Ni med kastrerade hanhundar...

amalia

Trådstartare
Min dalmatinerhane är drygt fem, blev kastrerad vid tre års ålder. Han har inte reagerat när vi mött tikar som höglöper, men har vid några tillfällen hoppat upp och ridit på två tikar när han busat med dem... Men jag har fått intrycket att han tror att det är "lek".

Nu har vår lillstinta blivit åtta månader och löper för första gången, är inne på sin sjätte dag. Han har inte reagerat annat än att han tvättar henne lite granna, men idag när hon ville busa igång honom hoppade han upp på henne snett bakifrån och juckade lite. Jag sa ifrån till honom och nu ligger båda två och sover...
Är detta beteende vanligt? Eller ska jag misstänka att något är fel? Han har ju inte alls kvar samma beteende som innan han blev kastrerad då han varken åt eller sov och bara stod och ylade... Eller är det en reflex som sitter kvar och som är helt "oskyldig"...? Vill ju inte lämna dom ensamma när han gör så... :smirk:

Sv: Ni med kastrerade hanhundar...

Pricken kastrerades vid ca ett års ålder.. Han bryr sig inte om när Leia löper men om hon är riktigt påträngande så kan han allt kliva på och jucka lite men kliver av vid tillsägelse... Men få till det kan dom ändå, bara för att kulorna inte finns där så kan dom ju fortfarande fullfölja en parning, dom sitter dock inte ihop så länge... Pricken lyckades med kompisens JR tik vid ett ovakat ögonblick, men så är han ju väldigt kär i henne... :love:

Kan inte juckningen vara en dominashandling?
Utan sexuella avsikter?

Som sagt så verkar det mest som om det är lek... Det är när hon vill busa med honom som han kan hoppa på... Nu precis när de busade så ställde dom sig mot varandra med framtassarna och då kom det några juck, fast inte med snoppen ute... (Lite luddigt men du förstår kanske hur jag menar). När jag säger till honom så kliver han ner...Men han verkar inte förstå vad det är han gör "fel". Tidigare så har han när han visar dominans mot henne lagt ner henne på golvet och kanske lagt en tass på henne alt. tagit "struptag" och morrat lite...

Ok, då är det bäst att inte lämna dem ensamma tillsammans för det kan ju inte vara så kul för lillstinta och bli "våldtagen". Fast jag tvivlar på att han skulle få till det för han har en så länge juckat utan snoppen ute... Men man vet ju aldrig...

Rätta mig om jag har fel, men VILL inte en löpande tik bli parad? Vaf är det då som är så hemskt med att din kastrerade hane betäcker henne?

När det gäller katter så brukar man tycka att det är väldigt praktiskt och bra att ha en kastrerad hankatt som fortfarande kommer ihåg hur man gör, eftersom det kan lunga de löpande honorna något om de får bli parade. (Obs, då tänker jag alltså på uppfödare som har fertila honor hemma)

Jag har då inte sett något som helst tecken på att min tik "vill"... Det enda hon vill är att busa med brorsan! Sedan är det väl rätt så onödigt att utsätta henne för det i onödan... Sedan vill jag inte uppmuntra det beteendet hos min hanhund, han är ju trots allt kastrerad :smirk:

ChristinA skrev:
Kan inte juckningen vara en dominashandling?
Utan sexuella avsikter?

Jodå, det kan det vara. Jag ser mycket av det. Speciellt under lek. Oftast är det Rebelle (kastr. tik.2 år i mars) som rider på Zeus (kastr. hane 5 år) men ibland även tvärtom. Jag brukar säga åt dem, vänligt men bestämt (finns ingen anledning att skälla, då det är ett naturligt beteende) för jag har läst att om man låter dem "jucka" så kan det bli mer och mer. på hundar, folks ben osv... Det klarar jag mig bra utan :smirk:

Liknande trådar

Hundhälsa Kanske konstig fråga att ställa men har aldrig varit med om detta och undrar om det är normalt... Har en hane på 6 år som kastrerades...
Svar
9
· Visningar
1 955
Senast: Vipp
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 067
Hundhälsa Jag behöver hjälp att reda ut vår snart treåriga stövarhanes beteende, jag känner att när jag försöker tänka igenom detta själv fastnar...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 396
Senast: escodobe
·
Hundhälsa Vi tingade valpen med två kulor nere,även på veterinärintyget som gjordes 2 dagar innan hämtning så var bägge nere,när vi väl kommit hem...
Svar
3
· Visningar
11 113
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka