ni med hingstkalendern -04

Sv: ni med hingstkalendern -04

Utav levande, iSverige uppstallade hingstar, vill jag minnas att Robin Z var bland de dyraste med 4000 för dräktighet och 8000 för levande föl. Plus moms.
Billigast var väl Shogun och någon mer från samma ägare som bara hade levandeföl-avgift, vill minnas att den låg på 5000+moms.

var det inte 4000+moms och plus 12000+moms vid levande föl på Robin Z??

Pascal 656 är inte så dyr, 1600:- 16dgr +3000:- lev föl (+ moms på allt)

/Malin

Tror att Magini kostade 4000:- eller om det var 5000:- vid levande föl...

Några fler:
Billiga:
Artist 1500+3500
Cairo 1500+2000
Chiefen 1500+4500
Fortus Hästak 1500+4500
Göldlöwe 1000+3500
Junker 2000+3500
Lemon 1500+3500
Lipton 500+4500
Dyra:
Iowa 2000+8000 (Har för mig att han kostade 4000+17000 för några år sedan!!!?)
Cardento 3000+9000
Quite Easy 3000+8000
(+moms, en del är det 90 dagars dräktighetsavgift på, en del levandefölavgift.)

Personligen skulle inte jag låta mig styras av (inom rimliga gränser) att någon hingst var någon tusenlapp dyrare, för det kostar lika mycket att föda upp avkomman vare sig den den kostar 5000+moms eller 15000+moms i "tillverkning". Jag väljer den som tilltalar mig mest.

Visst var det så :o

Hade för mig att det blev 12 000:- sammanlagt, men så "väl" var det inte ;)

ha,ha vi gör alla tabbar :D ;) - du fick mej bara lite förvirrad-du vet man börjar räkna de grå håren och tänka-har jag läst fel hela våren!?! :eek: :rofl:

De hingstar som står på spermaimport på fryst är ju ganska dyra. Rubinstein-sönerna Royal Diamond och Relevant kostade t.ex. 1010 Euro (cirka 9000 SEK) per dos.

Landor S (e. Landadel) som stod på TAI kostade 12500:- + moms i språngavgift, ingen levande fölavgift iofs. Heartbreaker (e. Nimmerdoor), också på TAI, kostade 6000:- i språng och 11000:- vid 90 dygns dräktighet, + moms. Slutligen kostade Argentinus 10000:- i bokningsavgift och 10000:- i språngavgift + moms. Han är nog den dyraste jag kan hitta, alla hingstar har ju inte prisuppgifter.. (Vore kul om någon visste vad t.ex. Quidam de Revel, Caprimond, De Niro och andra riktiga "storheter" har kostat i Sverige).

//Kristin

Caprimond kostade (2002 och 2003 vet ej för 2004) 1900 i bokning, 6400 i språng och 4900 på 90 dagar + moms. De Niro kostade samma år 1900, 7900 och 6500 + moms. Det som också tillkommer då är transporten från Tyskland.

HeJe

Hittade flyingekatalogen för 2003 där Baoubet du Rouet var med.

1500:- bokningsavg.
20000:- språngavg
15000:- dräktighetsavg 90dgr.
+moms.

Var dessutom på FAI så då tillkommer ju lite till.

Snacka om en dyr skvätt!!!

/Malin

Såg på Tullstorps hemsida att priserna stigit en del på Briar!

Avgifter 2005: Vid 45 dagars dräktighet: 12 000:- (inkl. foster- och fölförsäkring samt samlings- och packningsavgift)
Priset är exkl moms, SH-avgift och skickkostnader.

Hoppas inte hingspriserna stigit så rejält på fler hingstar i år!!

zamboca skrev:
Såg på Tullstorps hemsida att priserna stigit en del på Briar!

Avgifter 2005: Vid 45 dagars dräktighet: 12 000:- (inkl. foster- och fölförsäkring samt samlings- och packningsavgift)
Priset är exkl moms, SH-avgift och skickkostnader.

Hoppas inte hingspriserna stigit så rejält på fler hingstar i år!!

:eek:
Jag som började fundera på honom till nästa år... Nu tänker jag om igen!

Usch ja vad dyrt det blir..... Kan ju dock kanske löna sig i slutändan med en känd hingst om man vill sälja avkomman.

Själv vill jag ha ett stoföl som jag ska behålla, och har spekulanter på ett eventuellt hingstföl, så jag känner mig rätt fri att välja hingst själv :)

Typiskt, jag provade med Briar i fjol men hon gick tom! Lite för mycket pengar för mig för att ta honom i år igen.... :mad:

Ett tips är att snacka ihop sig med andra uppfödare. Är man flera som är intresserade av samma hingst kan man förhandla om priset. Givna priser behöver inte nödvändigtvis alltid vara det du betalar. Beror också på vilket stomaterial du har. Detta gäller framförallt enskilda hingstägare (företag). Flyinge är nog inte lika benägna - har dock aldrig försökt.

Detta gäller framförallt kommande hingstar. Tålamod kan ge god utdelning! Och självklart kunskap kring stam, ärftlighet etc. Men prata med andra uppfödare (gärna "gamla rävar") och se om ni kan göra något bra tillsammans.

Ring upp Hans Yngve (Briars ägare) och kolla med honom om du kan få rabatt när hon gick tom förra året. Helt omöjligt är det ju inte. Min resorberade med Bourbon förra året, men jag ringde Gränsbo och dom sa bara hör av dig när det är dags igen så fixar vi rabatt. :bow:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
688
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Devin Franco GJ (SWB) och Pink Floyd VDL samlade ihop flest poäng av de fyraåriga hingstarna i respektive disciplin och korades till...
Svar
0
· Visningar
215
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp