Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

gylle

Trådstartare
Som rubriken säger ni med många hästar 5 och fler hur väljer ni att försäkra dem? Sitter här och går igenom försäkringarna för att fatta beslut inför årsförfallodagen då de plockat bort den försäkringsform vi tidigare haft och vet varken ut eller in.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har många hästar, fast ingen som är särskilt värdefull ekonomiskt. Jag behöver således inte ha ut försäkringsbelopp för att kunna köpa någon ny likvärdig, utan det jag möjligen har nytta av försäkring till är veterinärvård.
Och där gav jag också upp för några år sedan, då jag fick betala rätt många tusen ur egen ficka innan jag fick ut första kronan i ersättning från försäkringsbolaget (först drogs momsen bort, sen självrisken och utöver det 20 %). Jag har nu plockat bort försäkringarna nästan helt, har bara en "katastrofförsäkring" kvar för att ha tillgång till incidentförsäkringen (för personskador som hästarna orsakar). Jag har gjort ett medvetet val att inte dra igång några stora dyra behandlingar utan om detta behövs kommer jag bita i det sura äpplet och avliva hästen istället.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har fem hästar, alla är försäkrade med utökad veterinärvård och begränsad liv.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Ja jag velar fram och tillbaka, bara enkel vet vård (50`) på mina 9 springer iväg på ca 35.000 per år i premier lägger man då till att man till det har självrisk + rörlig del + allt de inte täcker på varje skada ändå så är det frågan om det verkligen är värt det, hittills har vi inte en enda gång någonsin varit i närheten av att plocka ut den summan något år på vetförsäkringarna. De flesta behandlingar kommer ju knappt upp i några summor så det är lönt att ta det via försäkringsbolaget.
En dyr fraktur har opererats som större kostnad genom alla år och den op gick på 25 + några tusen lappar i eftervård men det är ju långt ifrån några 25 vi fick ut utan i slutänden blir det ju mkt lägre belopp.
Jag har ju en del ekonomiskt värdefulla hästar men det finns ju inte en chans att hålla dem försäkrade i fullvärde utan de står ju försäkrade i bråkdelen av sitt värde så du kan möjligen hitta en fölunge för samma pengar eller tillverka en ny.

Samtidigt så bara vet man ju om man försämrar radikalt eller tom plockar bort försäkringarna helt då kommer det att hända saker även om det aldrig gjort det innan.

Sen har man ju biten om de sedan skall säljas ja då är de helt oskyddade försäkringsmässigt om de inte haft löpande försäkringar.

De som är egenuppfödda har ju ett maximalt skydd då de tom försäkrats in med dolda fel försäkringar från nyfödda. Det skyddet kan man ju aldrig få tillbaka om man bryter det även om situationen ändras om några år.

Samtidigt plockar man bort försäkringarna på vissa och inte på vissa så blir det ju mer riskspel iom att det är en mindre summa man sparar och då inte lika lönt.

Skitsvårt verkligen att bestämma sig........
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har tröttnat på allt vad försäkringsbolag heter, och har inte mina försäkrade. Valde att ta bort mina försäkringar på hästarna 2008 eftersom premierna höjdes och samtidigt försökte försäkringsbolaget komma undan med att inte betala ut ersättning på en av mina hästar som blivit behandlad. Jag gjorde då så att jag startade ett sparkonto, och för varje häst satte jag in 5000 och det har jag fortsatt att göra varje år. Eftersom mina hästar ej har behövts behandlas m.m så har mitt sparkonto växt så mycket att jag inte behöver betala in pengar där längre. Jag har pengar som skulle täcka behandlingar, röntgen, operationer, om olyckan skulle vara framme. Mina pengar som skulle gått till premier har nu sparats även om jag använt en del till kiropraktiker, tandläkare m.m till hästarna.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Under min uppväxt hade vi som mest 8 hästar samtidigt. Ingen var försäkrad. Vi hade kallblod som inte var värda speciellt mycket i hästsammanhang.

Den enda allvarligare incidenten vi haft under de 17 år vi ägt hästar var när en unghäst fick stopp i magen. Han stod i helsingborg en vecka med tarmtömningar, kramplösande, man sköljde igenom systemet osv. Mamma hade sagt redan från början att om det inte hjälper utan att buköppning är enda lösningen kommer han avlivas istället. Nu klarade han sig och mamma har honom kvar än idag. Annars har det bara varit lite kolik och ett par fånganfall. Så vi har haft tur om man jämför med en del.

Min egen häst är A2 försäkrad, 9k i liv och 60k i vet-vård. Har funderat på att slopa hans livförsäkring helt faktiskt. Summan är så pass liten och iom att han är en travare kan jag i princip få en ny helt gratis om han skulle gå bort, så jag behöver inte den summan för att "börja om" sas.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har hållit dem försäkrade för att det är bra när man skall sälja.
En äldre häst kan man inte försäkra så att kunna sälja den med försäkring är mycket bra ur marknadsföringssynpunkt.
Ekonomiskt så hade det ju annars varit bättre att lägga försäkringspengarna på hög i stället.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Har du kollat andra bolag?

Annars är det väl så att om man vet med sig att man lägger undan ca. 5000/ häst o inte kommer att vilja sälja så funkar det efter ngt år även om du åker på ngn stor grej. Vilket man troligen gör om man säger upp dem;)
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

För tillfället har jag ingen av mina försäkrade och har inte haft på ganska länge!

Tänkte försäkra in i katastrof försäkringar på ridhästarna så att man åtminstone har ett litet värde och ett avels försäkring på tanterna.
Jag resonerar som så att buköppningar och brötna ben så avlivas hästarna (oavsett om dom är försäkrade eller ej)

Skador som går att reparera med vetrinär vård BRUKAR inte kosta så mycket så i längden så sparar jag in på att inte ha dom försäkrade, mina hästar gick på 24 tusen om året att ha försäkrade.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har mina 16 hästar oförsäkrade.
De har varit billiga i inköp så livförsäkring är ointressant.

I stället för veterinärvårdsförsäkringar för 16 hästar, har jag en ordentlig buffert.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

När jag hade fler hästar än nu så bestämde jag mig för att inte ha de livförsäkrade mer än för 10 000:- och det var enbart för att täcka nödslakt och destruktionen. Samt ha 50 000:- i veterinärvård. Iom att en del var unga och jag kommer aldrig buköppna eller hänga en liten i vagga pga benbrott så kändes det onödigt med mer. Och så står det sig än idag med bara 2 st kvar!
Kasst sett på saken så har man ju nästan betalat en ny häst i försäkringskostnader varje år om man skulle ha sina ägda hästar i nästan sitt rätta värde.
Däremot kan jag väl själv känna att för fölen som föds och man får dolda fel försäkringen så kan det väl vara klokt att ha försäkring, speciellt om man ska sälja på sikt!!!
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Har själv bara 3 hästar som jag inte har försäkring på men har funderat lite sedan du la ut denna och din andra tråd om ämnet så idag har frågar 3 som har fler hästar och som jag ser det är bra häst folk (nyfiken som man är:D).

Ingen av dom jag frågade hade sina hästar försäkrade i någon form och inte haft på några år.

2 av dom säljer någon häst då och då och ingen häst har varit svårsåld (eller svårare än innan dom valde bort försäkring) utan försäkring.

Alla även jag har valt bort att ha sina hästar försäkrade då man har tröttnat på att sponsra hästägare som rider sönder häst efter häst eller annat pga okunskap, dom har alltså gått back massa år efter år att ha hästarna försäkrade.

Efter idag har jag även kommit på varför priserna har blivit så höga på försäkringarna, dom som kan häst har valt bort det mer och mer och kvar står snart bara dom som har sönder häst efter häst.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har som sagt ingen av mina hästar försäkrad. En hade jag försäkring på, eftersom den var utlånad på livstids foder till min bästa kompis. Jag ville inte att vi skulle behöva landa i en situation där vi båda ville ta ansvaret för att betala veterinärvård och bli oeniga (risken att hon inte skulle vilja betala är obefintlig).

Hästen blev akut avlivad i somras, som 25-åring, pga en sparkskada med fraktur.
Jag har betalat in ca 15000kr i försäkringspremie för honom, inte tagit ut ett öre. Ingen livförsäkring vilket höll nere kostnaden, förstås. Dessutom islandshäst, som legat ganska lågt i premie.

Under mina 15 år som vuxen hästägare, har jag haft veterinärkostnader på 5000kr för en svårt sjuk häst som sedan repade sig själv, sammanlagt 10000kr för tre kastrationer (som inte skulle ha täckts av försäkring, uppenbarligen) samt lite vaccinationskostnader.

Alltså på femton år och numera sexton hästar, fem tusen kronor i kostnader som skulle täckts av försäkring.

Vad som händer imorgon vet jag inget om - det kan hända mycket över en natt.

Men som sagt, det är en övervägning om vilken ekonomisk risk man vill ta: att "göda" försäkringsbolaget och betala in för att täcka andra hästägares behov av veterinär, eller att vänta och ta sina egna kostnader när de kommer.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Hade jag vetat då att min häst skulle vara 22 år innan han behövde försäkringen så hade jag satt in mina 35 tusen genom åren och använt 8 av dom .
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Vi har stadigvarande ca 15-18 hästar och väljer att inte ha någon av dem försäkrade. För premierna kan vi köpa 2 nya välutbildade hästar om året och i den klassen ligger inte skadeutfallet. Däremot gäller det att då istället agera ett eget försäkringsbolag för det kan verkligen behövas mycket pengar snabbt i ett akut skede. Vi satte av premierna till en buffert, till en viss nivå vi tyckte var lagom.

Jag tror det beror mycket på om man bedömer sig ligga över eller under den risknivå premierna är satta efter och vilken risk man vill ta själv.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Just nu har vi 8 st försäkrade A1 vetr 100 000 kr. Det kostar c:a 8000 kr/år. Islandshästar 5- 26 år. Bra med veterinärförsäkring med 7 st hingstar som springer tillsammans med 7 valacker ;-)
Har Sv...nd

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Jag har hållit dem försäkrade för att det är bra när man skall sälja.
En äldre häst kan man inte försäkra så att kunna sälja den med försäkring är mycket bra ur marknadsföringssynpunkt.
Ekonomiskt så hade det ju annars varit bättre att lägga försäkringspengarna på hög i stället.

Håller med om detta. Har en väninna som letar häst och hon avstod från att ens åka och titta på en häst som annars lät som om den kunde passa henne just för att den inte var försäkrad.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Håller med om detta. Har en väninna som letar häst och hon avstod från att ens åka och titta på en häst som annars lät som om den kunde passa henne just för att den inte var försäkrad.

Om inte hästen är för gammal så är det ett perfekt tillfälle att göra en ordentlig veterinärbesiktning och försäkra hästen. Om man tar över en försäkring för att kunna underlåta sin undersökningsplikt är det inte ett speciellt smart tillvägagångssätt. Undantaget är ju äldre hästar där det faktiskt är enda sättet att få en försäkring - att det redan fanns en.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

Hade alla våra hästar fullförsäkrade, 5 st. En A1 liv 90000 dubbel veterinär samt rehab. En A1 65000 dubbel veterinärvård samt rehab, en 35000 A1 liv samt enkel veterinärvård och gammelman som endast har kvar sin veterinärvård då han är så gammal. Sedan det yngsta som hade en A1 liv 25000 kr, dold fel försäkring samt rehab. Nu har jag haft en väldigt bra rabatt på de här försäkringarna, men självklar har det kostat ändå i runda slängar 12000-13000 kr i premier varje år.

Jag har inte längre så många hästar kvar, genom det sänks också rabatten men vi har en ras med ganska moderata premier så det känns ändå inte så störande.
 
Sv: Ni med många hästar (+5 o fler) hur har ni valt att göra med försäkringar ?

12-13´för allihop tillsammans ???? Den summan hade inte ens räckt till den första du räknade upp om det var ett halvblod ens med full rabatt. 70.000 AI med 50´vetvård går på ca 11.500:- för ett 12 årigt halvblod med flerhästarsrabatt........... i det gamla systemet alltså inte med någon extra premie för tävlingshäst osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 864
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 379
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp