska vara lite som förebild för ridskoleryttarna, i alla fall om privathästarna står i samma stall som ridskolehästarna.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Tack för input.

Stallet jag har i åtanke har fullservice med fodring, mockning osv så det finns inga krav på stalltjänst. Ridlektionerna är från kl 15 till 21 så det är rätt länge.

Nu kommer jag med största sannolikhet inte flytta häst dit förrän de har löst den undermåliga hagsituationen, men tänkte höra hur andra har haft det på deras ridskolor.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Numera har "min" ridskola två ridhus, så nu är det sällan några problem, men förut fick man vackert anpassa sitt ridschema. Lektionerna höll på från 15.30 till 20.30-21.30, så det var inte realistiskt att hinna rida i ridhuset före eller efter. Man fick passa på när någon grupp hade teori (45 minuter kanske 2-3 ggr i veckan). Utöver det fick man rida ut. Jag red på träningar två vardagskvällar i veckan, så det var aldrig någon superpanik för min del, men visst får man acceptera att det blir ett pusslande där man inte alltid kan ta hänsyn till vad som är optimalt för hästen när man lägger upp sitt träningsschema.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Man och man. Jag jobbar oregelbundet, börjar sent, sover borta, slutar tidigt osv så för mig är det absolut inga problem.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Kl
För mig skulle det inte vara ett alternativ öht , eftersom jag jobbar kontorstider och även om man slipper vardags pass etc så att rida kl 21.00 är inte ngt jag är lockad av . Då skulle jag lika gärna kunna stå uppstallad utan ridhus för det är ju vintertid man vill ha sånt !
Det är synd , hade gärna stått uppstallad i sig annars på ridskola med bra service och faciliteter osv , men som sagt - skulle inte vara ett alternativ på nämda premisser . Jobbar man oregelbundna tider och kan rida dagtid är ju läget ett helt annat !
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Jag stod uppstallad på stor ridskola under många år. Dock var jag ung och gick i grundskolan resp gymnasiet då, så hade ändå vissa dagar där jag slutade tidigt eller började senare.

Stora ridhuset (80*25) blev upptaget 16.15 men en del á 40*25 meter var alltid ledigt för privatryttare. Dock var det ju många som skulle rida där men ändå.

Lilla ridhuset (60*20) blev upptaget 17.00 och var sen upptaget till runt 20-21. Stora ridhuset blev ledigt runt 19.30.

Plus en stor uteridbana, säkert 100*80 meter el nåt sånt.

Så gick att rida stor del av kvällen iaf!
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Min häst står uppstallad på ridskola nu, tycker det funkar jättebra. Kunnig personal, det finns nästan alltid folk i stallet som håller koll och rätt bra anläggning i övrigt. Ska dock flytta snart, men endast för att det är för långt dit.

Vi har dubbla ridhus. För det mesta är stora ridhuset ledigt. Måndagar och onsdagar är det dock hoppträningar/gymkana och sånt där, så då är det upptaget mellan 17-21.30, brukar oftast varken hinna rida innan eller efter så jag planerar in lediga dagar, träning borta eller att skritta ut dom dagarna. Känns inte som något problem för mig. Men blir ju jobbigt om det är så varje dag, då hade jag inte orkat med det. :)
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Jag har varit uppstallad på en anläggning där det var bokat i ridhusen, det fanns två ridhus, men de var bokade mellan 16-21 i stort sett alla vardagar. I det ena ridhuset var ridskolan, och i det andra hade klubben diverse olika träningar. Jag löste det genom att rida på morgonen innan jobbet, funkade bra för mig, ingen trängsel i ridhuset, och det fanns dusch i omklädningsrummen. Visst fick man gå upp tidigt, vi hade då flextid till 9 så jag började då och slutade vid 17.30, och var sedan ledig på kvällen, men fick gå och lägga mig tidigt också för att orka upp.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Jag stod på en större ridskola utanför stockholm med min förra foderhäst. Ridskolan hade tillgång till 2 ridhus och en större ridbana. Lektionerna i ridhusen börjar runt 16 har jag för mig, men jag hade turen att ha ett jobb som gjorde det möjligt för mig att kunna åka ut på dagtid. Då hade jag iprincip hela ridhuset för mig själv. Men var ju ute vissa kvällar också och då hade man tillgång till en mindre del av det stora ridhuset som var till privathästarna. Visst var det trångt ibland men det funkade iallafall att rida hyffsat på. :)
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Nu är det länge sedan jag stod på ridskola, då gick jag i skolan (högstadie och gymnasie) under många av de åren och jobbade skift under sista året. På min ridskola fanns två ridhus och två belysta utebanor samt möjlighet att rida ut. Oftast gick det att rida ute eller i ett av ridhusen, den jobbigaste perioden var när man bara kunde rida på ett uppehåll i lektionerna (tror det var ca en timme), för då red "alla" samtidigt. För min del var det som tur var inte så ofta det blev så. Ibland red jag även med på privat häst under lektionstiden, om jag inte hade tid att rida både på lektion och egen häst.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

På första stället jäktade jag livet ur mig och red INNAN lektionerna. På andra stället hade jag inte en chans att hinna innan lektionerna, då red jag efter. Åkte till jobbet runt 6 på morgonen, åkte från jobbet direkt till stallet, red efter kl 20 och var hemma runt 21.30. Funkade inget vidare! :crazy:

Tröttnade och flyttade till ett annat stall (min kompis) och körde hästen till ridhus vintertid i stället. Till ett annat ridhus där det visserligen var lektionsverksamhet, men mycket färre lektioner = mer ledig privatryttartid.
 
Sv: Ni som är inhyrda på ridskola

Har min häst uppstallad på en ridskola, med ett 30 tal ridskolehästar, runt 20 privathästar samt inridnings och tillridnings inackorderingar. Finns två ridhus samt en uteridbana. Det finns alltid ett ridhus ledigt, utom tisdagar och onsdagar. På tisdagar är det dubbelbokat från 15-18, efter det finns det ett ledigt. Onsdagar är det dubbelbokat fram till 20.00, behöver jag säga att vintertid så är onsdagar vilodag för privathästarna;0). När tjälen gått ur marken och underlaget blivit ok på utebanan så finns det alltid något ledigt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 005
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 647
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 786
Senast: Linda_A
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 370
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp