ni med liten uppfödning?

ishorses

Trådstartare
ni som har en liten uppfödning, känner ni att det är lätt el svårt att sälja hästar? Att hitta seriösa köpare?

Sv: ni med liten uppfödning?

Jag vet inte vad du menar med mindre uppfödning, jag får i regel ett föl per år och då är det ju inte alltid så att jag säljer självmant om man säger så.:crazy:

Jag har haft människor på tråden som lagt skambud på föl jag inte har annonserat ut, det känns märkligt. Och kommenterat det då, att du får skylla dig själv så får du stå där med hela foderkostnaden under vintern nu. Det är nu alla vill bli av med sina föl och de säljs billigt för foder är dyrt.:crazy: Precis som jag inte visste det då.:grin:

Jag tänker en liten uppfödning på 1-5 föl per år ungefär..
jaha va konstigt att dom gjort de..
Men om du säljer en häst annonserar du här på Bukefalos då?
Skulle du vilja marknadsföra dig mer som uppfödare?
Jag har en idé om hur man skulle kunna göra för att mindre uppfödare skulle få synas mer
men verkligen jätte svårt å hitta alla uppfödare i Sverige.. nåt tips?

Hej!

Jag är en av dessa uppfödare som föder upp 2-4 föl per år, ja förutom 2011 då jag ej får ngt föl alls pga ej betäckt stona i år.

Alla år har vart olika, ett par år har fölen blivit sålda lätt och andra år inte, i år ska vi ej tala om det ens, väldigt dött. Oftast är det trevliga spekulanter och köpare, har kontakt med en del av dem fortfarande, tyvärr händer det nog alla som ngn gång säljer att man råkar ut för oseriösa spekulanter, så det är tur det finns seriösa med som gör en glad.

MVH

Jenny

Finns ju även en avelförening inom SIF http://idunn.se/

Men vet inte hur pass aktiv den är och hur aktiviteterna är spridda rent geografiskt. Var några år sedan jag var stödmedlem.

Skulle nog inte rekommendera dig att börja med avel i nuläget om du inte har stora resurser i form av rent fysiskt utrymme att hålla flera hästar på (även fler än du kanske räknat med från början), ekonomiska resurser (räkna med att det är en förlustaffär oftast subventionerar du köparens köp av din uppfödning), starkt intresse, goda kontakter som kan leda till förmånliga betäckningsavtal, spekulanter och liknande.
Just nu är dock perfekt läge att köpa lämpliga avelston, finns goda möjligheter att komma över välstammade och bedömda ston till riktigt bra pris.
Många avlare har avstått att betäcka i sommar, finns helt enkelt ingen marknad i nuläget. Vet flera avlare som nu står med hästar de i normala fall skulle ha fått sålda. Kostar dem i nuläget stora pengar i bara rena underhållskostnader. Så i dagsläget ska man nog tänka sig för innan man börjar avla på islandshäst i annat syfte än att föda upp hästar för eget bruk. Tråkigt men realistiskt.

Mindre uppfödare på island eller i Sverige? Vi har uppfödning i rätt liten skala på Island, ca 2 föl per år hitills. Jag satte in en annons här häromdagen (problemfri musblack) ca 2600pers har tittat på annonsen, men ingen har svarat.... Jag fattar inget, det är en drömhäst till jättebra pris!
Iallafall så tror jag att det är lättare för uppfödare här att sälja till utlandet eftersom den islänska kronan är så svag fn.

Det är knepigt, och i nuläget så får nog importerna stryka på foten. Många har insett riskerna med att importera, och därför blir det svårare från t ex Island.
Även om kronan är svag som kommer det aldrig att kunna kompensera all ev tid och extra pengar som tillkommer om importen drabbas av eksem, har bekanta som har samma erfarenheter som du.

Vi har väll uppfödning mitt i mellan 2 - 5 för men har satsat i år och få 11 föl nästa år.
Vi har såld alla förutom 2 i år (den är ena är inte till salu och den andra säljs bara om vi bra betald) Har såld 3 föl i år och har bara en uppfödning kvar från tidigare år.
Jag tro om man avla kvalite och bra lynne så går det att sälja och så få man satsa på fölen, åker på fölbedömning, göra film och bra bilder.
Fölen är såld för mellan 20.000 och 100.000 skr.

Om det är annonsen du har ute nu så förstår jag, gissningsvis får du en häst med motsvarande kvaliteer för samma pris eller billigare (om man räknar in transportkostnaderna) som är svenskfödd med de fördelar det innebär med möjligheter att provrida, mindre/ingen eksemrisk och lättare att reklamera om det skulle vara problem med hästen.

Även om det är trögare nu så har man alltid en fördel om man har målinriktad avel på hästar med god kvalité och inte bakgårdsavel på "gulliga" ston som är ytterlighet åt andra hållet. Men det räcker inte, man måste kunna marknadsföra sig också precis som du säger, det räcker inte med att slänga ut en annons på Buke eller blocket. Som företagare måste man planera för uthållighet också eftersom marknaden alltid går upp och ner hela tiden.

Jag tror att dåliga tider har det goda med sig att det rensar ut lite ostrukturerad avel och att man nästa gång kollar marknaden lite innan man sätter igång.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
755
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 143
Senast: Lyan
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
311
Senast: DarkInNight
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
697
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka