Ni med finsk lapphund (och andra så klart!!)

E

egwyne

Vet att det finns en del här inne som har Flh och tänkte att ni kanske kan berätta lite om hur valp-unghundstiden varit!
Vilka problem har funnits och självklart vill jag veta allt om söta små egenheter! Rasen har (vad jag har förstått) en låg skall tröskel, hur gör man på bästa sätt för undvika att voffan blir en skällig pälsboll?
Ensamhets träning- lätt eller mindre lätt
rumsrenhet, mognads faser, hur gamla var de när tonårsfasonerna satte in och allt annat viktigt och roligt, kan inte få nog av att höra om denna ras!!!!

Får hem våran lilla om drygt fem veckor, då är rarisen 9v och med all säkerhet jätte söt:love: och just nu är det svårt att tänka att jag någonsin kommer slita mitt hår över henne :angel: men det får jag väl räkna med...
längtar helt tokigt mkt efter att bli lappis matte!

Tack på förhand:)

Sv: Ni med finsk lapphund (och andra så klart!!)

Hej!
Jag och min sambo har en liten finsk lapphundshane.
Han kommer från en kennel från malungsfors. Heter Samejäntans Ukko-Pekka :crazy: Han blev född 05-07-26

En grej som jag kom på är att vår "Zack" ska alltid ha något i munnen, leksak eller dyl, när någon kommer in genom ytterdörren, slår aldrig fel... :cool: Tydligen är han pappa precis likadan så det går väl i släkten, vet inte hur det är med andra lappisar.

Vi bor ju i lägenhet så vi har vart rätt noga med att han inte ska skälla, jag tycker det har gått väldigt bra och nu skäller han knappt alls. Kan varna lite när brevbäraren kommer, men det jobbar vi på ;)

Ang ensamhetsträningen gick det väl sådär i början, han ville gärna gnyla å skälla när vi försvann. Men efter lite mer träning att han inte får skälla mm så går det numera jättebra!!

Han blev rumsren ganska fort, kan inte säga direkt hur gammal han var å så men man lär sig ju att se hans tecken när han måste ut så det gick också jättebra! :)

Jag kan börja tycka att han nu vid ca 9 mån ålder börjar lyssna lite mer med dövörat, men än så länge går det bra och inga direkt "dryga" fasoner för sig... Han har börjat kissa lite mer här och var istället bara för på ett ställe. revir?? Så han börjar väl komma mer och mer i trotsåldern snart kan jag tro..

Här kommer lite bilder på underverket :banana:
Liten:
DSCF0144.jpg

Större:
Zacklitenbild.jpg

U-Tiller

Så här ser han ut i nuläget:
U-Tiller

U-Tiller

U-Tiller

Usch....han är alldeles för söt! Jag som redan nu har grym valp-feber...
Är bara att konstatera att det är de sötaste hundarna som finns!

Hur går ni till väga med "anti-skäll" träningen? Bor också i lägenhet så det känns ganska viktigt :)

ps.Min vappes mamma är från Samejäntans kennel!

Njaa.. vi sa väl typ bara åt honom när han skällde, med ett bestämt "TYST" sen snabbt som tusan med beröm när han blev tyst.

Vílken är mamman då? Zack´s mamma är Riskatsurkan covin caunis.
Dasanja kanske??

Vilken kennel köper du från?
Vart bor du?

Samejäntans Chana är mamma och Fjällfarmens Sarri är pappa.
Samegulds kennel är hon ifrån, om du tittar på deras hemsida så finns hon under planerade parningar -> Samegulds Jewel Jana.

Bor norr om sthlm, får åka en bit till min lilla tös, uppfödaren bor i Fjärås, söder om Gbg.

Tack så mycket!!
Detsamma! Lycka till med killen och hoppas att trotsåldern håller sig mild;)

Min kompis har en svensk lapphund. Han var pest & pina som liten! Han bara bet och det hårt också! När han var kring 8-9 månader så kunde han gå lös utan att rusa fram till andra hundar, så det tog sig trots att han var busig som liten ;) Han skäller lite, men inte överdrivet ofta. Men visst låter det lite när han ska ut och gå och så. Det gäller väl där att inte trissa upp hunden utan göra en annan rutin. T.ex. att sitta ned och vänta på att bli kopplad istället för att snurra runt och skälla! I övrigt är han en helt underbar hund med väldigt gott temperament. Jag är riktigt imponerad över honom faktiskt...

:rofl: Man brukar väl säga att om hunden är odräglig när den är liten så blir den super när den är stor!

Min lilla Elektra som har hunnit bli tre år var en liten ängel som liten och bet inte sönder någonting.

Vi hade lite bekymmer med rumsrenhet då uppfödaren vant dom vid att kissa på tidningar och Elektra tyckte var riktigt äckligt att kissa i gräset. En annan sak som jag kommer på är att Elektra hade sk glädjetårar dvs. hon kissade på sig när människor kom och sa de dessutom "Ååååh så söt" så blev det en pöl det växte tack och lov bort.

Elektra är en hund med stor personlighet. Vi har tillåtit att hon skäller när det kommer en bil upp till gården liksom om det knackar på ytterdörren men när vi säger till så ska hon sluta vilket hon även gör. Som en annan skrev så vill gärna Elektra också ha något i munnen när någon kommer in genom ytterdörren :D Är det något typiskt för finska lappisar :angel:

Angående ensamhetsträningen så har det gått mycket bra!

Ja det kanske är så ;) Jag jobbade hos en uppfödare som absolut alltid behöll den vildaste valpen ur varje kull. Hon sa att de vilda ofta brukar bli bäst mentalt och exteriört! Men då hade hon en ras också med lite reservationer som hon försökte avla bort (och lyckades bra med också!). Så det funkade bra just i hennes fall :bump:

De kanske har retriverkomplex;)
En av familjens Cairn gör samma sak när hon ska hälsa på någon eller om hon blir riktigt glad!
Vore iofs. skönt med en hund som har föremåls intresse, har hört att flh annars inte skulle vara så intresserade av att bära på saker.

Att skälla när det knackar på dörren tycker jag nog är ok, men bara ett-två skall. Någon typ av ventilering för "prat-glädjen" måste hon ju få!

Hur tycker ni som har erfarnhet att fällnings perioderna är? Är van vid stråvhåriga så jag är heeelt nybörjare på riktiga ull-tussar.

zack fäller i tussar, så det blir inte massa småhår överallt utan det blir att ligga som tussar.
Vi har en matta i hallen som han tycker om att ligga på och den kan bli ordentligt hårig, men det är väl en sån som drar till sig håren åxå.

Men annars tycker jag det är ganska hårfritt här hemma! :)

Jag tycker fällningen inte är så särskilt jobbig för det blir liksom tussar och inte en massa kort hår överallt som t ex det blir av min norska älghund...

Det låter ju bra:) Är inställd på att roller och dammsugare kommer användas mer än tidigare men tussar är ju skönare än päls överallt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka