Ni med hästar på lösdrift!

JeaNette__

Trådstartare
De är nu -30 här hemma, går man själv utan för dörren håller man på att frysa sönder:crazy: De här är första vintern jag har stoppa mina hästar på lösdrift, dom har tidigare stått i kallstall så dom är ju egentligen van med kyla. Men jag kan inte låta bli att tro att dom håller på att frysa bort, inte för att nån av dom står och skakar, och dom ser inte frusen ut. Men tycker ändå så synd om dom:cry:

Ena hästen trivdes inte alls att stå i box, han stod mest och stuttsade och slappnade aldrig av. Han var tom agressiv i hagen. Vilket han inte alls är nu, han har blivit en social lugnare ponny. Alltså är de här melodin för han, han trivs bäst så.

Kände att jag behövde skriva av mig lite!
Ni andra som har på lösdrift, hur var de första tiden ni stoppade era hästar på lösdrift? Har ni någon köld gräns?
Hade nu i början fri tillgång till hösilage, men dom blev för tjocka. Så har i veckan börja ge dom tre gånger per dag istället, men då är ju ligghallen halmad som dom tuggar på! Hur har ni gjort med hästar som lägger på sig för mycket?

Tacksam för svar:)

Sv: Ni med hästar på lösdrift!

Jag tror vi hade det värre häromdagen när det var +2 och spöregn. Hästar brukar klara kyla alldeles ypperligt och ser du inte att de faktiskt fryser så hade de det nog bra.

Kyla klarar hästarna alldeles utmärkt. det är mkt värre med spöregn el kall blåst.
Ge dem mer mat och täcke på om de är kallt. jag borra in fingrarna i pälsen o se om de darrar el är kalla. Har både kallblod, ponnysar och halvblod/fullblod och ingen fryser vid tillräckligt med mat o täcke.
Mina har stått nu 6 år i lösdrift innan i varmstall, men de föredrar lösdrift.

Jag "slängde ut" min gamla arabdam på lösdrift/utedrift i dec -07 (vilket iofs var en ganska mild vinter om man jämför med förra, och vad denna tycks bli) och lät det bära eller brista. Hon var invand på kylan genom att inte fått ha täcke på sig på hela hösten, men ändå installad nattetid. Anledningen till att hon fick flytta ut så sent på vintern var för att jag hämtade hem henne först då fölungen vid sidan var avvand och klar.

Enda gången jag såg henne frysa var på våren -08 när det regnade och blåste. Då fick hon komma in och torka upp med ulltäcke innan hon fick komma ut igen. Kan tala om att jag sedan dess inte haft riktigt hjärta att stalla upp henne igen. Hon stormtrivs med att kunna gå ut och in som hon vill och slippa stå i en liten box. Jag har numera en arab som påminner mer om en islandshäst under vinterhalvåret och gärna står ute i hagen och glor trots snö/lättare regn istället för att gå in i ligghallen. En annan står och huttrar och tycker synd om hästkraken, men jag tror mest hon skrattar åt mig och tycker att jag är löjlig ;)

Jag har hästar på lösdrift men självklart har dom fri tillgång annars kan dom inte hålla värmen .
Energi ger värme o halm innehåller inte energi .

Visst blir en del av dom feta men det får man ta .
Bara ut o rida dom mera då ist .

Nu är du ute och cyklar.

Halm innehåller inge smrp.. Energi/MJ finns det i halm, dom brukar säga mellan 5-6 mj/kg

*kl*

Vara hastar gar pa losdrift - men vi har inte heller nagot stall. De har vindskydd och byggnader att ga in i om det behovs (De ar dar om det regnar, thats about it) -30 ar de helt ok med, pigga, glada, valmaende (Feta... vara gar pa fri tillgang pa ho) skulle vi marka att nagon borjar tappa har vi stall att tillga aven om det ar ett par kilometer bort. De hastar vi har ar uppvuxna ute "i det vilda", alltid avrit losdriftshastar och kommer nog alltid vara.. skulle vi (forsoka) stoppa in flertalet av dom i en box skulle vi fa mer problem med dom an vi vill dromma om.

Sa lange de har nagonstans de kan torka upp vid behov, och nagot de kan gomma sig for vinden i sa klarar de sig alldeles utmarkt! :) Oroa dig inte... jag var lite nojjig har forsta vintern med, men det stod kalrt ratt fort att hastarna mar kanon och inte far ett dugg illa av att inte sta i box. :) Bara ta det lungt och ge inte dig sjalv magsar! :)

Jag täckar mina, sen fodrar jag inne. Häromdagen tog jag in dem, spöregn och nån plusgrad, det är i stort sett enda väderläget jag tar in. Storm får mig också att ta in, mest för risken att det ska trilla träd.

jag har mina 2 ute den ena kom ut förra året (kom aldrig in från betet) och den andra köpte jag nu i sensommarn han går visserligen med täcke på nu då han är frusen av sig men kommer inte att stalla in honom om det inte skulle vara nåt speciellt (halt mm)
de har fri tillgång till bra hösilage visst den gamla jag har är tjock just nu men det beror på brist av ridning. rids han så håller han sig fin, förra stallet hade han också fri tillgång fast kom in i utebox på natten. den andra blir jag bara glad om han går upp.

Tack alla snälla ni för era svar, känns lite bättre nu. Var i morse och stoppa in händerna under täcket och båda två var varma. Kan tilllägga att hästarna är en arab och den andra en äldre okänd korsningsponny. Kan se hästarna från fönstret och de är ju inte så att dom står och deppar eller så, araben tar nån spring runda då och då.

Just nu är jag sjukskriven, har operera knät, så hästarna rids inte just nu. Men om ca en vecka tror jag att jag är på hästryggen igen:) Hästarna har verkligen blivit tjocka tom min pojkvänn på pekade de här om dagen, han sa man ser inte längre vilka fina hästar, utan de första man tänker på oj vilka tjocka. När jag hade ensilage balen inne åt dom ca 27 kg per dag, vilket jag kan tycka är väldigt mycke för så små hästar, en d-ponny en liten häst. Hur skulle ni ha gjort? Visst nog slänger jag in extra hö när de är så här kallt, och dom verkar inte vara döende på något sätt.. Känns som om jag inte gör något åt vikten kommer dom bli ohälsosamt tjocka?

Tack

Kylan klarar dom om dom har mat+vatten .
Jag matar också mina men 4 ggr /dag, detta endast pga att en av dom är en fånghäst så jag vågar inte ha fri tillgång .
Om dom bråkar vid utfodringen så har dom antagligen fått för lite mat .
Mina går och ställer sig på sin matplats när jag kommer med höet.

Jag önskar att jag kunnat ha fri tillgång ! Jag hade nog inte brytt mig så mycket om dom blivit för runda !

Hej från Hambo

Kanske du har rätt om att dom borde få ha fritillgång, och vara lite runda. Tycker de är så himmla svårt de här, man vill göra de rätta och de bästa för sina hästar.

Vad jag har hört så ska de visst bli en väldigt kall vinter i år= dom behöver mycke mat.

Jag hade mina på lösdrift förra året. De frös inte alls, som många säger så är det mycket värre vid regn/snö och blåst. De såg ut att trivas alldeles utmärkt!

De hade fri tillgång och det gick åt en hel del! Bara de inte har anlag till fång, så skulle jag tro att du ska ha fri tillgång. Nu vet jag ju inte hur tjocka de är, men om du ser att de rör på sig och inte bara står och äter dygnet runt, så skulle jag ha det. När det var som kallast gjorde 1 unghäst, 1 lättfödd halvstor, 1 russ och 1 shettis av med stor hösilagebal på ca 400 kg på 4 dagar, lite spill iofs, men inte så mycket när det är snö. Alltså 100 kg per dag på 4 hästar, eller ska kanske räknas som 3, eftersom två är små ponny. Och de var inte tjocka, unghästen fick kraftfoder 2 ggr per dag.

Vad har du för värden på höet? Förra året hade vi araber och islandshästar på fri tillgång, men i år har höet så pass bra värden att hästarna blir smällfeta om de får äta fritt. Så nu fodrar vi 2 ggr/dag, och så kan de äta halm när de vill.

Var tror du hästen fryser mest, i ett kallstall där den inte kan röra sig nämnvärt, eller på en lösdrift med bara något lägre temp. där den kan röra sig så mycket den vill?

Så länge de inte är klippta eller blöta är jag aldrig orolig.
Blöta är de när det regnar eller de är svettiga.
När det är så kallt så regnar det sällan och jag rider inte.
Alltså är det inga problem.

Istället njuter jag av att se hur härliga de ser ut när de använer sina vinterjackor! :love: Snacka om teddysar!

Det jag gjort någon gång är väl att öka på hö-givan, men det är jag försiktig med eftersom jag är osäker på i vilken omfattning behovet faktiskt ökar vid olika minusgrader.

Har tyvärr inte kolla värderna för i år, men skulle tro att dom är betydligt högre iår än i fjol. För då hade jag balar i hagen hela vintern utan att dom blev så här tjocka.

Har dom blivit blöt har jag slängt på ett fleccetäcke å ett regntäcke tills dom har torka,sen har dom åkt av. När de börjar bli vid -20 har jag slängt på ett vintertäcke. vill inte börja ha massa lager på lager, ser så klumpigt å oskönt ut, sen så vill jag att dom ska lägga på sig så mycket päls som möjligt.

hurvida självklart det är med fri tillgång beror väll ändå på analysvärdena? Ja skulle aldrig kunna ge mina hästar fri tillgång då hade dom ätit tills dom storkna och dessutom blivit på tok för feta. Dom fodras 4 gånger om dagen och mår ypperligt av det.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 783
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 811
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka