Ni med hästar på bete,vad stödfodrar ni med?

L

Lissy-74

Har mina hästar på bete fortfarande:o. Mkt gräs finns det i hagen men näringen är väl inte den bästa så här års. Jag har provat lägga ut hö i hagen och det vill dom inte ha. Har provat med lucern och det går bra om jag blandar ut med betfor och lite vetekli. Max vad jag får i dom är 2kg/dag och häst. Dom är fina i hullet och har inte börjat falla ur,men man vill ju att dom ska få i sig den näring dom behöver. Är det bättre att ge havre eller något annat helfoder? Vad ger ni era hästar som går ute nu?

Sv: Ni med hästar på bete,vad stödfodrar ni med?

Våra får inget extra än på ett tag. De har salt och mineralsten i hagen.
Har iofs inte så bra koll på vad gräset innehåller nu, men de har alltid gått ute året runt och får inte extrafoder förrän mot hösten.
Har aldrig märkt att de verkat dåliga på nåt vis.

Vet inte hur mycket av detta som stämmer, men enligt en gammal bonde så lagrar de en del mineraler, så hästar som lever vilt ska i stort sett kunna klara sig hela vintern utan något extra om de gå på fri tillgång till gräs under sommaren. Detta är enligt honom då och jag har ingen aning om hur mycket sanning det ligger i det. Har ingen aning om det finns någon forskning på området eller om det i så fall skulle stödja påståendet.

Om någon vet om detta stämmer eller bara är gammal skröna får ni gärna skriva en rad om det. Vore intressant att veta vad som gömmer sig bakom påståendet.

Så du ger inget än? Mina hästar går på bete där det växelbetats med kossor så gräset är inte "gammalt" och övervuxet utan gräset är fräscht och växer bra fortfarande. Och jag har försökt ge hö med som sagt och dom är inte det minsta intresserade.. Det jag är mest orolig över är att dom faller ur och att man inte märker nåt förrän det är för sent..

Mina får lite hö på morgonen och lite på kvällen, för att vänja magarna och få lite näring.
Shettis och quarter får gå in några timmar om dagen där det finns halm som shettis kan äta på så hon inte blir för rund.
Quarter får då kraftfoder i krubban och några kg hö i hönät (som hon är måttligt intresserad av :mad::angel:). Hon får även en krubba full med lucern men hon äter inte alltid upp. Hon är lite tunn och behöver extra.

Nordis får en näve müsli och alla får även mineraler, foderjäst och probimin.

Saltsten och mineraler borde ju räcka om det finns bete kvar. fortsätt att ge dom frukost och kvällshö,så att dom har valmöjligheten. Men sålänge hullet är fint och dom är pigga och fräscha så är det nog lugnt.

Du kan ju alltid ge dom en näve musli med vitaminblandning i om du är orolig för näringshalten i gräset

Tittar man så ser man från ett dygn till annat när de börjar tappa vikt och då kan man stoppa det innan det går för långt. Man märker även på hästens beteénde när de börjar att bli hungriga trots att de går på hage med bete.

Är man orolig att inte se de små nyanserna i tid så ger man mat så de har utifall att. Att lägga ut hö dagligen är bra, då har de om de vill och man själv ser när det är dags att börja fodra ordentligt.

Min går ute på lösdrift på gammal vall, men mallat i gräset och återväxten försvann fortare än vi hade trott där och de blev hungriga tidigt. Så från bra näringsrikt gräs till bukfyllegräs gick väldigt fort, så de har fått hösilagetillskott sedan knappa två veckor tillbaks.
Från i onsdags fri tillgång på hösilage som de väljer framför gräset.

Kompisen har lösdrift med året runt gräshagar, hon har också börjat ge fri hötillgång nu.

Två av våra hästar ,som inte tränas för fullt ,går fortfarande på bete och får inget extra utöver betet (som i och för sej är putsat och i tillväxt.)
De brukar inte få något hö om de själva inte vill ha det,det brukar de visa rätt tydligt.Pröva att ge lite då och då och äts det inte upp klarar de sej utan.Sådant där ger sej självt.

*kl*
trådkapar lite här eftersom min fråga angår stödfodring och bete.:angel: hoppas det är ok?

Vår hage är ganska nedbetad, men hästarna betar alltid, så mat måste det ju finnas kvar. Vi ger 2 kg hö på kvällen och de äter alltid upp. Jag har två islandshästar tillsammans med två större hästar, och dom med stora hästarna vill gå upp i giva till 7-10kg dygn redan nu, men jag anser att det är för mycket för mina islänningar då jag inte stödfodrat förrän tidigast i okt tidigare, har endast stått islandsstall tidigare.

Hur mycket näring är det kvar i gräset? Så länge det växer måste det ju finnas näring i det? eller?! Kraft får de när de rids inkl. mineraler.

Ursäkta för trådkap.

Jobbigt dilemma. Det är lågt proteininnehåll såhär års om det är vanligt nerbetat gräs, så halvbloden kan mkt väl behöva det. Däremot är det ju inte så lätt att få ner beteshull från islänningar om de äter 10 kg hö om dagen samtidigt som de är experter på att hitta alla grässtrån som finns...

Det går inte att dela på dem över natten då så dina kan få några få kilon medan de andra kan äta mer?

Jag hade gärna ställt mina två i en egen hage, men dom andra två går inte att ha själva. Den ena rymmer och då följer den andra med eftersom den kan inte stå själv. Alternativet är ju att stalla in, men det är skönt att ha dom ute.

Hos oss ska man utgå ifrån dom som äter minst, sen får man ta in själv och fodra el ställa in på stall. Men dom vill hela tiden att jag ska gå upp i högiva. Jag kommer ju ha badbollar till hästar sen om jag gör det.:crazy::cry:

Vi har också lite liknanade bekymmer, men vi har stallat in. Vi har så grääääsligt mycket klöver i vår vinterhage att hästarna är vråltjocka. Har löst det genom att ta på munkorg på min minsta mest läddfödda tjockis. Sedan är det individuella mängder mat på natten när de är inne, allt mellan 2 kg hö plus lite björkgrenar och halm att sysselsätta sig med och 6-7 kg.

På vintern däremot tycker alla andra hästägarna på stallet att hästarna kan vara ute helt utan mat i snörusket från ca 07.30 till 15.30. :crazy: Föratt "de alltid har gjort det". Nu hoppas vi på att vi får installera en lunchgrind i ena hagen där våra tre går. Annars gör vi som vanligt att vi drar dit en massa björkar och grangrenar så de har något att tugga lite på iaf.

Lösningen på ditt problem låter onekligen som att ni måste ta in ett tag och fodra... Ska ni ha fri tillgång på vintern eller blir det individuellt då också? De har ju väääldigt olika behov. En isis kanske bara behöver ½ av energin och proteinet som halvbloden..

I vinter kommer vi ha fri tillgång på hö, går ute ca 05,00-21,00 så stalltiden är inte så lång, men då är dom ju installade så då kan man reglera hömängden där. Och det är jag helt med på. Det är ju inga problem för då är det vinter och kallt och dom har inget annat att äta ute då. Men nu finns det ju enligt mig gott och väl mat i hagen.

Så nu så har vi gjort så att jag ger dom stora 2 kg i var till när jag tar ut mina två och rider. Kraft får man fodra själv så länge dom inte går in på nätterna. Och vill man inte då åka upp och fodra kraft får dom vara utan, samt att om man inte packar hö så får dom inte heller. Dom med stora hästarna tycker att det är krångligt med att åka upp och göra detta verkar det som. Men då ska man inte gnälla heller att hästarna inte får tillräckligt. Alternativet är ju att stalla in, men ingen av oss vill det än så vi får se hur vi löser allt. Blir bara less just nu. Det mesta är väl att allt ska ges i hagen. Men man får väl ta in sin häst om dom ska ha mera. Svårare än så är det väl inte?! Förstår absolut att en is. äter mindre än en stor. Men det regleras ju sen när dom kommer in på stall. Jag svamlar på, men jag är bara lite less just nu... Det är ju inte bra att överfodra heller....

Tycker inte att du ska ge mer, men det är ju helt klart svårt. Ni kan inte ha en sån grindtimer/öppnare. Det kommer jag troligtvis investera i till vintern eftersom min islänning ska ha 4 kg hö, medan den stora ska ha 8 kg. Går ju inte att kombinera det helt enkelt, de går också ute för det mesta, så kan inte ge dem olika på natten heller.

Tycker man att det är jobbigt att åka till hästen så får man väl flytta till ett stall med fullservice. Synd att ni inte kan dela på hästarna.

Vi har våra ute på betet fortfarande. Gräset växer och hästarna är i fint hull. Det finns både putsat och områden där det inte är taget hö på många år. Jag vet inte riktigt när jag ska ta in min två-och-ett-halvtåring, men så länge gräset fortfarande kommer och är grönt och hästen mår bra får hon gå ute. Det här är ju Skåne så vi har tur, det är nästan sommarvärme och blir inte under tio grader på nätterna. Men rätt vad det är slår det till och blir höstkallt och då får hon komma in på nätterna, när får vi se. Vi ska börja sitta på henne i höst, men jag tycker hon känns för liten fortfarande, vill ta det lugnt, då kan hon lika gärna gå ute så länge det går bra. Jag tror de mår bäst av det så länge de är en flock och kan söka skydd ordentligt.

vad menar du med faller ur?:confused:

Det betyder att de tappar hull fort, oftast menar man att musklerna minskar snabbt och att hästen blir bukig men tunn över ryggen. Det kommer när de ätit för lite protein under en tid och muklerna inte har tillräckligt med aminosyror (proteiner) att hålla musklerna i bra skick. Det förhindrar man genom att ge bra foder med tillräckligt med just proteiner.

Vi har inte mycket gräs i hagen nu.
Har ökat på hö och lucern senaste månaden.
ca 3,5 kg hö och ett halvkilo lucern.
Han faller inte ur tvärtom, får dra ned lite på maten, det verkar finnas lite för mycket kvar i hagen.
Ett år då jag inte hade riktig koll på hösten, han föll ur väldigt snabbt och blev tunn över ryggen.
Det vill jag inte ska hända igen men samtidigt får han ju inte bli fetare.:confused:

Mm inte lätt det där. Man får se till att få i dem behovet av protein samtidigt som energin ligger lite lägre så tappar de fett men förhoppningsvis inte så mkt muskler. Lätt i teorin men inte när man väl ska stå där med hinkarna. Jag ger nästan vintergiva av lucern och linfrökaka men mindre hö nu eftersom vårt hö inte är så högt i protein. Får se hur de ser ut senare i höst. :o:)

Våra 3 = 1 fullblod, 1 arab och en bruks nordis går ute på bete än, fullblodet får täcke på natten (frusen å faller ur lätt) sen får dom 10kg selage på morgonen 7kg till middag och så 10kg till på kvällen och dom äter upp allt. Fullblodet får även 1kg Rehab, betfor och rapsolja 1gång/dagen. Nu är det nog nordisen (som behöver minst) som äter upp det mesta av selaget.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 216
Senast: Bison
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 058
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 980
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar