Ni med kör hästar,,,, hur rakar ni???

N

Nobelis

Hej

Jag har tängt att raka min shettis i vinter, men funderar på hur man rakar bäst så att inte selen skaver.

Han har STORA:cry: problem vid fällning så jag tängte att de kanske kunde undertlätta om han är rakad.

Vill gärna se bilder på hur ni med kör hästar rakar.

Tack på förhand

Sv: Ni med kör hästar,,,, hur rakar ni???

Ingen som vill hjälpa mig med detta, de e ju väldigt många som har titta på min fråga

När jag har klippt körhäst (har också shetland) så har jag lämnat ryggen och bara klippt sidorna, under magen och halsen. På så sätt ligger däckeln på lång päls och jag har aldrig sett att det har skavt, och bröstan är ju enkel att sätta en brösttunnel eller sadelgjordstunnel på så att den blir lite "fodrad" mot den korta pälsen på bogen. (Men det har jag aldrig behövt ha.)

Ska du klippa hela din ponny? (Ryggen och rumpan också?) Då kan du ju lägga ett däckelunderlägg under däckeln, antingen såna som är sydda på samma sätt som schabrak fast formade som en däckel, eller teddyunderlägg som är tjockare och mjukare. Experimentera och se vad som skaver och inte, men generellt ligger selen, och framförallt däckeln, bättre om du inte har något under.

Om du inte har något under varken däckel eller brösta så se till att tvätta av lädret dagligen så att det inte fastnar en massa stöv där som skaver mot den klippta pälsen. (Det blir ju väldigt nära huden, vilket innebär en risk för hudirritationer.)

Bra tråd. Har också en shettis som ska börja jobba lite framför vagn, men som också rid regelbundet nu. Hon håller på att få rätt tjock päls redan och hon blir svettig när hon rids än så länge. Hon står ute på nätterna nu och jag vill inte klippa så att hon fryser. När hon körs kommer hon att ha loksele så min plan var att ta lite framme på bröstet och se om det räcker..

Vill också se bilder!

Börja med att klippa mellan frambenen, lite på halsen och lite under magen, brukar vara de svettigaste ställena. Om de inte räcker är de ju bara att fortsätta klippa lite mer, om du har egen maskin förståss.
Men lämna rygg och rumpa, så slipper du ha ländtäcke när du är ute och kör! :idea:

Just det, för att undvika skav av bröstan och täcken m.m. så använd pälsglans! :idea: Efter varje körtur, om hästen svettats mycket, så väntar man bara tills pälsen är torr där man vill undvika skav och sen sprayar man på. Då slipper man att t.ex. bogen blir "skinnflådd" och ser svart ut. (För att huden syns.)

Tack för era svar med bra information.
Kom gärna med fler synpungter å gätna lite bilder för inspiration.

Mvh

Har jobbat flera år med travhästar och de helklippte vi, sparade alltså ingenting. Var faktiskt aldrig någon som fick skav eller liknande, men det är klart att de drar ju förhållandevis lätta vagnar mot brukskörning.

två av systers travarnordisar förra vintern

23696154.jpg

23696155.jpg

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
939
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 368
Senast: Lobelia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden
  • Hjälp

Hästrelaterat