Sv: Ni med lösdrift, se hit!
Ja här kommer mina åsikter:
Det rekommenderas att man har större yta per häst än vad kravet säger - vi själva har 35 kvm på vår inre lösdrift, vilket jag tycker är lagom för två hästar även om det är godkänt för tre (eller fyra rent av).
Ifall du bygger såpass litet så begränsar du dessutom hästvalen i längden.
Har man möjlighet så rekommenderas man också ha två ingångar, längst ut mot hörnen på samma /lång/sida. Detta för att alla ska våga sig in på lösdriften, för att ingen ska kunna bli trängd och för att det ska gå att gå in och ut även om någon har parkerat sig i ena öppningen (vilket gärna görs).
Smart att bygga så att den lilla hästen kan stå i fred vid behov - men jag hade inte haft den öppningen längst in i hörnet på den stora boxen, utan längre fram i lösdriften eller rent av med /ena/ öppningen direkt ut i hagen eller på "verandan"
För att det ska vara någon vits med 'verandan' så tycker jag att man ska göra den djupare än 1,5 meter. Vi har en veranda i två delar, den ena har ett djup på 3 meter och den andra 4 meter, och på den med 4 meter rör sig hästarna smidigare om varandra.
Och själv hade jag ändå satsat på att höja taket i ena änden av ladugården (dvs så mkt som behövs) och haft lösdrift + uppstallningsplats där. Är ladugården i bra skick så är jag övertygad om att det inte hade blivit dyrare eller svårare, utan tvärtom.
Lycka till!