Ni med kolikbarn

Mirre

Trådstartare
Hur länge har det varat?
Är det samma mönster varje dag?
Hur länge har "anfallen" (i brist på bättre ord) varat?
Vad gör ni för att lindra?

Sv: Ni med kolikbarn

Hur länge har det varat?
Är det samma mönster varje dag?
Hur länge har "anfallen" (i brist på bättre ord) varat?
Vad gör ni för att lindra?

På min son försvann det när han var ganska exakt tre månader. Han hade dock ganska lindrig kolik. Innan dess var det ungefär samma vid varje måltid. Jag minns inte hur gammal han var när vi började med Minifom, men sen fick han alltid det innan matning som började med amning och sen ersättning för jag hade inte tillräckligt med mjölk. Såg till att han rapade några gånger under matningen, men det gjorde ingen större skillnad. Sen var det skrik i nån/några timmar, en stunds sömn och sen matning igen. Han hade egeninställd "matklocka" så han ville ha mat var fjärde timme. (Har för mig att jag har hört att det kan vara bra för kolikmagar att vila mellan målen, men det har jag inga källor på så det kan vara ren inbillning eller hörsägen. Så ingen hakar upp sig på det uttalandet!)

Vet inte om nätterna var värre eller om det berodde på att man själv var tröttare då, men nu när jag tänker tillbaka så känns det som att det var lite enklare på dagen. Han sov bättre (verkade få mindre ont i magen) när han fick sova på mage, så det fick han börja göra när han var ca en månad om jag inte minns fel. Då kunde han "åla" lite själv så det kanske lindrade lite?

Fy vad man glömmer fort...

Har hört några som har testat akupunktur med bra resultat. Hade jag vetat att det fanns hade jag nog oxå testat.

Moa skrek konstant från 16 till sen kväll, började när hon var några dagar tor jag. Jag började ge henne minifom ganska omedelbart för det var tydliga tecken på kolik.

Förutom att rapa ofta såklart var hon tvungen att få tredubbel dos minifom för att det skulle hjälpa.
På julafton, när hon var 2 ½ månad glömde vi den hemma och märkte att hon inte behövde den längre, vilken lycka :D

På henne funkade det inte att massera, hon blev bara ännu mer ledsen.

Rasmus är 6 v nu och det började för två v sedan.
Vi köpte minifom dagen efter och det hjälpte jättebra. Ett tag, tills vi ökade maten. Sedan fick vi dubbla dosen och det hjälpte också bara ett tag. Men nu har vi inte ökat maten något och han får ändå ont hela tiden. Inte i timmar men ändå.

Funderar på och testa sempers droppar, samtidigt känns det inget bra ju och hålla på och testa massa saker hit och dit.
Men jag är slut nog ändå, har inte ork för det här också.
Hur har ni orkat?

Han rapar och får ont ändå, suck.

Det brukar vara som värst vid 6-8 veckor för att för de allra flesta gå över vid tre månaders ålder.

Kolik beror oftast på en av dessa tre orsaker:

1. Barnet sväljer luft när det äter och får luftbubblor som gör ont i magen. Här kan minifom
Hjälpa.

2. Mjölkproteinallergi ca 1/3 av all kolik är eg allergi så prova gärna helt mjölkfri kost och ersättning en till två veckor

3. Outvecklade tarmar som gör ont här finns ingen hjälp utan oftast går det över vid tre månader. Många har provat akupunktur men då vi bodde i Umeå var en 65 mil resa till Stockholm m kolikbebis inget alternativ.

Hoppas det går över snabbt. Vi tog oss igenom det med att sova i skift dvs se till att båda fick sömn för att orka. Min bebis skrek från 18.00 till 06.00 när det var som värst.

Min son hade kolik. Han skrek från morgon till kväll. Vi bytte välling och gick över till Findus Majsvälling. Då blev det något bättre. Jag gav han några droppar citron efter varje mål med. Även det lidrade väldigt mycket.

På Milton hjälpte aldrig Miniform, däremot Semper som var mycket mer effektivt på honom. Hoppas det rättar till sig snart, kolik är ett skit :(

Du har inte provat mjölkfri kost?

Sonen började få ont i magen när han va ca 4-5 veckor. Otröstlig, framför allt på morgonen ca en timme efter att han ätit dagens största mål mat (amning). Han var även ledsen runt en timme efter han åt annars, men inte lika mycket som på morgonen.

Ganska snabbt kom vår BVC-sköterska med rådet att prova mjölkfritt. Så länge vi håller mjölkfri kost både jag och sonen mår han bra. Han är idag 10 månader och ammas fortfarande kväll, natt och morgon.

Lycka till och hoppas det blir bättre snart!

Liknande trådar

Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
637
Senast: WildHorse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
715
Senast: MML
·
Kropp & Själ Jag har periodvis stora problem med handeksem. Ibland går jag med stora eksemhärdar som inte läker ut på över ett halvår. Så länge jag...
Svar
7
· Visningar
324
Senast: Skralt
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
436
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30
  • Rintränings- och utställningstråd