Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

nyaste

Trådstartare
Har satt ut SMHN i hagen till hästarna. Det är inte de jättestora näten som säljs bland annat på ca**as shop utan dessa är mindre. Rymmer ca 5kg. Igår höll jag koll på hästarna, hur länge innan näten var tomma, hade då ut varsitt nät till dem. Hästarna åt konstant ur dem, gick inte iväg en sekund, förrän näten var tomma. Gör din häst/ar så också, eller kommer deras beteende att ändras senare? Det var 5kg i vardera nät, och dess var tomma efter ca 5 timmar. Hur länge tar det för din häst/ar innan nätet är tomt? Låter tiden bra i dina öron, eller var det för kort/lång tid? Jag tyckte att de fick rätt så rejäla tuggor ur dem utan problem, det kom som inte strån ur dem, utan ibland hela tussar som de bökade in i munnen. Ska man fundera på mindre rutor? Trä två stycken in i varandra? Mina nät har ca 40-50mm rutor, är de för stora? Eller kan jag bra börja med dessa och sen ta mindre då hästarna är vana med dem? Den ena av dem var lite frustrerad i början, men lugnade ner sig efter någon timme då han kom på knixen hur han skulle göra. Jag hade också satt ut lite hö på marken till dem ifall om. Den ena käkade upp sin ranson innan han gick till nätet. Den andra gick raka vägen till nätet och åt upp det först, innan han åt det som var på marken.
Orsaken till att jag vill använda dessa nu är för att mina hästar har blivit lite för feta (hemmablind? Javisst! :angel:)
Jag vill inte dra ner så jättemycket på grovfodret, dom behöver ju det för att må bra, men vill att ät-tiden blir förlängd på något sätt, så de har något att pyssla med, och inte kan slänga i sig maten på nolltid och sen vara utan i flera timmar, för att sen vara så hungriga igen då nästa matportion kommer så de slänger i sig den också. Mina förhoppningar är ju att detta ska hjälpa till så att de går ner i vikt, och kanske att de ska börja känna en mättnadskänsla då de får längre tuggtid, samtidigt som de ändå alltid har något att pyssla med.
Hur ser det ut hemma hos er med SMHN och hästarna? Några tips att komma med?

Sv: Ni med SMHN, några frågor och funderingar.

Hänger inte riktigt med ... du vill att hästarna ska gå ner i vikt. Men du vill inte dra ner på maten? Eller har de ätit en massa kraftfoder innan som du dragit ner på? Längre ättid gör ju inte att de blir smalare ...

Åter till frågan! Jag har inte mätt hur lång tid det tar för min häst att äta upp sin mat. Men kvällsmaten (1,5 kg) tar ca 1 timme för honom att sätta i sig, så jag uppskattar att nattmaten (3 kg i dubbla nät) tar iaf 3 timmar att äta upp. Min äter konstant tills maten är slut, i alla fall frukost, lunch och kvällsmat. Nattmaten har jag inte kollat som sagt. Men jag har aldrig haft visionen att han ska lämna maten heller, tror det är väldigt individuellt om de gör det.

Jag tror inte dina hästar kommer lugna ner sig och spara på maten. En ide är ju att ha dubbla nät, kanske med mindra maskor, och att blanda ordentligt med halm. Hästar brukar ju vilja äta det goda först och försöka sortera bort halmen och det brukar ta en stund.

Tack för ditt svar!
Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt angående grovfodret. Jag har dragit ner på grovfodret så mycket jag bara vågar, och i och med det så står de också länge utan mat mellan utfodringarna, eftersom de äter upp mängden på rätt kort tid. Därför ville jag testa med näten för att se om det skulle gå med dessa till dem, så att de skulle ha att pyssla med längre, och inte bara stå i flera timmar och vänta på nästa utfodring.

Min islandshäst har ett nät 3x3 cm rutor. Det tar ca 1h/kg för honom, precis som för dina hästar. Totalt står han och äter 8-11 timmar per dygn. anapssar mängden hö efter tempetratur eftrsom han står på lösdrift. Tycker att det är jättebra med nät! Om du vill att dina hästar ska ha hö dygnet runt, som är det optimala förstås, kan du sätta dubbla nät. Det fungerar bra, men det går långamt. Om du vill ha små rutor men inte dubbla finns det nät med 2x2 cm rutor. Det tror jag abslout inte är för litet, 3x3 cm som han har nu kommer en del tussar. :-)

Mina åt också konstant i början men efter ett tag när de lärde sig att det alltid fanns mat lugnade de ner sig och åt långsammare. Det går åt mindre hö för mig nu när de står på fri tillgång i SMHN än vad de gjorde tidigare när de fick frukost och lunch i hagen.

Jag har både 3x3cm maskor och 4x4cm. Hade mina varit extremt lättfödda hade jag endast fodrat i 3x3cm maskor och troligtvis då också i dubbla nät. Men jag tror inte att man ska gå ner i maskstorlek för snabbt, risken blir då att de biter sönder näten istället.

Jag köper mina när här och är mycket nöjd. Gillar speciellt de gröna näten med 3x3cm maskor.

Det beror ju på från fall till fall, olika omständigheter och vad syftet är.
Vill man råbanta en häst är det alltid svårt (tycker jag iallafall) jämfört med om man bara vill ha ett par timmars längre tuggtid per dag och kanske mindre spill än med utfodringar, eller kanske bara begränsa aningens jämfört med att ha fri tillgång.

Ett kilo per timme tycker jag låter rätt normalt, särskilt för hästar som inte vant sig eller får uppdelat i fodringar. (har varit med om värre!) Sen äter dom väl förhoppningsvis inte precis hela dygnet men 20kg/dygn är inte helt otippat att dom lyckas trycka i sig per häst om dom har fri tillgång.
Sen är det nog olika från häst till häst och hur väl man sköter det, fortsätter man med fri tillgång så brukar många lugna ner sig av sig själva, andra fortsätter äta dom volymerna om man inte försvårar.

Som sagt, hästar är ju olika, jag tycker 3*3-rutor är max för att kalla det slowfeeding. Men så har jag en häst som äter obehindrat ur 4*4-nät eller större, och då fungerar det ju mer som höförvaring än slowfeeding. Och satsar på max ½kg hösilage per dygn (lite beroende på TS såklart).

Har sett någonstans att man går ut med att ättiden dubblas med slowfeeding (i marknadsföringen) vilket jag tycker låter rimligt när man portionerar.
Att äta ett kilo grovfoder på en halvtimme är knappast ovanligt, tror nog många äter ännu snabbare än så. Och då har ju faktiskt ättiden fördubblats om dom äter ett kg på en timme istället.

Som sagt, hästar är ju olika, jag tycker 3*3-rutor är max för att kalla det slowfeeding. Men så har jag en häst som äter obehindrat ur 4*4-nät eller större, och då fungerar det ju mer som höförvaring än slowfeeding. Och satsar på max ½kg hösilage per dygn (lite beroende på TS såklart).

.

What? Ett halvt kg per dygn? :o

TS

Kan du inte blanda ut höet med halm om du vill att dom ska gå ner? Då får dom ju fortfarande sysselsättning men med ett lägre MJ intag än genom att bara äta hö?

Gör din häst/ar så också, eller kommer deras beteende att ändras senare?

Hur länge tar det för din häst/ar innan nätet är tomt? Låter tiden bra i dina öron, eller var det för kort/lång tid?

Ska man fundera på mindre rutor? Trä två stycken in i varandra? Mina nät har ca 40-50mm rutor, är de för stora? Eller kan jag bra börja med dessa och sen ta mindre då hästarna är vana med dem?

Fråga ett: Om de äter och äter, eller går där ifrån beror på häst och mängd är min erfarenhet. 1 av mina äter tills det är slut, åtminstone när det gäller rimliga mängder. Han äter utan problem upp 10 kg på en förmiddag (4-5 h) och det blir alldeles för mycket. De andra två går ifrån tillslut, men efter att ha ätit på tok för mycket.
Alla tre är uppvuxna med fri tillgång, så nej beteendet ändras inte för dem. Inte om de inte får i sammanhanget sjuka mängder/dygn.

Fråga två:Min stora äter utan minsta problem 2 kg/h ur nätet, mest troligt kan han äta ännu fortare. Maskor 3*3 cm. De andra två äter också med räcerfart ur upphängda nät, men nätkuddar på marken tar längre tid.

Fråga tre: Jag anser dina rutor är alldeles för stora, men det beror ju på häst. Här är 3*3 cm rutor för stora, de får i sig det alldeles för snabbt. Börja inte med större utan köp små nog direkt är mitt tips, de lär sig ändå till viss del.

Om ättakten dina hästar har med 1 kg/h är lagom beror ju helt på deras dygnsbehov - hur mycket mat bör de äta/dygn för att hålla hullet nere?

Jag har övergett SMHN, det fungerar inte för någon av mina tyvärr, de äter för mycket och för fort.

Jag tror att det är fler saker som spelar in än bara hur mycket det är i näten och hur stora maskorna är. Mina hästar har en mycket stor hage och det är över 1 meter snö. Dock finns det busk/sly/gran längst bort.

Hästarna äter sitt hö från ca 7.00 på morgonen i vindskyddet, i nätet finns mellan 8-12 kg hö beroende på hur kallt det är. Vid 10-tiden går dom ner till skogsdungen. Då finns det fortfarande lite hö kvar i nätet, några kg. Senare, framåt 13-14 tiden kommer hästarna hem igen och fortsätter äta höt i nätet. Därefter får dom ett mål, ca 2 kg var, utspritt i hagen bakom stallet vid 17-tiden.

Hästarna går in kl 20.00 och i boxarna har dom nät fyllda mellan 3-4 kg. Även här har jag studerat deras ättid och efter någon timme så slutar dom äta och står och sover. Höt räcker framåt 5-tiden på morgonen.

I övrigt äter dom lucernpellets, vetekli och mineraler.

Det här är alltså hur det fungerar på mina hästar.

Jag drömmer om fri tillgång och kommer nu att köpa halm i småbal och spä ut hösilage med. Mina nät hänger fritt mellan två träd och jag inbillar mig att det är svårare att plocka ur då. Sen är det nog stor skillnad på olika grovfoder. Långa hårda strån tar längre tid!

Har en islandshäst som går tillsammans med en New forrest och två svenska ridponnys. De har fri tillgång på hö utomhus men begränsad med nät med 4x4 cm rutor. De är ute mellan kl 7- 19 ungefär. Jag har den uppfattningen att ingen av hästarna bara står och äter utan går ofta därifrån upp i en skogsdunge där de noppar kvist och gräver fram torrt gammalt gräs under snön. När de kommer in på kvällen får min Pålla ca två kilo hö i ett nät med 3x3 cm maskor. Hon står också på vetehalm som fylls på vid behov. Det är inte alla morgnar som nätet är tomt så jag antar att hon har ätit sig mätt under dagen. det är ju antalet tuggningar som avgör när mättnadskänslan inräffar för en häst. Innan stod min Pålla i ett stall där de fick hösilge fodrat 3 ggr/dag och då kastade hon i sig maten när den kom ( 6 kg totalt på ett dygn) Småmaskiga hönät är toppen tycker jag och inte har hon gått upp i vikt heller

Oj, 6kg hösilage på ett dygn! :o Det kan inte ha blivit mycket tuggtid?

kl
Är så avundsjuk på er som verkar ha hästar som inte tycker livet är bäst när man kan äta konstant! Brukar skoja om att hästens bästa kompis är hönätet (den bryr sig t ex inte om den står själv utan en häst i närheten om dom andra redan gått in eller man lånat en hage på träning, bara den har sitt nät). :rofl:
Just nu kör jag trippla 4*4cm nät ute, en mindre mängd i "bara" dubbla 4*4-nät, enkla 3*3-nät inne av ren lathet, man orkar inte hålla på hur mycket som helst och det skulle behövas så enormt många nät totalt sett. Ändå räcker inte begränsningen till bantning, mer en hållbar diet så länge hästen är igång och tränas. Med halm skulle det gå bättre.

KL

De gluffsar i sig som galningar till en början, "nyhetens behag".

Vi gjorde så att under en invänjningsperiod på 2 veckor la vi löst på backen till en början med näten också så att fokus inte låg i att hetsa i sig allt på en gång utan tanken var att lära hästarna att maten kommer att räcka, dvs att det inte är flera mål som blir servade där de ska äta upp allt vid varje mål som förut. De började då med att äta av det lösa för att sedan vända sig till näten, då blev det också samtidigt som att de ändå hade hade mål 1 - frukost och sedan mål 2 i hagen redan trots att ingen människa kom bärandes på påsar. Så det blev en naturlig övergång då ättiden gick att matcha ihop så att den lösa högen var slut ungefär kring tidigare lunchtid.

Gick väldigt fort för hästarna att anamma idén om att maten finns kvar även om man lämnar näten en stund. Näten funkar riktigt bra, inga hästar som skriker i hagarna längre för de förväntar sig inte mat utan har tillgång till mat att pilla med från morgon till kväll. De lämnar näten också i mellanåt ;) Jag upplever det som att våra hästar ägnar sig åt mycket mer i hagen under dagarna än att bara äta faktiskt sedan vi började med näten, just för att själva mathetsen försvunnit. De kan äta en stund för att busa ett tag och sedan återgå till lite ätande.

Får jag gissa äter våra max kring 1 kg i timman. Näten fullproppas och väger 12-14kg, samtliga har kvar
1-2 kg vid kvällning och då har de varit ute från mellan 06-08 till 20-22.

Om man jämför det mot tidigare ätrutiner så åt de kanske mellan 3-5 kg per mål säkert på 1,5 timme, så det känns helt klart skönt att veta att de har att göra hela tiden och aldrig mer står tomma i magen. Jag har kört på fri tillgång länge på min herre, för mig känns det givet att just tuggbehovet tillfredställs och om jag för mig själv jämför ättiden då och nu så blir det än mer klart.

Senast ändrad:

Tips ang bantingen är väl dock att antingen motionera dem mer vilket ibland kan vara svårt, eller leta efter grovfoder med sämre näringsinnehåll för fri tillgång om man samtidigt har som mål att banta hästen. Att försöka dryga ut med halm är också en idé om hästen äter halm.

De kommer inte gå ner tror jag heller dessvärre om de ändå serveras samma mängd och samma näring.
Banta hästar till viktras genom drastisk minskning av fodermängd brukar också vara ganska lönlöst har jag märkt, då kan man i stället få otrevliga olater eller andra matrelaterade problem. Eller så blir det en "jo-jo effekt" när man återgår till normal foderstat igen..

Det är ju dessvärre ett problem idag, att vi har nästan för bra värden på grovfodret oftast för att det ska vara helt optimalt för fri tillgång. På vissa funkar det, andra ser ut som tunnor av den anledningen..

Det som stoppas in ska vara i balans, får hästen i sig mer än vad den gör av med, som med oss människor..så lägger man på sig helt enkelt och jag tror inte det är avgörande om man minskar ättiden heller utan det är totalen som räknas på vad som går in och vad som går ut.

Senast ändrad:

Jag använder C***s SMHN i kombo med "lösmat" morgon och kväll, funkar kanon! Ca 25% av vad de bör äta enligt foderstaten på morgonen, lika så på kvällskvisten. Resten, dvs ca 50 % av dagsgivan lägger jag i ett stort nät som sitter uppspänt på väggen till vindskyddet.

Jag är vän av filosofin att tjocka hästar skall stå på lösdrift med fri tillgång (men jag väger allt jag ger för att ändå ha koll på läget) på grovfoder med låga energivärden, det är det första du får kolla, annars lär de inte gå ner :-).

Har använt detta sedan i november. Tjockisen går sakta men säkert ner i vikt, unghästarna stöttar jag i med lite kraftfoder, funkar bra. Det är väldigt lugnt kring maten, alla äter när de vill dygnet runt och nätet är aldrig tomt.

Säkert mycket olika hur detta funkar beroende på hästar, grovfoder mm men hos mig är det perfekt. Jag kan jobba hela dagarna utan dåligt samvete och ta en och annan sovmorgon på helgerna utan att hästarna klagar :)

kl

Jag har mina hästar på lösdrift och använder näten från Caisas samt några äldre nät med 2*2 cm stora maskor. I en skogshage på en dryg hektar går två ston samt ett 6-månaders föl. Nu är snödjupet åtminstone 50-60 cm men de vandrar runt i större delen av hagen i alla fall..

I just den hagen hänger fem nät som fylls på en gång om dagen, det är alltid foder kvar i minst två av näten när de fylls på nästa gång. Beroende på TS har de 50-60 kg hösilage per dygn och det är som sagt aldrig slut när vi fyller på. De äter några timmar, ställer sig och solar eller vilar, leker osv, och äter lite sen igen. De vandrar dessutom ganska mycket mellan näten, och så bort till vattnet förstås. Jag har ingen utfodring inne i ligghallen. Det digivande stoet får kraftfoder och proteintillskott, fölet äter lite lusern också.

Med 50 - 60 kg på 2.5 hästar förstår jag det fungerar, de stora kan ju äta 20 kg var och det är fortfarande 10 kg kvar till fölet, som nog inte äter så mkt (dvs ännu mer till de små).

Men till de hästarna borde väl fri tillgång fungera ungefär lika bra? *nyfiken*

Förr, med andra hästar hade jag ju nästan-fri tillgång. Dvs jag fodrade två ggr/dygn, och ganska mycket per gång. Säg de fick kl 08 och kl 20, så 08-maten räckte minst till kl 18.

Men att försöka få 9+9+5 kg räcka till tre ponnyer, där alla tre kan äta med förbluffande hastighet och utan problem skulle äta 20 kg/dygn om de fick, det är betydligt knepigare.

D-ponnyn får 9 kg silage, om jag skulle lägga ut alla 9 kg på en gång kl 20 skulle det vara slut på ett kick. Långt innan lunch. Samma sak med nät dessvärre, maten är slut innan lunch. Om han skulle få 20 kg så i dagsläget vet jag inte exakt hur länge det skulle räcka men inte hela dygnet, och det är liksom alldeles för mycket.

Det är ju den kategorin hästar näten brukar framhållas som så bra för - samtidigt som det verkar vara ytterst få hästar i den kategorin som näten fungerar på? Utan de verkar fungera på kategorin som klarar fri eller nästan-fri tillgång som näten täcket det där "sista lilla glappen" och gör nästan-fri till fri begränsad (dvs samma mängd mat räcker dygnet om istället för säg 18 - 20 h)?

Förut stod jag i kollektivstall där jag och en tjej till hade nät i hagen till våra hästar. Fri tillgång. Min hade även fri tillgång inomhus, vilket inte hennes häst hade. Hennes häst kastade i sig maten på morgonen, och resultatet var att det gick åt ca 30kg åt två hästar under 12h ute, i dubbla 3x3cm nät :grin: Troligen åt hennes häst större delen av det. Min hade ju fri tillgång även inne.

Idag har jag egen lösdrift och två hästar, de äter 25 kg om dygnet i enkla 4x4cm nät (dvs mindre än hälften så mycket som i kollektivstallet). Så det är ENORM skillnad om de verkligen har fri tillgång eller inte. Man kan ju dryga ut med halm om man inte vill ge så mycket hö/hösilage.

Summa summarum: Utan fri tillgång, ca 30kg/dygn och häst (dubbla 3x3 nät)
Med fri tillgång, ca 12kg/dygn och häst (enkla 4x4 nät) ;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 882
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 893
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Senast tagna bilden XV