Sv: Ni med kör hästar,,,, hur rakar ni???
När jag har klippt körhäst (har också shetland) så har jag lämnat ryggen och bara klippt sidorna, under magen och halsen. På så sätt ligger däckeln på lång päls och jag har aldrig sett att det har skavt, och bröstan är ju enkel att sätta en brösttunnel eller sadelgjordstunnel på så att den blir lite "fodrad" mot den korta pälsen på bogen. (Men det har jag aldrig behövt ha.)
Ska du klippa hela din ponny? (Ryggen och rumpan också?) Då kan du ju lägga ett däckelunderlägg under däckeln, antingen såna som är sydda på samma sätt som schabrak fast formade som en däckel, eller teddyunderlägg som är tjockare och mjukare. Experimentera och se vad som skaver och inte, men generellt ligger selen, och framförallt däckeln, bättre om du inte har något under.
Om du inte har något under varken däckel eller brösta så se till att tvätta av lädret dagligen så att det inte fastnar en massa stöv där som skaver mot den klippta pälsen. (Det blir ju väldigt nära huden, vilket innebär en risk för hudirritationer.)