Ni med kallstall....

Sv: Ni med kallstall....

Är hästarna inne har jag alltid stängt efter nattfodringen, mest för att höra om någon skulle får för sig att gå in där...

Vattnet har jag i en isolerad "låda", så det fryser inte och hästarna fryser sällan. Men det är gammalt stall och högt i tak, så luften är alltid bra.

Sen är det iofs inte så himla ofta det är undet minus 2 här i Skåne:D

kl
Gammal ombyggd lagård, mycket luftigt. Förr stod här fyra arbetshästar i spilta. Två spiltor använder jag åt mina hästar, en blev isolerad sadelkammare med värme där jag tinar hinkar och förvarar frostkänsliga saker. En spilta blev foderkammare med arbetsbänk. Därutöver tre nybyggda boxar.
Vattnar med hink, vattenledningen har värmeslinga. Lilla fårflocken har vattenkopp med värmeslinga i.
Stänger stalldörrarna när det blir kallare än -5 eller storm, för min egen bekvämlighet. Är det över noll är dörrarna öppna.
Efter en lång natt med alla djur inne kan temperaturen hålla sig några grader högre än ute. Framåt kvällen är det lika ute och inne igen.
Fast det bästa är nog på sommaren vid värmebölja. Då är stallet svalt och fräscht att vara i. Då vill mina djur vara inne.

Jag har inget riktigt kallstall, men det är inte uppvärmt så är det många minus ute blir det på bara någon plusgrad inne. Jag stänger dörrarna då det är så kallt för att vattenledningarna inte ska frysa. Annars har jag också dörren öppen. Hästarna har ju varm bädd och fryser inte. Fodret har jag i ett eget utrymme och morötterna är i den uppvärmda sadelkammaren.

Har haft ena dören stängd, den andra öppen på nätterna. På dagarna låter jag det vara helt öppet.

Visst är det jobbigt att vattnet fryser, men det är ju inte kallt i speciellt många dagar. Har ju haft min shettis inne några dagar pga fång också så då har jag haft öppet så mkt som möjligt.

Morötterna har jag gett upp hoppet om, de fryser hela tiden.

Här är det öppet. HAr ett kallstall som är vindtätat upp till 2,2 m men oisolerat. Takhöjden är ? 5,5 m kanske. När det blåser riktigt mycket stänger vi ytterdörren annars får det vara öppet. Har ingen vattenledning i det här stallet men visst fryser det i hinkarna över natten om det är under fem minusgrader. Dock ska det bli mycket kallt innan de blir helt bottenfrusna.
Hästarna håller sig friska och verkar trivas bra i det här stallet, bara jag som blir frusen av att mocka när det är minus 25...

Sen är det iofs inte så himla ofta det är undet minus 2 här i Skåne:D

Det beror nog på var i Skåne man bor :cool:
Jag bor högt uppe på en ås, och här kan det banne mig vara kallt. I morse var det -5 :eek: hemma hos oss, medan det i byn nere "på slätten" var -3.

Jag noterade tårtan - Grattis på födelsedagen!

Jag har dörren och två fönster öppna + dörren in till höladan öppen. Jag har två jättehåriga islänningar så bara de har mat och får sova under tak så klarar de sig om det är lika kallt i stallet som ute. De skulle ju egentligen ha det lika bra ute i hagen om natten.

Jag brukar ta hälften varmt och hälften kallt vatten i hinkarna om natten så det inte fryser lika fort iallafall. Morötter har jag inga, men jag blöter betfor både morgon och kväll och det får bli med in i huset tills det är dags för fodring.

Nu på vintern har vi stängda dörrar på nätterna. Vi har högt i tak och bra ventilation så det blir inte dålig luft. Täcke på hästarna och foder i annat utrymme.

Det beror nog på var i Skåne man bor :cool:
Jag bor högt uppe på en ås, och här kan det banne mig vara kallt. I morse var det -5 :eek: hemma hos oss, medan det i byn nere "på slätten" var -3.

Jag noterade tårtan - Grattis på födelsedagen!

Tack!!

Jag bor ju i en "håla", så här kan det bli 10 minus, men oftast ligger det runt nollan. Kör jag sen upp på Linderödsåsen så har de snö och 3 minus, så visst är det skillnad:D

KL
Måste få skriva av mig efter en något het diskussion med stallägaren...
Han sa till mig att jag inte fick blöta upp så mycket i spolspiltan för väggarna kunde möggla (och det hade bara stänkt lite efter att vattenkannan blivit överfull), då kontrar jag med att han kanske borde öppna och vädra i stallet (men kanske inte i dag då vi har -15) då det är så fuktig luft därinne, takhöjden har minimått, 2.2m? fyra hästa och självklart stängt upp till loftet! Alla fönster och dörrar är stängda på vintern så det är vattdroppar i taket... Men nej!, det är ju så bra luft därinne!!

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: animalasia
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar