ni med hästar OCH kor

Sv: ni med hästar OCH kor

Lite konstig fråga eftersom hästar rids och används och kor bara går i hagen (om de ens är ute vintertid).

Jag har aldrig sett mina kor frysa om de är friska. Men jag inte heller sett mina hästar frysa när de mår bra. Följaktligen använder jag inte heller täcken till friska djur. Fast jag klipper inte heller dem på vintern utan de får ha den päls som naturen ger dem. Plus att försöker hålla alla i väldigt gott hull. Fungerar betydligt bättre med lite underhudsfett än täcken.

Kan tillägga att mina kor går ute året runt. De har ligghall men använder den inte frivilligt.

Klipper hästarna, samt att de går ute vinter tid. D
Nötterna klipps visserligen de med, men de står inne i varm ladugård, inte hage.

Men jag funderar rent allmänt om det kan vara så att eftersom nötterna idisslar och återanvänder maten möjligtvis är bättre på att hålla värmen.

För samma antal djur på samma yta, så producerar nötterna mer värme.....

Enda gången jag oroar mig för om hästen fryser, är om jag ridit honom svettig. Särskilt eftersom jag då plattat till hans naturliga vaddering på ryggen. Då får han torka med täcke.
Eftersom man sällan rider kor, så bör de alltså klara sig utmärkt utan täcke. :idea:

Jag har bara täcke på min häst när han är svettig, det är sällan jag rider några kor svettiga....

Användningsområdena skiljer sig ju avsevärt på hästar och kor. Vi har kall lösdrift till våra mjölkkor och ungdjur. Och korna blir väldigt sällan pälsade iom. den höga energiomsättningen hos ett högproducerande djur. Kvigorna som går i öppen kall lösdrift får ju en ordentlig pälssättning, nu ska de ju inte svettas upp på något vis utan tar ju allt i sitt eget tempo.

Men det har hänt att vi har varit tvugna att t.ex. ha en kviga inne i den varma delen p.g.a. feber och liknande. Då måste de ju klippas för att inte kola av. När de sedan ska ut om det är vintertid så åker ett termotäcke på, de mår inte bra annars utan sin päls. Är det riktigt kallt och vi inte behöver Kalvnings/sjukboxarna så får de stå inne till de har acceptabel pälslängd igen.

Kicki :laugh:

Tack, det där med idissling hade jag inte tänkt på. jag var bara nyfiken eftersom folks hästar fryser då det regnar på sommaren och måste ha täcke( vissa iallafall) men kor som stått i en varm ladugård hela vintern och sen släpps ut inte verkar frysa av sommarregn. Men dom håller alltså värmen bättre pga idisslingen om jag fattat er rätt.

Det finns ju också en viss möjlighet att folk är överdrivet sjåpiga med sina hästar....

Ja, det gör de, iom. den snabba energiomsättningen så har de lätt att hålla temperaturen och blir därför heller inte långhåriga på vintern. På mjölkkor så är det en väldig rush på kroppens resurser.

Kicki :laugh:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under våren har flera kor dött i Östergötland. De som obducerats har troligtvis avlidit på grund av massiva knottangrepp, som orsakat...
2
Svar
31
· Visningar
2 639
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 677
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 707
Senast: Alexandra_W
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka