Ni med fånghästar

Sv: Ni med fånghästar

Skönt att det är fler som inte "vill/vågar" släppa sina fånghästar på bete!
Jag kan erkänna att jag känner mig som en riktig djurplågare när min snuttis står och smågnäggar ut mot det frodiga gräset utanför hagen.

Men samtidigt vet jag ju att han skulle lida något oerhört om fången kom tillbaka.

Och så en fråga till er som inte släpper på bete: Har ni kvar dom i vinterhagen eller har ni en annan "fånghage" sommartid?

I vinterhagen, men den är väldans stor :) Man får nästan gå skallgång efter flocken.

Och så en fråga till er som inte släpper på bete: Har ni kvar dom i vinterhagen eller har ni en annan "fånghage" sommartid?

Mitt shettissto (fånghästen) får gå kvar i vinterhagen där lösdriften också är. På nätterna går de andra två där med, under dagtid (ännu bara några timmar) går de på andra sidan staketet i sin gräshage. På så sätt slipper fånghästen gå ensam och de andra får ändå beta. Jag tror jag kommer att begränsa betestiden för de andra två hela sommaren, shettisar får man tänka sig för med...;)

Min vinterhage är inte så jättestor, har tänkt att bygga ut den i skogen lite mer nu under sommaren.
Men jag tänker på parasiter, blir det inte VÄLDIGT mycket om man har dom i samma hage året runt?

Som det är nu har jag inte möjlighet att flytta hästarna till en hage med lite gräs, så det är vinterhagen eller bete som gäller och jag anser då att vinterhagen får det bli, då jag inte vill riskera fång...

Men jag tänker på parasiter, blir det inte VÄLDIGT mycket om man har dom i samma hage året runt?

Som det är nu har jag inte möjlighet att flytta hästarna till en hage med lite gräs, så det är vinterhagen eller bete som gäller och jag anser då att vinterhagen får det bli, då jag inte vill riskera fång...

Precis så jag resonerar, mask eller fång - jag kan ju avmaska, även om resultatet inte blir lika bra, men fång är sju resor värre. Dessutom testade de nolla på träckprovet nyligen, så det får lov att funka helt enkelt.
Jag kan tillägga att jag regelbundet mockar mina hagar.

Hej
Har varit borta några dagar.
Ang. Anfallen som vissa har hängt upp sig på, och tror att han står med smärta har helt fel. Jag har vissa saker som jag är uppmärksam på som jag redan har skrivit om. tex. rinnande ögon ( finns ingen smärta i rinnande ögon, och detta är min hästs först symtom) Då går jag in med maturmedel och tar bort symtomen, och min häst mår bra. Under sommar halvåret så ligger jag med förebyggande ca 2 gånger i månaden. Därav klarar han en sommar med bete. OBS Inte på med högt gräs för han blir tjock och det kan framkalla fång. Jag måste hela tiden ligga före i tanken på vad som kan hända honom. Han fungerar på ca 2 hektar bete en hel sommar, och han kan ridas och tävlas hela sommaren utan smärta.
Ang medecinen så är det naturmedel och därav inte "skadligt" för magen. Detta fungerar på min häst. Han är en smärtfri häst och får gå ute under sommaren med sina kompisar och kan röra sig på stora ytor.

nu har jag inte någon fånghäst själv men en shettis så jag kommer tänka mig för....efter ett bra inlägg från milly i min tråd under foder så verkade det vara säkrast nattetid för fångisar att beta, så jag kommer ha mina ute på betet sena kvällar och nätter( och då naturligtvis när det är plusgrader ) för att sen ha dom hemma i vinterhagen dagtid. där slipper dom insekter och har uteboxen och en innebox att vistas i, där står dom hela den varma tiden mitt på dagen så ont av värmen har hästar i alla fall.

Totti !!

Det är en blandning av eteriska oljor. Vågar inte skriva ut namnet med anledning av reklam. Du förstår säkert.
Om det går och få tag på dig på ett annat sätt så berätter jag gärna mer. Jag är väldigt dålig på datorer.

Måste bara fråga en sak :confused:

Min häst har haft fång innan jag köpte honom och i höstas när det började växa igen fick han en fångtendens. Skulle ni ge ngt pulver nu när betet närmar sig ? Vad finns det för olika ?

Just nu äter han bara mineraler och hö. Så det blir ju en ganska stor omställning till gräs.

Nu fasar jag över att släppa han. Han ska gå på bete dagtid och magert på natten. Dock mindre i början av betet.

Jag ger min Microbalans nu när det börjar närma sig betet, eftersom han även vänjs in på gräset. Det stabiliserar magen.

Hade fånghästen med en lättfödd kompis och flyttade ut staket (plaststolpar) 2 gg om dagen, ca 0,5 m i taget på en 20 m sträcka.
På så vis kunde vi ha stenkoll på vad hon åt. (Blev stödutfodrad med hö om det behövdes mer fibrer).

På våren började vi JÄTTEförsiktigt och gick och betade med fånghästen först bara 10 min, sen längre tid, sen började vi flytta staket.

*Ursäkta om detta var flummigt*.

Totti !!

Det är en blandning av eteriska oljor. Vågar inte skriva ut namnet med anledning av reklam. Du förstår säkert.
Om det går och få tag på dig på ett annat sätt så berätter jag gärna mer. Jag är väldigt dålig på datorer.

du kanske klarar att skicka ett privat mail här på buke då?

De flesta hästbutiker har det, eller så kan de nog ta hem. Ganska dyrt men jag ger bara när det är högriskperioder, alltså foderbyten/bete.
Krafft Magtarm är en liknande grej, har hört att vissa inte tycker det hjälper lika mycket som Microbalans men jag har inga egna erfarenheter.

Nej jag ger nu när han har börjat äta gräs tills han är riktigt van vid det. Sen igen när jag börjar stalla in på vinterfoderstaten. Han äter hö hela sommaren (går i skogshage med bara lite gräs) men det blir ändå lite annorlunda till hösten.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Har en isis som har haft fång nyligen och hon går i sjukhage, har en shettis med fång (hade det förra sommaren och då ägde inte vi...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Rufss
·
Foder & Strö Min fånghäst (hade det 2005) håller nu på att långsamt vänjas in på bete. Det går bra och han går nu två timmar per dag. Han äter...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: _Runaway_
·
Hästvård Mitt sto fick ett lindrigt fånganfall förra sommaren. Upptäckte det relativt snabbt varpå hon stallades in och fick behandling. Vid...
2
Svar
23
· Visningar
8 542
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka