Ni med gamla hästar...

N

Nora

...Hur motionerar ni era hästar? och hur gamla är dom? Är det något ni INTE gör pga ålder?

Sv: Ni med gamla hästar...

Finns en gamal ponny i vårt stall.. den går bara i hagen.. går i en JÄTTE fin skogshage.. den hagen e guld värd... kn tilläga att hon är 35 år...

Det fanns en ridskole häst på ridskolan som reds normalt men mindre än de andra hästarna, han reds 1 timme var eller varannan vardag och 2 nybörjarlektioner om lördagar som var en halvtimme vardera.
När han var 25 år så sluta de hoppa med han, för OM han skulle skada sig på nåt sett så skulle de aldrig kunna bygga upp han igen efter skadan pga åldern, det var syns för den hästen älskade att hoppa.
Men han var pigg och glad och betedde sig som en 3 åring!
När han var 29 år fick han tarmvred tror jag och fick nödslaktas och fram till hans död reds han normalt lättare pass varannan till varje dag högst 1 timme + vilodag om söndagar, bortsett från 3 dagar innan döden då han fått vila.

min 18 åriga fd travare rider jag normalt när han är igång ( har inte varit det nu av olika orsaker ) men kanske värmer upp extra mycket och försiktigt, har stödjande skydd på, och skrittar av och strechar ordentligt efteråt.

Det ärju så olika på hästr och hästar så man får hålla kollen på individen vad som passar just den..

Men så länge hästen är pigg, glad, frisk, så är det bara att tuta och köra lkika väl anpassat för dens kondition som för villken häst som helst.

vet inte om det klassas som särskilt gammalt men min ponny red jag som vanligt, och nästan mer, ner han blev äldre. när jag red som mest och han hade bäst konditionen tror jag han var 20, då kunde vi rida turer på 1.5-2 timmar ibland mer, och det gjorde ingenting han blev bara piggare. Tyvärr skadade han sig olyckligt i en transport vid ca 21 år och blev aldrig helt bra. hans sista år fick han vandra omkring i en skogshage och komma ut på små promenader och lättare tömkörning bara för att han älskade det...

Min ponny fyller 22 år nu till årsskiftet. Han rids fullt. Vi tränar dressyr för tränare minst 1 gång i veckan och en helgkurs i månaden. Vi ska också börja hoppa för tränare nu varannan vecka. Emellan det rider vi mest dressyr och busar i skogen.

Det är ingen som tror att han är så gammal innan man sagt det. Varken stallkompisar, equiterapeuter eller veterinärer. Inte många har sett en så gammal häst som är så frisk, stark och pigg. Han är lika på alerten som för 10 år sedan. Och enligt veterinär och equiterapeut så har hans muskler och hud kvar elasticitet som inte brukar vara kvar i så hög ålder. Samma med hans ben. De är aldrig galliga.

Jag tror alltså på att rida dem så mkt som de klarar av.
Min är ju frisk på alla sätt. Och träningen övervakas av kunniga tränare. Så jag tror det är bra för honom.

Jag fick ställa av honom när jag blev sjuk själv i ca 2 mån. Då blev han jättestel och musklerna rasade av fortare än då han var ung.
Jag tror gamlingar bör hållas igång på den nivå de klarar av för att fortsätta vara friska. Det märks att de stelnar till fortare.

Jag tror och hoppas att vi har många år kvar tillsammans! :love:

Vi har också en ponny som fyller 22. Hon har vilat ett år efter en kotledsinflammation men nu är hon igång och tränar för fullt. Hon hoppar som en gudinna och är superpigg :bump: . Hennes pappa Newforesthingsten Dawn of spring var aktiv till han var 32 och hon har en helbror som jag har läst att han tävlar fortfarande både dressyr och hoppning och han är 31! Så vi hoppas att vår ponny ska hålla i många år till.

Har en varmblod hon är 19 år rider vart annan dag och vi travar lätt som högst,hels skrittar vi.Hon vart inte riden sedan flera år ,men nu mera har hon bättre kondition,och springer gärna korta bittar.

Mina gammel pollar red jag tills som var 22 & 24 sen så blev den ena halt och den andra väldigt stel/såg mkt dåligt så dom fick vandra vidare... Kan tillägga att dom inte blev ridna särskilt mycket sista året... Men annars red jag ca 1 timme/5 dagar i veckan. Red mest ute i skogen och hoppade inte förutom nåt litet dike eller stock i skogen...

Min kompis hjälpte till med en gammal häst tills helt nyligen. Nu det sista tyckte hon att han blivit väldigt trött och gick sakta... Innan var han alltid pigg som en 5 åring fast han är 25!! Men ägarna sa till henne att hon skulle rida honom med sporrar å spö annars gick han inte å man blev bara arg! Tycker INTE att man ska rida en så pass gammal häst med sporrar å spö!! En häst som innan alltid var mkt pigg!! :mad: :mad:

Jag själv är medryttare på ett 22-årigt halvblod. Han är pigg och frisk och beter sig som en unghäst ibland...Tidigare har han gått som vilken annan häst som helst men nu efter sommaren går han inte så mycket längre...Nästan bara i skogen. Ägaren vill inte att han ska hoppa eller rida så mycket på banan. Jag vill gärna göra lite mer... men han är ju ändå så härlig att rida!!

rider min lätt till normalhårt (alla gångarter men ingen hårdträning på flera timmar) dock i stort sett bara på rakt spår nuförtiden pga att han blivit väldigt stel senaste året ( för ett år sedan tränade vi slutor, nu är det jobbigt bara med en hörnpasserning) :( han blir 21 till våren.

Min fjorda är 22 år. Iom att jag märkt senaste åren att hon blivit stelare osv så har vi trappat ner. Nu mera promenadrids/körs hon ca 5 dgr/vecka. Hon älskar att få komma ut och är piggelin, såd et vill ja ginte ta ifrån henne.

Mitt halvblodssto är 19 år. Hon rids i princip som vanligt, tränas dock inte hårt på volter osv i dressyr. Men det är mest pga en skada hon haft. För själva åldern skulle hon kunna gå Grand Prix, hon är hur fräsch som helst.
Hoppar inte jättemycket heller, men det är pga hennes dåliga talang. Men lite centimeterhoppning funkar allt.
Försöker rida henne 6 dagar i veckan iaf. Då rids hon i ca 1 h i alla gångarter i bra form. Inte enbart motionsridning utan även arbete.

när jag är i USA rider jag en 27årig fd grand prixhäst i dressyr.
han går bäst om han går ungefär varannan dag. står han mer än två dagar är han inte nöjd, att gå varje dag passar honom inte heller.

han går i hage dygnet om, och rids inte superhårt men inte lätt heller. vi anpassar passen efter hans dagsform. ibland orkar han långa 75minuters pass ibland bara en halvtimme. Ibland behöver han mycket paus ibland vill han inte sluta galoppera!

han älskar att göra svårare saker och blir som en 4åring igen när man börjar plocka in skolor, byten och ökningar. men sånt vill vi ju inte göra för ofta, eftersom han tar i så mycket när han blir så glad. vill inte överanstränga honom!

enda som är är att han tappat muskler o blivit lite stel såklart, blivit svankig och så är hans ena has inte helt hundra längre. men i övrigt är han frisk o håller nog ett tag till! :love:

Beror på vad man menar med gammalt, jag har lärt mig att hästar ska vara som bäst när de är 20+

Vi har en ponny på 19 år, hon är ett krutpaket, aldrig sjuk, fin som en tioåring och alltid alert, hon rids kontinuerligt och behandlas ej som om hon var lastgammal.

Den dagen hon BLIR gammal blir jag förvånad.

Sen har vi en 15-åring som äntligen mognat psykiskt, det är väl egentligen inte att bli gammal men det märks tydligt att han blivit vuxen i alla fall.

Tyvärr finns det för många rötägg som tar slut på hästarna i ung ålder så att de slaktas vid 10-13 års ålder. de hästarna kunde också varat längre med rätt uppväxt och träning.

Jag har en gammal travare på 25 år. Hon är jätte pigg och glad och likt ovan är de få som tror hon har den åldern hon faktiskt har. :love:

Jag anser att bara för att en häst är gammal behöver den inte för det ridas mer sällan och mindre ansträngande. Tvärtom behöver kanske en äldre häst oftare motion för att hålla sej fräsh.

Det jag gör med Mitzy är att vara extra noga med uppvärmning och nedtrappningen....mycket skritt före och efter passet alltså. Mitzy tycker om att hopppa men på den fronten är jag lite FÖR överbeskyddande...vill att hon ska vara i riktigt bra form när hon hoppas eftersom jag är rädd för sträckningar och dyligt...man vet ju aldrig hur bra det läker i hennes ålder...

vad jag försöker säga är: se inte en hög ålder som ett handikapp. Ta hand om din häst som om det vore dennes sista dag (man vet aldrig vad som kan hända) och fortsätt ställa krav på den, Mitzy mår mycket bätte och är mycket gladare om man pressar henne lite...så hon får visa vad hon verkligen går för! Se till att både du och hästen har roligt tillsamman! :banana:

Min fjording är 24 och rids ca 4 dagar i veckan. Han är fortfarande pigg och busig. Rider väl ganska lugnt, mycket skritt men även trav och galopp. Hoppar dock inte längre. Rider mest rakt fram i skogen, ibland lite volter/serpentiner på gärdet men vi nöter inte på volter. Han reds lite mindre ofta förut, men då blev han så stel. Nu när han hålls igång regelbundet så är han mycket bättre.

Grannens travnordis blev 28. Hon var jättepigg och reds långa turer nästan in i det sista. Tyvärr så fick hon fång i alla 4 hovarna i somras och eftersom hon hade så ont tyckte de inte att det var rätt att låta henne lida utan lät henne somna in.

Senast ändrad:

Min 20-åriga tant, går 5-7 dagar i veckan.

Det som prioriteras är så mkt hagvistelse som möjligt, för att hon ska få röra sig och leda upp sig i sin egen takt.

Vid arbete har jag mkt framksrittning, skrittpauser och är noga med att skritta av.

Jag "travjoggar" både fram och av henne också för att leda upp henne.

Om vi jobbar och hon börjar kärva vid krav, så går jag ut på större spår, ställe mindre krav och joggar en stund till. Både jag och min häst är medvetna om hur den andra fungerar.

Jag känner, när jag inte orkar riktigt fullt ut, pga min rygmärgsskada och jag känner också när jag ställer för höga krav på min häst. Min häst är faktiskt UNG för sin ålder och hon kan ha både en och annan räv bakom örat.

Jag har lovat min neurokirurg att inte hoppa med häst. Han tyckte att det räckte att skruva ihop mina halskotor EN gång. så i stället kan jag trava bommar ibland uppsuttet. Och i övrigt brukar jag lägga upp lite hinder och löshoppa min dam emellanåt.

Jag har skött och ridit både 22 och 25-åriga hästar, fullt ut precis som vanligt men med ordentlig framridning förstås. Jag skötte ett halvblodssto i 5 år precis som om jag haft en egen häst. Under den tiden var hon 18-23 år... Jag red vanlig ridskolelektion med henne en gång i veckan och privat för dressyrtränare 1-2 ggr i veckan.

Så det där med gamla hästar... Det är lite upp till individen och hur den har behandlats och ridits under sina år. Det finns 8-åriga hästar som redan är gamla och 33-åriga gamla halvblod fd ridskolehästar, som pensionerats från ridskolehästar, som 29-åringar och vunnit hubertusjakter som 31-åringar, som fortfarande njuter av livet och kastar av ryttare på löpande band.., :rofl:

Jag har inte min gamla häst hemma, men min kompis har en som är över 20 år o honom rider hon på för fullt... Han skulle nog inte må bra av att bara gå..
Han är fd tävlingshäst o har tävlat högt i hoppning å så..

Min egen häst är 20 nästa år o fjording o dom rider väl på henne normalt o försöker tävla å så, men hon börjar få mer problem med benen så vi ska nog snart få hem henne så ska vi kanske betäcka henne istället, elelr så får hon bara gå runt i hagen eller nått.. för hon är ju slutkörd av åren på ridskolan..

Min dam är 23 och jag promenadrider henne och kör lättare dressyrträningar.
Rider varje dag och hon får vila när jag inte hinner rida=)
Det jag har märkt är att hon har blivit stelare samt att hon har svårare att hålla musklerna

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Gnägg Hej, då min häst inte finns mer 😥skulle jag vilja byta häst på Equilab. Har provat radera gamla namnet där men det går inte? Hur gör...
Svar
4
· Visningar
341
Senast: sweep
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka