Sv: Ni med gamla hästar...
Min 20-åriga tant, går 5-7 dagar i veckan.
Det som prioriteras är så mkt hagvistelse som möjligt, för att hon ska få röra sig och leda upp sig i sin egen takt.
Vid arbete har jag mkt framksrittning, skrittpauser och är noga med att skritta av.
Jag "travjoggar" både fram och av henne också för att leda upp henne.
Om vi jobbar och hon börjar kärva vid krav, så går jag ut på större spår, ställe mindre krav och joggar en stund till. Både jag och min häst är medvetna om hur den andra fungerar.
Jag känner, när jag inte orkar riktigt fullt ut, pga min rygmärgsskada och jag känner också när jag ställer för höga krav på min häst. Min häst är faktiskt UNG för sin ålder och hon kan ha både en och annan räv bakom örat.
Jag har lovat min neurokirurg att inte hoppa med häst. Han tyckte att det räckte att skruva ihop mina halskotor EN gång. så i stället kan jag trava bommar ibland uppsuttet. Och i övrigt brukar jag lägga upp lite hinder och löshoppa min dam emellanåt.
Jag har skött och ridit både 22 och 25-åriga hästar, fullt ut precis som vanligt men med ordentlig framridning förstås. Jag skötte ett halvblodssto i 5 år precis som om jag haft en egen häst. Under den tiden var hon 18-23 år... Jag red vanlig ridskolelektion med henne en gång i veckan och privat för dressyrtränare 1-2 ggr i veckan.
Så det där med gamla hästar... Det är lite upp till individen och hur den har behandlats och ridits under sina år. Det finns 8-åriga hästar som redan är gamla och 33-åriga gamla halvblod fd ridskolehästar, som pensionerats från ridskolehästar, som 29-åringar och vunnit hubertusjakter som 31-åringar, som fortfarande njuter av livet och kastar av ryttare på löpande band..,