Ni med stela hästar..

steve

Trådstartare
..hur jobbar och sköter ni hästen på bästa sätt?

Min polle har vart öm i ryggen en tid och var idag inne på klinik där man inte hittade någon hälta men man konstaterade att hela bakkärran var stel. Stela bakben ledde till spänningar i rygg och rumpa så han blev sprutad i rygg samt haser och skulle därefter ridas normalt. Återbesök om 3 veckor. Däremot rekommenderades lång uppvärmning framöver och att det var viktigt att hästen verkligen jobbade med baken, alltså ingen spänd lulllull-ridning.

Veterinär sa alltså att vissa hästar är mer stela framförallt på vintern och då får man vara extra noga med uppvärmning och liknande.

Finns det något mer man kan göra? Vad gör ni? Massage? ET? Back on track?

Veterinärassistenten pratade om hjälptyglar för att få ner huvudet vid t.ex uteritt (han är då lite tittig och spänd) men det känns som man börjar i fel ände då.. eller?

Sv: Ni med stela hästar..

Här kommer mina tips för stela hästar.
Vid ridning: Lång uppvärmning med låga krav till att börja med, gärna gå med hästen när du skrittar fram. Mycket lösgörande övningar, stora böjda spår (skolor i olika tempo, böjning och tvärning). Hitta den gångart som värmer din häst bäst, galopp kanske funkar bättre än trav? Ha gärna någon till hjälp som ser hur han går när du rider.

Skötsel: Se till att hästen ej blir kall om rygg och bak (täcke ute när det är blåsigt/regnigt/kallt, även ländtäcke vid arbete).
Arbeta avsuttet om hästen och du kan det. Prova BoT, finns flera olika varianter. Så lite inne i box som möjligt, gärna arbete varje dag. Prova något av alla de medel som sägs vara ledsmörjande (har själv haft bäst effekt av Mobility från Dodson ´n Horrel och något som heter Formula 2 som jag köpt genom min ET). Regelbundet behandling av ET i samarbete med vet.

Om hjälptyglar är till hjälp för dig vet du bäst själv då du känner din häst. Försök annars hitta på övningar vid uteritt så att han måste lyssna på dig.
Lycka till!

Glömde en viktig punkt, att kolla upp att utrustningen passar bra och inte trycker. Men det antar jag att ni redan gjort.

Många bra råd, tack!
Han går ute 13-15h/dygn och har utprovad sadel osv, har har även fått gå täckad nästan hela tiden nu, märker stor skillnad när han gått utan täcke.

Back on track ska jag absolut kolla lite mer på.. även smörjgrejer. Får försöka leta upp någon ET i närheten som är duktig, det kan vara lite klurigt ibland. Känner dock en massör som ska få massera några gånger.

Är väldigt tveksam till hjälptyglar.. men hon menade nog på att få ner huvudet så inte ryggen "trycks ihop" om han går upp med huvudet och spänner sig. Man kanske kan prova men tja, det är väl inte den åtgärd jag känner starkast för. ;)

Är inte heller så förtjust i hjälptyglar även om de kan vara bra ibland. Men du kan ju använda en martingal om han kör upp huvudet högt och du är rädd att bli knockad.
Själv tror jag dock mest på att försöka nå fram till hjärnan och på så sätt få kroppen att jobba:)
Prova att flytta lite i sidled, ändra tempo, ändra böjning, ändra gångart osv för att få honom att lyssna på dig när ni rider ut.

Jag skulle be en kotknackare gå igenom häste- för varför är den stel?
Kolla SI-leden.
Varför sprutar man haserna om den inte visar ngt specifikt vid böjprov/ arbetsprov:confused:

Låta den vila- bara promenera o sen sätta igång på ett sätt där den alltid arbetar ergonomiskt.
Hålla den väldigt varm om rumpan o rygg- alltid. Stor fodrad stjärtlapp.

Skrev fel - han reagerade lite lite (en halv grad) på böjprov bak i haserna men vet trodde att han var överansträngd för att han gick och spände sig, det blev som ett slags system i hela baken där kyla och spänningar ledde till överansträngsning av muskler.

Jag funderar också på varför han är stel men vet trodde på att han blivit stillastående helt enkelt. Men får se på återbesöket om det blivit bättre. Men jag känner att stelheten är ett sekundärproblem.. kanske. Så svårt att veta.

Ska nog ta mig och köpa ett back on track täcke.. kanske även hasskydden?

Rid i lägre form, så hästen kommer upp med ryggen ordenkligt. Det är ofta den bästa hjälpen mot spända muskler :)

Har BoT snabbandage och är mycket nöjd med dem. :bow: Kan absolut vara värt att prova!

Ja, jag ska tänka på det mer. Är den en sån dag då allt annat är mer spännande kanske det är bättre att rida på lång tygel, eller inte rida alls ;)

Är det någon som provat hasskydden? Tycker jag har läst någonstans att det ska vara svårt att få dom att sitta bra, att de glider ner.

Alltså jag har ingen stel häst men jag har en "äldre" fejk-rygghäst om någon förstår hur jag menar. Tidigare har jag haft nervösa hästar som blivit stela från spändhet.

Massage/värmetäcke; jag har värmemadrassen från Rusta och spänner fast med ett tunnt bävernylontäcke över. Jag är fattig och hittepåig ;)
Se över foder (hade en som blev bättre med mindre spannmål och mer hokuspokus mat, haha).
Se över om massör/ET kan hjälpa till (jag har en GRYM! massör som uträttar regelrätta mirakel!)

Ang hjälptyglar vid uteritt; är hästen så att den gärna tar chanser att bli flamsig, springa iväg etc så ser jag ingen anledning till att ha något (bett eller hjälptygel) så att man bryter det beteendet FORT så man slipper problem p.g.a. det. Att bygga upp en häst RÄTT görs lättast med hjälp av skog men inte om den enbart stressar, piper iväg och sänker ryggen. Sådana reaktioner är dessutom oftast invanda beteenden.
Man får stanna hästar om det behövs tills dom förstår att "aha, okej, inte önskvärt beteende" kanske blir det så att man får hänga på all utrustning "bara för att" och hästen kopplar de sakerna/det bettet till rida ut = uppföra sig bra = roligt (låter så jävla enkelt MEN det fungerar) eller så lär sig hästen av med beteendet och man kan skritta happy go lucky i skogen på tränsbett!

Och jag skulle INTE rida runt i dålig trav eller galopp på långa tyglar helt utan engagemang på en häst som blir spänd/stel/öm i ryggen, nej den ska arbetas i lägre form (inte långa tyglar) och gärna åt det rundare hållet, man ska tänka halsen ut o näsan ner o kontakt m båda tyglarna!

Förstod inte riktigt vad du skrev där i mitten angående uteritt men han är lugn i skritten men kan bli lite tittig och ofokuserad i övriga gångarter, gör dock inget dumt, lyssnar bra..

Hm.. Jag tänker; Lång tygel i skritt = avslappnad häst som jobbar med ryggen med ordentligt påskjut bak - så funkar han. Hellre avslappnad skritt på lång tygel än en struttig trav. Är mest stel i traven.

Det här med SI-leden känns som att det är en fluga just nu och därför kan jag vara lite skeptisk.. Har även hört om många oseriösa kotknackare som tycker alla hästar har SI-problem. Borde inte veterinär ha kollat upp detta när vi vart iväg på klinik om han visat symptom på det? Har själv ingen erfarenhet.

Rider du för tränare på marken?

Ang uteritt så låt inte hästen gå och spänna sig utan rid då hellre skritt-travövergångar om hästen funkar bra i skritten. Mitt lilla odjur blir periodvis, helt pga sin okonsekventa matte :o, väldigt spänd ute. Då gäller det att gå tillbaka till basic, böja och flytta över vägen i skritt och inte tillåta ett enda försök att spänna till. När det funar lägger jag in travövergångar utan att tillåta minsta lilla antydan till att spänna till. Samma arbete i traven och sedan samma sak i galopp (men i mildare form - men kravet på fokus står kvar). På honom resulterar det oftast i rejält rund och djup form, han har lätt att gå med nosen bakom lodplan i vanliga fall och jag skulle aldrig visa upp en bild på den formen han lägger sig i i sådana här tillfällen ;) Men det är inget som oroar mig det minsta. När han slappnar av, taggar ner lite och börjar lyssna så är det sedan plättlätt att låta honom både gå i en lång, låg form och i en högre, med nosen väl framme och han kan tom bli hög o formen vissa steg men utan att spänna till. Obs, att det är inga hårda tygeltag som ger en sådan form, jag använder öht inte mycket innertygel för att böja utan det är som vanligt innerskänkel till stadig yttertygel som gäller, tror inte ens det går att böja min häst för tygeln. Han är ack så liten men köper inte sådan ridning alls.

På honom kallar jag det "hitta bromsen", mycket beskrivande :D Men egentligen är det nog bara ren lydnad och ihopkopplingsträning. Och självklart grundar det sig på hur vi lärt oss hantera hans höga nacke för tränare :)

För att återkoppla till min fråga i början så behöver min häst sådant här arbete någon gång/vinter (vintertid är han galet pigg och vi åker inte till tränare när vägarna inte är fria - därför vintertid) om vi endast rider ute. Annars räcker vanliga dressyrpass själv/för tränare på bana. Och efter max halva passet kan han lätt gå i vanlig form. Skulle jag behöva sitta och rida som ovan flera gånger i veckan hade jag nog tagit med dressyrlektioner, det handlar bara om att ha hästen mellan hand och skänkel egentligen. Bara liksom ;)

Senast ändrad:

Jag håller med, det har defenitivt med mig att göra också! Jag är inte världens träningsnarkoman och tycker det är trevligt med skogsturer i fri form, men det är inte bra att han spänner sig. Jag brukar åka iväg på dressyrträning ca varannan vecka vintertid och där är han stel den första halvtimman men mjuknar sedan avsevärt. Bra tips att träna övergångar osv, få han att tänka. Det är väl dels lite där det hänger också, det är för mycket annat som är intressant. ;) I ridhus har han lättare att koncentrera sig.

Jag kanske missförstod dig fattade jag nu, trodde du red trav på långa tyglar på spänd häst. Men skrift på lång huge är alltid om möjligt bra!

Det här med SI-leden känns som att det är en fluga just nu och därför kan jag vara lite skeptisk.. Har även hört om många oseriösa kotknackare som tycker alla hästar har SI-problem. Borde inte veterinär ha kollat upp detta när vi vart iväg på klinik om han visat symptom på det? Har själv ingen erfarenhet.

Jag har erfarenhet eftersom jag själv har en häst med artros i SI-leden och jag är tämligen säker på att det inte är en fluga. Tvärtom tror jag att den kunskapen och utrustningen som numera finns hos vissa kliniker (ganska få än så länge) har gjort det möjligt att börja ställa korrekta diagnoser. Det krävs ultraljud, eftersom leden sitter så djupt, och dessutom behövs en kunnig veterinär som kan avläsa ultraljudsbilderna.
Det är tyvärr inte så många veternärer som har den kunskapen än så länge men jag är säker på att det kommer för utvecklingen går tack och lov framåt. :)

Veterinärassistenten pratade om hjälptyglar för att få ner huvudet vid t.ex uteritt (han är då lite tittig och spänd) men det känns som man börjar i fel ände då.. eller?

Både ja och nej

När hästen har nacken i samma höjd/lägre än manken så skickar hjärnan ut lugnande substanser vilket gör att hästen slappnar av.
Det blir då lättare att få hästen till att arbeta korrekt.

Att då använda hjälptyglar som en hjälp när du rider ut när din häst har problem med spänningar och spänner sig än mer vid uteritter, ser jag inte som något negativt. Se till att hästen bjuder ordentligt framåt så att den får igång bakkärran och arbetar genom kroppen.

Vi ridning på banan så rider du utan hjälptygel som vanligt.

Hjälptyglar är en hjälp, inget som man ska använda varje dag. Skulle du rida med hjälptygel hela tiden och inte arbeta hästen "själv" är att börja i fel ände.

Jag har haft problem med att min häst blivit spänd och låst i bakdelen. Har kört med ET vid flera tillfällen för att lossa låsningar och behandla med lite akupunktur. Sedan har jag försökt rida hästen mer låg i formen, vilket är svårt på en häst som gärna går o tittar på allt.
Har även införskaffat BoT ländtäcke som jag har när vi rider.

Nu är hon jättefin!

Det är bra med åsikter, jag ska ta upp det nästa gång på återbesöket om det inte blivit någon direkt skillnad. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 079
Senast: __sofia__
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 972
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 749
Senast: klystron
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka