Ni med tävlings hästar/ponnier utan ridhus

My Horse and I

Trådstartare
Ni som tränar regelbundet året om med uppstallning UTAN ridhus och nu menar jag att ni inte kan åka till ett par ggr veckan..Funkar det? ,tappar man mkt när det kanske bara går att rida ett par ggr veckan pga väder?.Man hård tränar ju max 2 ggr i veckan så igentligen skulle det funka bara man har ett bra underlag ute lr ??:confused: I min klubb finns det privat ryttare som är jätte duktiga utan ridhus ,har vi blivit för bekväma !!!!!!!!

Sv: Ni med tävlings hästar/ponnier utan ridhus

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar, menar du att tävla utan att använda ridhus alls under vinterhalvåret? Vårt stall har inget ridhus och det är iaf två som tävlar upp till nationell nivå på både ponny och stor häst - dock drar vi till ridhus när det inte går att använda vår ridbana (men inte varje dag).

Nu fattar jag inte riktigt hur du menar, menar du att tävla utan att använda ridhus alls under vinterhalvåret? Vårt stall har inget ridhus och det är iaf två som tävlar upp till nationell nivå på både ponny och stor häst - dock drar vi till ridhus när det inte går att använda vår ridbana (men inte varje dag).

Precis utan ridhus what so ever...När vi frågade tjejerna ,hur gör ni om det inte går att rida ute alls..Svar: ja då får dom vila, det tar 3 veckor för en häst att tappa tävlingskondis .Jag blev iallfall klart impad och undrar alltså om det är fler som gott klarar sig utan ridhus...

Nu står jag på ett stall där jag har både utebana och ridhus; har stått där i 1,5 år. Innan dess har jag haft hästarna hemma där det varken fanns paddock eller ridhus utan vi red på en äng eller tog trailern till ridklubben där det endast finns en 20x40 paddock (och där samsas man då med 10 andra privatryttare+ ridlektionerna). Och ibland åkte vi till ridhus, men inte så ofta då närmaste ligger 45 min bort.

Trots detta har både jag och min syster tävlat på nationell nivå med ponnyerna vi hade. Var rätt skrattretande när man hörde folk gnälla över vintersäsongen ute på tävlingar, och hur lite de hade kunnat träna.. när man själv ridit ute i snöstorm hela vintern ><
Kan dra ett exempel på en speciell vinterdag 2004/2005 då jag nyss skaffat min första stora häst; en 4-åring med vansinnigt mycket energi.
Jag hade ponnyn uppstallad på ridklubben och unghästen hemma då hemmastallet var fullt. Så, från skolan till ridklubben och rida ponnyn, sedan ta bussen hem där mamma väntade med borstad häst. Lasta på och dra in till ridklubben med henne och rida där. -detta gjorde jag varje dag hela vintern, men jag minns en dag när vi var inne med den stora;
Full snöstorm, 15cm snö i paddocken. Sista person lämnar ridklubben och stannar brevid oss och säger; Ni är inte kloka....

Så, det går att hålla nivå trots dåliga förutsättningar. bara att kämpa

nu tävlar jag väll inte på ngn hög nivå men likväl har jag min häst i kondis hela året, och inget ridhus. han vilar givetvis ngn vecka på vintern men det är mest för att jag ska hinna med allt jul-stök.
men det är broddar på och sen går man en lång runda, skrittar massor, man har hur lång tid som helst på sig att befästa saker som man kanske inte riktigt tar sig tid till annars, sen bor jag i skåne så det är sällan det är så dåligt väder så att man inte på ngt sätt alls kan ta sig en sväng. och oftast så kan man iaf skritta och trava.

man får helt enkelt bunta på sig ordentligt med kläder, både sig själv och hästen! och det blir mkt barbacka på ett täcke. det som är mest väsentligt är att man tar det så pass lugnt så att hästen inte sträcker sig. och om man inte kan rida lika mkt framåt i gångarterna så kan man istället rida länge, att skritta ordentligt i två timmar är mer krävande än man kan tro!

Min faster hade häst hemma når hon var liten. Hon hade typ aldrig ridhus när hon tränade utan red runt i sin hemgjorda paddock nere vid stranden. Hon tävlade tom utomlands...
Va ska man med ridhus tilll förutam att man slipper frysa aset av sig xD Och om de blir för halt på bana :angel:

Senast ändrad:

Finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder! Vill man ha hästen i bra form och redo för tävling är det bara att jobba på oavsett vad det är för väder. Jag rider i snöstorm, ösregn, kyla, värme o.s.v. Allt man gör på en ridbana gör jag även i skogen.

jag har ingen möjlighet att träna i ridhus ofta i vintras var jag inte i ridhus en enda gång så det går helt klart. Men jag är dock ganska bekväm av mig och skulle sååå gärna få komma till ett ridhus någon gång i månaden undre vinter halvåret, Men min häst är inte lättastad så kan inte lasta själv och om man har otur tar det över 1 timme att lasta och då är man uppe i 2 timnmar i bara lastning plus att man ska rida och om man ändå är där så blir det kanske ett lite längre pass och då är man uppe i 3½ timme i lastning och ridning :o och det funkar inte för mig så ridhus blir det inte för mig på vintern tyvärr

nu hänger inte jag heller med. ett ridhus är väl toppen men ack så bekväm man blir av det. därav väljer jag att ställa min häst i ett stall utan. någonstans, det går faktiskt nästan alltid att rida ute. min häst går varje dag, oavsett tillgång till ridhus eller inte. som någon ovan sagt, det finns inget dåligt väder... utan endast bekväma ryttare :=)

tror att jag har avstått från att rida kanske någon gång per år pga vädret. det kan också kanske ett par, tre veckor mitt i vintern om det är väldigt isigt ute, bli "bara" skritt eller avställning (vilket kan behövas ett par veckor ändå för utläkning av småskavanker). återigen, som någon ovan har sagt - skrittarbete är extremt underskattat. även att låta hästen skritta igenom kroppen en timme eller två. för övrigt kommer man väldigt långt med att träna sin häst i naturen varje dag. finns inget som slår den allsidiga träningen. inte heller hästens uppbyggnad och mentala hälsa (framförallt får man glada hästar med bjudning). det går lika bra att träna slutor, öppnor, byten, etc ute. dessutom får hästen gå på varierat underlag och raka spår. klättring "gratis" och man kan nyttja träd, vattenpölar etc till att rida övningar, hoppa stockar etc. tror man spar flera år på sin häst...man lär sig dessutom häst på ett helt annat sätt än att sitta i ridhus var dag :)

självklart är volt/ridhus toppen för finslipning. rider gärna in på volten kanske tre gånger i veckan för att avsluta en 20 minuter där. hoppar med jämna mellanrum. men, då har jag alltid ridit fram hästen och lösgjort ute först. tränar även regelbundet. vi har fler i stallet som tävlar nat nivå även på detta sättet :)

så - visst går det att ha en häst i full kondition även utan ridhus...

Jag har numer nära till två ridhus men förr så startade jag upp till msv ft med min ponny och fick ibland rida till närmaste ridbana som låg dryga milen bort på sommaren för att spara pengar. Mamma brukade hämta oss med hyrd transport.

Annars red man alltid i skogen, hyrde transport de tillfällen man åkte till ridhuset och tränade för tränare.

Det går alldeles utmärkt att träna en häst i skogen.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 460
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25