Ni med KEIFFER...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lonely
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 820
Sv: Ni med KEIFFER...

Du får ett betydligt bättre svar av kunnigt folk här om du istället föra att fokusera på sadelns märke beskriver din hästs byggnad och rygg form tycker jag.

har haft Keiffer både på superbred häst med ingen manke, och har nu på smalare häst med mega manke, och de har legat perfekt på bägge (utprovat av sadelmakare)

så återigen, bättre att beskriva hästens byggnad än sadel märket, och det finns massor med info du kan hitta om likande på forumet redan dessutom om då går på det! Lycka till!

Diabolical_Kitten skrev:
Har hästen verkligen böjd rygg eller är h*n bara överbyggd men rak?
Hur kort sadel behöver du? Vad behöver du för sitsstorlek?

Nej nej, INTE överbyggd.

Hästens rygg ser ungefär ut som denna, kort och kompakt häst med markerad manke, sedan går det nerför men ändå rakt.

http://www.stjarnholmsrf.se/ridskolan/hastar/skumpan_hel0082.jpg

slumpvis utvald bild, alltså inte hästen på bilden.

Den hästen var bara överbyggd, hade inte böjd rygg. Dessutom stod den konstigt och kameran var vinklad, så det var ett väldigt dåligt kort.
Ta istället ett kort på hur din häst ser ut så blir det lättare.

"sedan går det nerför men ändå rakt." Vad menar du med detta? Innan skrev du att han hade lite böjning på ryggen?

Oh, jag önskar att jag skulle hitta en Kieffersadel som passar min häst. Jag älskar de sadlarna + att de verkar vara gjorda för min kropp. Vad är det för bomvidd på din sadel? Jag antar att du ska sälja den eftersom du inte gillar den?

Nu såg jag bilden. Då kan jag genast inse att passar sadeln på en sådan rygg så passar den inte alls min häst. Sånt är livet.

Diabolical_Kitten skrev:
Den hästen var bara överbyggd, hade inte böjd rygg. Dessutom stod den konstigt och kameran var vinklad, så det var ett väldigt dåligt kort.
Ta istället ett kort på hur din häst ser ut så blir det lättare.

"sedan går det nerför men ändå rakt." Vad menar du med detta? Innan skrev du att han hade lite böjning på ryggen?

ÄSCH! Jag tar ett kort istället! :mad: :smirk:

Missvisande bild :o

Men sadeln är inte till salu ändå ;)

Tror inte heller at Kieffer passar din häst ännu iaf. Kieffer är väldigt raka i bommen och vad jag har flrstått passar de inte alls överbyggda hästar. :( Men du har väl en sadel nu? Eller passade den inte längre?

Hej!

Jag älskar också mina Kieffer sadlar. Har en Garmish och en Lech DL Profi. Jag är supernöjd med dem!

Mvh / Fia

Är det någon av er som har erfarenhet av att värma om bommen på Kieffersadeln? Bredda bommen alltså och även att bredda kanalen? Är nyfiken på hur resultatet brukar bli. :bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
397
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
535
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka