Ni med flera (stora) hundar - hur förvara ni hundmaten?

Alexandra_W

Trådstartare
Känns som om djurmaten sakta men säkert tar över hela huset.. :devil:

Skämt åsido, ni som har flera stora hundar, och därmed flera säckar hundmat, hur förvarar ni det?

Innan har jag ju förvisso haft två stora hundar, men de har ätit samma mat, dvs en tunna och det var det. Sen när de ätit olika så en tunna och en säck, inte idealiskt (ser fult ut) men fullt funktionellt.

Nu har jag en tunna med Viktors (nya) mat, och en kasse med det jag ska blanda ut med, den försvinner snart. Och så en säck med Utters Hills r/d, säcken är återförslutningsbar.

Men nu står jag med två säckar till med mat till Utter. Den ena är ju bara ställa i förrådet efter att ha råttsäkrat. Men den som ska vara framme. Två tunnor + en säck blir liksom väldigt utrymmeskrävande och dyrt. Finns massor med skrubbar i huset men den enda som är på nedervåningen är extremt bökig att komma in i. Dels är den trång, sen måste man flytta undan saker för att komma in. Det finns en eg kanonbra liten garderob i köket, men den ligger mot skorstensmuren, så på tok för varmt för mat där. Finns i sig plats för att lite undanskymt ställa en tunna till i köket, om det inte stått en kattlåda där (som inte går att flytta)

Så hur gör man.. Hade det varit mindre hundar/gått mindre mat hade man ju kunnat ha säckar i skrubben uppe, och så fyllt på i mer hanterbara hinkar 1 gång/vecka eller så, men det går liksom lite för mycket mat/dag för det ska bli görligt.

Så, ni andra har ni gott om utrymmen, samma mat till alla eller belamrar köket med fodertunnor eller har kommit på något mycket smart sätt att få plats med mkt mat på litet utrymme.

Sv: Ni med flera (stora) hundar - hur förvara ni hundmaten?

Nu har jag dock bara en hund och en liten sådan (och tänker direkt på Mandalakis tråd om vad man får för svar på bukefalos... :D ) men du kan inte göra som vi och ha en mindre bytta med mat i ett skåp i köket och fylla på denna från någon lite mer svåråtkomlig plats någon gång i veckan?

Stort skafferi, har både hundmaten och kattmaten i tunnor där. :) (och även då säckarna) Stort och inbrottssäkert har jag fömånen att ha det där. :D

Nu har jag dock bara en hund och en liten sådan (och tänker direkt på Mandalakis tråd om vad man får för svar på bukefalos... :D ) men du kan inte göra som vi och ha en mindre bytta med mat i ett skåp i köket och fylla på denna från någon lite mer svåråtkomlig plats någon gång i veckan?

Som jag skrev så skulle det fungerat om de ätit mindre mängd/er, då hade det fungerat kanon. Så hade jag med lillahunden, en stor säck i förrådet och en bytta i skafferiet.

Men de här äter alltså lite för stora mängder, sammantaget går det ca 2 liter mat/dag, så det blir ändå 3 st 10-literhinkar att härbärgera, vilket skafferiet tyvärr inte rymmer. Skamligt dåligt skafferi för att vara ett så gammalt hus faktiskt, det är helt hopplöst. Är djupt som f*n, men börjar i bänkhöjd och går uppåt (under bor en hydropress), och är ganska 'tätt' mellan hyllorna, förutom den nedra. Så hinkarna skulle få plats på den nedre hyllan - utan problem. Men då skulle man få stå på stol/pall och krypa halvvägs in i skafferiet om man vill ha ut NÅGOT annat. Jag hatar skafferiet, hett och innerligt.

(Kruxet är nog att huset är FÖR gammalt och det är därför huset är stort och det finns massvis med skrubbar på ovanvåningen men mkt ont om förvaringsutrymmen nere, toaletten t ex är så minimal att det är skrattretande, helt enkelt för att när huset byggdes var toaletter inte uppfunna ;))

Stort skafferi, har både hundmaten och kattmaten i tunnor där. :) (och även då säckarna) Stort och inbrottssäkert har jag fömånen att ha det där. :D

Sånt skafferi hade vi förr. Helt underbar, kunna gå in i (vet inte om ni har just sånt dock), och ha total överblick över ALLT som fanns därinne, och just kunna ha säckar och allt möjligt (och omöjligt) därinne.

Men i skafferiet, går det inte att flytta hyllorna så att större hinkar får plats? Eller att man hittar någon "burk" som är väldigt bred/lång men inte så hög?

Bör nästan ta ett kort på skafferiet för att förklara, men ska försöka förklara.

Hyllorna är fasta, de är byggda så, går alltså inte att justera. Sen så själva skafferiets 'bottenhylla' är alltså i bänkhöjd, och så fortsätter det upp till taket. Själva skafferiet är ungefär dubbelt så brett som dörren är, så man får sträcka sig för att nå saker som är på 'sidorna' av hyllorna.

Den nästa undre hyllan är i ögonhöjd, där når man det som står 'mitt för' dörren och längst ut. Allt annat på den hyllan behöver man pall för. Även på nedersta hyllan så ska man nå det som står längre in på hyllan, måste man bokstavligt talat stoppa in huvudet. Och ha ficklampa.

Det är det mest värdelösa så kallade skafferi jag stött på. (Tyvärr finns inget annat skåp som skulle kunna användas som skafferi heller). Och om jag ställer 3 st 10 l hinkar på nedersta hyllan, så har jag nästan hur jag än ställer dem, gjort att det är bara de man lätt får ut, allt annat kommer man behöva minst stoppa in huvudet för att nå, eller ta pall pga står på annan hylla =/ Alt är att ställa hinkarna innerst, men då måste man flytta ut det som står framför för att få ut dem.

Men uppe på ett skåp, i stugan har vi litet skafferi och där står hinken/hinkarna uppe på kylskåpet alt frysen.
på hatthyllan hade vi ett tag (ytterdörren leder direkt in i köket:P)

På kylen står tomma matskålor och 'beslagtagna ben'. Men får klura lite, haken med hinkar är väl att de inte är inbrottssäkra. Iofs har ingen försökt begå inbrott än som sagt, men.. borde ju kunna dölja 3 10 l hinkar nånstans. Annars får jag väl ha tunnor och säckar till förbannelse. Varför inte.. välkommen till djurmatsköket, vad får det lov att vara? För dagen erbjuder vi en sorts kattmat, fyra sorters hundmat och en fin selektion hästtillskott samt betfor och pelletterad mineral, vill ni se en fullständig meny? :devil:

På kylen står tomma matskålor och 'beslagtagna ben'. Men får klura lite, haken med hinkar är väl att de inte är inbrottssäkra. Iofs har ingen försökt begå inbrott än som sagt, men.. borde ju kunna dölja 3 10 l hinkar nånstans. Annars får jag väl ha tunnor och säckar till förbannelse. Varför inte.. välkommen till djurmatsköket, vad får det lov att vara? För dagen erbjuder vi en sorts kattmat, fyra sorters hundmat och en fin selektion hästtillskott samt betfor och pelletterad mineral, vill ni se en fullständig meny? :devil:

Haha då blir jag nog din första restaurang gäst det lät som en smaskig meny :idea::rofl::rofl:

Nu har jag ju inte stora hundar men ändå hundar som äter av olika fodermärken. Jag bor i en inte alltför stor lägenhet så jag har fodertunnorna ståendes ute i förrådet och går dit och hämtar en tioliters hink i taget och har ståendes inne på en hylla i lägenheten, en hink till varje hund :)

Här hemma finns två stora hundar - och två stora frysar! :D

När dom har fått torrfoder så har vi haft två tunnor i köket, det finns liksom en snutt där tunnorna kan stå bakom köksstolarna utan att det blir trångt eller bökigt. Inte assnyggt kanske, men så är jag inte så medveten heller! När jag har bytt foder har jag ofta haft ganska lite gammalt kvar och bara hällt över det i en mindre låda som fått plats i tunnan med den nya säcken. Säckarna som inte blivit helt tömda och sådär har stått i en stor garderob i hallen under tiden.

Jag har två sådana här:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90076364

(Har nog den största varianten skulle jag tro.)

Dom står på varandra i köket bredvid köksbänken, och blir då ungefär i samma höjd. Det får plats drygt en 15-kilossäck i varje, lite mer. Inte så där supersnyggt direkt, men det fungerar och jag kan ha det som lite avlastning uppepå. Det läcker inte ut luft och maten tycks hålla sig god hela tiden. :p

De där IKEA-lådorna var ju jättesmarta iom att man kan stapla på höjden men ändå komma åt det i botten! Dock tar de väl ungefär samma plats som två tunnor, rent golvytemässigt?

Själva bottenytan är ju mindre, snabbt mätt på mina är dom 30x30 cm på ett ungefär. Men dom kräver ju ändå lika stor yta som överdelen är. Det är ca 39x55 cm. Men jag tycker dom är praktiska just för att man kan öppna och ta maten i den där "flärpdelen" av locket. Samtidigt tror jag det är bökigt för en vovve att öppna där, för den är lite.. seg.. och pressas ändå neråt hela tiden. Svårt att förklara, och så har jag ju inget jättematvrak här som stjäl heller. Så jag törs inte lämna stöldgaranti när det gäller fyrbenta mattjuvar. :p

Mina är inga värstingar heller, har ju en plastfodertunna, och Hills r/d är i sin säck, och står en oöppnad liten säck Hills light med här, och alla har överlevt.

Sånt skafferi hade vi förr. Helt underbar, kunna gå in i (vet inte om ni har just sånt dock), och ha total överblick över ALLT som fanns därinne, och just kunna ha säckar och allt möjligt (och omöjligt) därinne.

Precis sånt har vi :9 Gammalt, och inbrottsäkert (även för oss någon gång då gångjärnen inte riktigt ville öppna :crazy: )

Har du golvutrymme i exvis köket eller någon annanstans hyfsat nära utfodringsplatsen så finns det ju "pallar" med förvaringsutrymme inuti.
Något i den här stilen http://jysk.se/210/346/502/3813302/a/catalog

Vet inte om just denna håller för att sitta på, men jag har sett andra.
Då kan man ha fodersäckar inuti och en sittplats/tillfällig avlastningsyta på samma utrymme.

En gammaldags kökssoffa med lock kanske vore en annan variant?

Liknande trådar

Katthälsa Jag och min sambo har blivit med två söta och underbara små jamare. Vi vill båda ha dem men vi är inte riktigt överens om hur...
Svar
5
· Visningar
3 430
Övr. Hund Nu sedan vi har flyttat och får mer utrymme, stor tomt och även mer tid så blev jag så sugen när jag såg "min" bekant söker fodervärd...
Svar
14
· Visningar
1 102
Senast: hallontuss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka