ni med svårfödda hästar..

LadySara

Trådstartare
vad fodrar ni era hästar med??

har en dam som är väldigt svårfödd.. dvs svårt attlägga på sig... blir lätt lite för pigg när de blir mycket mat inblandat oxå... speciellt nu när de är stenhårt i marken blir hon nästan en samhällsfara vid ridning.. :smirk:

tips mottages tacksamt..
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Har en häst som är ganska svårfödd under vinter månaderna... Hon är ett halvblod som tävlas och tränas i hoppning i lätt klass.
Hon får:
3kg korn
2kg havre
2-3kg lusern
1-2 liter blötlaggd betfor
+ fri tillgång på hö...
Det som håller henne i hull är lusernen och kornet...
Korn brukar man ju kunna ge ganska mycket av utan att hästen blir "jätte" pigg...
Fast det absolut bästa är ju om du kan räkna ut en riktig foderstat... Lycka till!
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

LadySara skrev:
vad fodrar ni era hästar med??

har en dam som är väldigt svårfödd.. dvs svårt attlägga på sig... blir lätt lite för pigg när de blir mycket mat inblandat oxå... speciellt nu när de är stenhårt i marken blir hon nästan en samhällsfara vid ridning.. :smirk:

tips mottages tacksamt..

Rekommenderbart för magra skrällen med explosionstendens :angel:

* Lucern
* Korn
* Krafft groov

Det fungerade i alla fall väldigt bra på min Timatant, som är angloarab/svenskt halvblod
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

hon har uträknad foderstat men går ner ändå.. så den får ja gå ifrån just nu... tyvärr..
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

jo hon äter groov nu... och lucern med.. å de är explosionsrisk nu oxå.. :smirk:

men huvudsaken är juh att hon går upp... sen är juh hösilaget viktigast.. de är juhgrunden.. men de går juh som sagt inte att få i hur mycket som helst...

har haft tankar på korn men inte kommit längre än just tankar där...
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

För mig är det inget kraftfoder som gjort mest effekt, utan fri tillgång till hö, eller som nu Hösilage ute i hagen.
Har provat kornkross, och en massa olika saker. Men tycker att det är stråfodret som är viktigast.
Har också en häst men tillräckligt med motor för att inte proppa i en massa extra energi :D
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

LadySara skrev:
jo hon äter groov nu... och lucern med.. å de är explosionsrisk nu oxå.. :smirk:

men huvudsaken är juh att hon går upp... sen är juh hösilaget viktigast.. de är juhgrunden.. men de går juh som sagt inte att få i hur mycket som helst...

har haft tankar på korn men inte kommit längre än just tankar där...

Mmm... fri tillgång till grovfoder (hö/hösilage) är ju det viktigaste. Sedan får man pytsa till dem det andra allt eftersom.

I första stallet jag hade Tima, där fick hästarna max 8 kg hö. Därför pytsade jag till ett par kg lucern oxå, samt drygade ut korngivan med groov. När jag flyttade Tima närmare stan, så fick jag möjlighet att ge fri tillgång till hö/hösilage. Och när hon gick på som mest grovfoder, fick hon 12 kg hösilage och 4 kg hö per dag som hon glatt proppade i sig.
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Lilldamen: Det som gjorde susen var KRAFFT REHAB (läs gärna trådar om Krafft Rehab-experimentet som jag skrivit om).

Valacken: är inga problem VAR energin kommer från, men han kräver myyycket energi. Men om han får den från hö eller kraftfoder spelar ingen roll. Så den svårfödda herrn står nu på fri tillgång på hösilage (14 kg, maxad D-pnny) och en symbolisk giva korn som krubbskrammel och blanda tillskott i. Och är trind till och med ;)

Men lilldamen kräver inte bara mycket MJ,d et spelar roll VAR det kommer ifrån. Sen jag började ge henen Krafft Rehab är hn dels finare i hullet än någonsin och dels s kan jag ge MINDRE mängd MJ (dvs hon är mindre svårfödd!)
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Hur mycket hö får hon? Mitt fullblod får 10 kg om dagen samt 200g korn, 200g havre, 250g kli, lucern, 1 dl alger, 1 msk kalk, ca 1 dl olja/ dag. Hon har börjat gå upp nu sedan jag höjde höet och tillsatte korn. Fick dom tipsen av en tjej och det har gett bra resultat! :bump:
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Betfor är suveränt att fodra med då man vill ha upp pålle i hull, och har flera bra egenskaper såsom vätska - fibrer - mindre slaggprodukter mm.
Föreslår verkligen att du ger det en chans.
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

LadySara skrev:
hon har uträknad foderstat men går ner ändå.. så den får ja gå ifrån just nu... tyvärr..

Vad har uträkningen med mängden att göra? Om hästen går ner har ni räknat på för lågt behov helt enkelt. Lägg på 10-15% till och räkna om!
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Min pålla står just nu på 102 Mj och en kvot på 8,1.
När jag fodrat slut på KPG säcken åker hon ner till 98 MJ och 7,7 i kvot... Tänkte försöka ligga kvar där och se vad som händer.

Fri tillgång på Hö (mellan 10 och 15 kg/dag)
0,6 kg havre
0,4 kg KPG
0,3 kg betfor
50 g miner vit

Lågt flygande jetplan, det är vad min pålla tror att hon är just nu :p :smirk:
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

haha.. å du tror att vi ska kunna ut å flyga tillsammans då.. :eek:

min madam får nästan i sej 12kg hösilage nu.. å du läste våra värden förr.. men hon tycker de är tråkigt att äta.. man kan juh springa å busa i hagen istället för att äta.. inte lätt att ge mer hösilage när hon itne får i sej de.. står bara å tittar på de å undrar varför de ligger kvar ännu mera när hon är mätt i magen.. ;)
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

jag har inte räknat ut den själv utan har tagit hjälp då hon såg hemsk ut när ja köpte henne. och ja har låtit 4 olika personer oberoende av varandra räknat ut foderstat åt henne.. och hon klarar inte av att hålla hullet på den.

mängden har jag inte skrivit något om??
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

har en svårfödd arabvalack
han får fri tillgång på hösilage
1½ kg korn
½ kg Groov
100g betfor
100g vetekli
40g soja

och han är också en som hellre busar i hagen än att äta :smirk:
en grej som hjälpte honom lite på traven var att ja numera blöter allt hans foder
vet inte om detta ger någon skillnad över huvutaget eller om han skulle ha lagt på sig bättre iaf
men jag upplevde iaf att han lägger på sig bättre av detta
kanske inbillning (?)
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

:bump: <--- zoffan...
:eek: <---- jag (ansiktsuttryck efter snabbkursen å första flygturen) :rofl:
 
Sv: ni med svårfödda hästar..

Har ett svårfött sto som får:
korn
lussern
betfor
Ivänliga fall oxå havre, men är just nu konvalicent. har därför tagit bort den helt.
MASSOR med BRA hö.

Vet att olika kraftfodersorter innehållande majs kan vara bra för svår födda hästar. Att det dessutom får fin päls av det är ju en bouns:D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: Rosett
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 790
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp