Ni med hästar på lösdrift!

Sv: Ni med hästar på lösdrift!

Jag lånar denna tråden. :) Det är så att jag ska ställa upp mitt sto i januari på lösdrift. Väldigt dum tid på året och jag funderar lite hur det blir med hennes päls, självklart har hon satt lite päls men inte så man ser på alla andra som står på lösdrift. Hon har aldrig fått lång vinterpäls, hon har alltid haft kort och tät.. Är detta något negativt när man ska ha henne på lösdrift ? Hade jag haft något val hade jag väntat med att ställa henne på lösdrift till nästa år efter sommarbetet. Men jag har inget val och dom andra hästarna har inga täcken på sig och jag antar att hon vill ha ett täcke på sig iaf första tiden...

Borde inte vara några problem att täcka henne om det inte går en "täckers- mördare" i hagen. Kanske inte så kul och hitta söndriga täcken var och vartannan dag.

Har en paint här hemma nu som inte har full vinterpäls än så jag täckar henne tunt iaf. En annan går klippt och är täckad.

*kl*

Svarar på själva tråden - här nere i Blekinge blir det sällan ens mot 20-
Någon enstaka vecka kanske men nu ikväll är det ca 10- och sen kanske 4-7- på dagen (nu med sol). Snönätter ges här mer silage samt att dom har fri tillgång på halm. Fodring ges 4 gr/dag

Jag var p g a akut stallbyte tvungen att släppa ut mitt travtränande, helklippta varmblod på lösdrift i januari, det gick hur bra som helst. Han fick ett riktigt rejält vintertäcke på sig och fri tillgång till mat. Att det är kallt är i de flesta fall inget problem, det är värre med regn och blåst.

Se till att hästen kommer in i flocken ordentligt så att den får komma in i ligghallen vid dåligt väder (alltså regn/blåst, inte ren kyla). Det är inte så lyckat att släppa ut den i flocken om det är skitväder eftersom den kanske inte får komma in i skydd första dagarna.

Här upp när de är kring -20 så blåser de ju inte eller så, så de är en torrkyla. Kan tänka mig att där nere när de bara är -10 att de känns som -25, då de kan blåsa osv? Nu dom sista dagarna här de varit så konstig väder på nätterna har de varit varmt på dagarna kallt, men dom har inte behövt något täcke iaf.:)

Mina 3 går på lösdrift med fri tillgång på silage. Varmbloden klarar hullet fint, men kallblodstravaren har lagt på sig lite. Men som någon annan sa, det får man ta och jag får rida honom mer helt enkelt :D
De har ligghall med halm och sen har jag möjlighet att ta in dem i stallet oxå.

Kylan verkar de klara bra men blåsten är det värre med. Jag brukar ta in dem när det är stormigt och extremt regnigt eller vid snöstorm. Annars får de ha täcke när det kryper ner under -10 grader.

Vi har våra travare på utedrift (tävlingshästar), vilket fungerar alldeles utmärkt. Det är ca 7 ston för tillfället som står där, ettåringar och äldre ston. Alla går för tillfället med täcken på sig. Har vi kört dom svettiga så får de stå inne och torka till lite och sedan får de gå ut igen på driften. En ligghall med uppbindningsplatser och krubbor finns till dom. Ligghallen är väl upphalmad och öppningen placerad då att det inte ska blåsa in där, de står på fritillgång av hösilage. Vi har inte problem med hullet på dom, förutom med en som gärna står parkerad vid höet större delen av dagen .. och därav hennes hull ;)

Kyla oroar jag mig i stort sätt aldrig för, så länge hästen har päls och får ordentligt med foder.

Väta däremot är svårare, som värst är det när det kryper mot 0-an och regnar/snöar. Då håller jag ett extra öga på att de inte blir blöta in till skinnet.

En bra hage hjälper också mycket. Där jag står nu är det ca 1/3 med öppen äng, och resterande 2/3 består av varierande tät skog med höga träd. Det bildar en jäkligt bra vägg mot tråkig blåst och regn/snö. Givetvis har vi halmad ligghall också, och en dränerad och grusad plan runt om där de får sin mat!

I hallen står de i stort sett aldrig, men de väljer med omsorg vart i hagen flocken skall stå beroendes på vind och väder.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 755
Senast: CaisaCax
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 783
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 811
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 783
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka