Ni med kallstall....

A

Anneli 07

...hur gör ni nu när temperaturen går ner mot rätt många minusgrader på natten, stänger ni stalldörrarna eller står de öppna?
Har vi dörrarna öppna håller stallet ungefär samma temperatur inne som ute, stänger vi ligger det runt nollan inne i stallet.
Hur gör ni med vatten? Morötter?
Jag stänger om nätterna för att vattnet inte ska frysa och för att morötterna ska hålla sig, men luften inne är ju bättre om det är öppet :confused:

Sv: Ni med kallstall....

Nu på vintern har vi stängda dörrar på nätterna. Vi har högt i tak och bra ventilation så det blir inte dålig luft. Har inget foder i stallet.

Vi har fönstrerna i boxarna öppna (hästarna gillar att stå och kika ut), men övriga fönster i stallet är stänga. Stänger fönstrerna till boxarna om det är väldigt blåsigt men annars är de alltid öppna.

Nu när det varit under -5 på nätterna har mina haft tjockt täcke på sig även under natten. Har ett fullblod som behöver äta upp sig så jag tycker inte han ska behöva lägga energi på att värma sig också.

Ang. vattnet så har det ju tråkigt nog frusit där nere, men jag har en snäll make som hämtar vatten åt mig ;)

Dörren till stallet är alltid stängd då vi har en hel del rävar häromkring som varit i ladugården flertalet gånger..

Vi har heller inget foder inne i stallet :)
Bortsett från morötterna som jag har i en säck inne i sadelkammaren som ligger i anslutning till stallet (där finns heller ingen värme)
Kanske ska ta hem morötterna och förvara dom i mitt gagare istället?

jag har uteboxar och det står öppet för dom dygnet runt.. har luckor som ja kan stänga med men det vill till... tror ej hästar har problem med kyla om dom har mycket mat och ev täcke på sig, men skulle et vara såhär kallt o blåsa samt snöa eller regna då skulle jag överväga det men dom har stora boxar så ställer dom sig vid krubban blåser det inte...

vattnet fryser men jag ser att dom gör hål själva (här är det ca -5 nu) men jag har vatten ståendes i vattenkannor i pannrummet som blir lite varmare och fyller på sista gången mellan 22-23 så det håller sig nog hyffsat...

tottona verkar nöjda iaf=)

oj vadlångt det blev

o morötterna förvarar jag nu vid - grader i garaget där det är lite varmare, dom fryser iaf inte...

Jag har också uteboxar där det står öppet upptill dygnet runt. Stänger endast överluckorna ifall det blåser mkt + nederbörd.

Stallet är väldigt välisolerat så det brukar faktiskt inte frysa i boxarna om det inte är -10 eller under och det fryser så pass tunt att hästarna ändå kan ta hål på det själva utan problem. Hinkarna till påfyllning som står utanför boxarna fryser givetvis men det får man ta hål på när man ska fylla på. Ledningarna är isolerade och elslinga runt så de fryser inte. Sadelkammaren är uppvärmd (dock inte just nu pga renovering) så där kan man förvara sådant som är köldkänsligt exempelvis vissa vitaminer osv.

Nu är här ca - 5, blir sällan under -10 här ens på nätterna och då håller sig stallet förvånansvärt varmt faktiskt.

Mvh Jate Volim

Vi har stängda dörrar, bra ventilation. Vattnet har vi isolerat med frigolit och hästtäcke.
Vattnet i hinkarna har ännu inte frusit.
Har haft ca -5-6 på nätterna

Vi stänger stalldörrarna, men de gör varken till eller från för temperaturen. De är mer en avstängning för "stallgången" så snön inte kommer in.
Däremot hänger vi för en filt för stalldelen när det är runt -10 och kallare... Då håller det sig runt nollan inne i stallet. De vattenhinkar som hänger mot yttervägg kan få en isskorpa men de andra brukar vara isfria på morgonen.
Är det varmare än -10 och filten hänger för blir luften något påverkad i stallet.

Hellre kallt och bra luft än varmt och unket.

Vattenkranen i stallet har en värmeslinga i rören. Är det mycket kallt kan själva yttersta kranen frysa men den tinar snabbt om man vågar ta av sig vantarna och krama lite på den. :)

Vi stänger dörrarna vid minusgrader annars fryser vattenkopparna. Blött foder (betfor mm) får stå i sadelkammaren där vi har frostvakt. Har bra luft med väl tilltagenn takhöjd och ventlilation så även bronkithästen klarar luften även om det är stängt.

...hur gör ni nu när temperaturen går ner mot rätt många minusgrader på natten, stänger ni stalldörrarna eller står de öppna?
Har vi dörrarna öppna håller stallet ungefär samma temperatur inne som ute, stänger vi ligger det runt nollan inne i stallet.
Hur gör ni med vatten? Morötter?
Jag stänger om nätterna för att vattnet inte ska frysa och för att morötterna ska hålla sig, men luften inne är ju bättre om det är öppet :confused:

För min del saknar det betydelse om dörrarna är öppna eller stängda, det är lika kallt och lika frisk luft ändå. Det är högt i tak och tätt upp till 3 m höjd ungefär, däröver är det loft och öppet. Det är lika kallt i stallet som ute oberoende. Jag har däremot en sadelkammare som är uppvärmd. Där tinar jag hinkar och har vattenkranen. Morötter har jag inte.

Hälsning Maja

jag stänger. förra vintern frös vattnet och pumpen höll på att stryka med,fast det var stängt och då var det inte särskilt kallt ändå..10-15 minus räcker för att det ska frysa inne..
i år har jag fler hästar och således lite varmare i stallet, så jag hoppas på att klara vattnet..
till sommaren ska rören isoleras,dörren till pumprummet likaså, samt hela stallet målas:D

stänger såklart... har stängd och låst dörr året om. om stallet har vettig ventilation så är inte det något problem öht. sen har man ju fönster och vädringsluckor som står öppna i den varma årstiden. men nu är bara luckorna på glänt. har prima luft ändå!
varken jag eller hästarna tycker om att ha antarktis i stallet....

Ja vi har ju uppvärmd sadelkammare så där förvarar jag mina morötter:)

Stängda dörrar och fönster, men väldigt bra ventilation i stallet, samt lucka i taket till loft öppen.
Foder förvaras i annat isolerat utrymme.

Hästarna mår iallafall bra i stallet. :)

Vi drar till dörrarna och fönstrena så vi hamnar på temp strax över 0 grader.
Fungerar bra och luften är bra (gammalt stall med isolerade frånluftkanaler genom skullen och ut).

Vi har ett stall med ett loft där vi för la halm och hö, numera ligger där bara utstrött halm, sedan så ett par meter upp till kommer plåttak, sammanlaggt är där väldigt hög takhöjd. I stallet så har vi en ganska stor ventilationsfläkt som antingen går av självdraget eller så kan man slå på strömmen. Så på vintrarna när vi bommar igen stallet för att hålla det lite varmare så hjälper fläkten till att hålla bra luft i stallet. När hästarna är ute i hagen så luftar vi igenom stallet.
Brukar klara oss hyffsat från att vattnet fryser. Där vi tar vattnet i från är en isolerad låda med frostvakt. Har ett element i sadelkammaren som gör att det inte blir så fuktigt där inne.

I vårt stall, som har fem boxar och sadelkammare, står tre fönster på glänt på norrsidan och tre på södersidan. Dörrarna är sällan helt stängda (på norrsidan har vi möjlighet att ha övre halvan öppen) och på södersidan har vi haspar i olika längd för att kunna variera.
Morötter och äpplen förvarar vi i den uppvärmda sadelkammaren. Hästarna har vatten i hink som vi fyller på med en slang från kranen i sadelkammaren.
Det ska allt bli många minusgrader innan vatten och morötter fryser.

Jag har mina stalldörrar och fönster öppna dygnet runt oavsett temperatur.

Vattenhinkarna fryser tyvärr men med ljummet vatten så tar det ett par timmar om det är kallt innan de är bottenfrysta helt. På dagarna står de på upptinning i min uppvärmda sadelkammare eller inne i pannrummet.
Även betforhinkar, morötter och annat foder förvaras i sadelkammaren.

Så jag har lika kallt/varmt inne i stallet som det är ute!

Jag vill tipsa er att koppla en värmeslinga till vattenledningen. Kostar inte en förmögenhet och alla bekymmer försvinner i ett nafs. Har gjort detta själv och tycker att det är toppen. Har alla grejor i en uppvärmd sadelkammare.

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
557
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
724
Senast: animalasia
·
Tjatter Jag fick en obehaglig känsla nu.. och eftersom jag i min behandling tänker att jag inte ska äta eller ha ångest utan istället prata med...
Svar
4
· Visningar
611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka