Har satt ut SMHN i hagen till hästarna. Det är inte de jättestora näten som säljs bland annat på ca**as shop utan dessa är mindre. Rymmer ca 5kg. Igår höll jag koll på hästarna, hur länge innan näten var tomma, hade då ut varsitt nät till dem. Hästarna åt konstant ur dem, gick inte iväg en sekund, förrän näten var tomma. Gör din häst/ar så också, eller kommer deras beteende att ändras senare? Det var 5kg i vardera nät, och dess var tomma efter ca 5 timmar. Hur länge tar det för din häst/ar innan nätet är tomt? Låter tiden bra i dina öron, eller var det för kort/lång tid? Jag tyckte att de fick rätt så rejäla tuggor ur dem utan problem, det kom som inte strån ur dem, utan ibland hela tussar som de bökade in i munnen. Ska man fundera på mindre rutor? Trä två stycken in i varandra? Mina nät har ca 40-50mm rutor, är de för stora? Eller kan jag bra börja med dessa och sen ta mindre då hästarna är vana med dem? Den ena av dem var lite frustrerad i början, men lugnade ner sig efter någon timme då han kom på knixen hur han skulle göra. Jag hade också satt ut lite hö på marken till dem ifall om. Den ena käkade upp sin ranson innan han gick till nätet. Den andra gick raka vägen till nätet och åt upp det först, innan han åt det som var på marken.
Orsaken till att jag vill använda dessa nu är för att mina hästar har blivit lite för feta (hemmablind? Javisst! )
Jag vill inte dra ner så jättemycket på grovfodret, dom behöver ju det för att må bra, men vill att ät-tiden blir förlängd på något sätt, så de har något att pyssla med, och inte kan slänga i sig maten på nolltid och sen vara utan i flera timmar, för att sen vara så hungriga igen då nästa matportion kommer så de slänger i sig den också. Mina förhoppningar är ju att detta ska hjälpa till så att de går ner i vikt, och kanske att de ska börja känna en mättnadskänsla då de får längre tuggtid, samtidigt som de ändå alltid har något att pyssla med.
Hur ser det ut hemma hos er med SMHN och hästarna? Några tips att komma med?
Orsaken till att jag vill använda dessa nu är för att mina hästar har blivit lite för feta (hemmablind? Javisst! )
Jag vill inte dra ner så jättemycket på grovfodret, dom behöver ju det för att må bra, men vill att ät-tiden blir förlängd på något sätt, så de har något att pyssla med, och inte kan slänga i sig maten på nolltid och sen vara utan i flera timmar, för att sen vara så hungriga igen då nästa matportion kommer så de slänger i sig den också. Mina förhoppningar är ju att detta ska hjälpa till så att de går ner i vikt, och kanske att de ska börja känna en mättnadskänsla då de får längre tuggtid, samtidigt som de ändå alltid har något att pyssla med.
Hur ser det ut hemma hos er med SMHN och hästarna? Några tips att komma med?