Ni med fånghästar

Sv: Ni med fånghästar

Uppenbarligen fungerar det inte om den får fång varje år.
Fång är mycket plågsamt, du måste förhindra att den får det år efter år :eek:

Hej
Tänk på att fång är en kronisk sjukdom och har hästen haft fång en gång är den alltid en fånghäst
Om man kan se symtomen tidigt innan den har ont och behandlar den är det inte plågsamt. Jag antar att ni inte kan se att hästar har fång fören det redan har brytigt ut. Jag är ute och tävlar min häst under sommaren och jag tror inte han skulle gå igenom en vetrinärbesikning om han har ont. Jag är mycket medveten vad fång är. Har en mycket bra hovslagare som håller ordning på han hovar. (fång skor ) som han kommer att bli resten av han liv.

har gett min probimin i en månad, tyvärr så är han fortf "skitig" i rumpan, han har alltid bajsat runda normala bollar men det kommer lite blött ur honom det sista, dock inte varje gång han tömmer sig, men hade hoppats på att det skulle ge med sig nu- men icke

hoppas åtminstone att han kan lägga på sig lite hull snart:cry:

Min halvblodsval. som hade fång -05 gick på bete som vanligt, men fick probimin vid varje hagbyte.
Hans fång utlöstes inte heller av bete, utan för mkt o för kraftigt hösilage o sen mkt kraftfoder.

Går sedan en vecka på gräs halva dagen, men det är mest fjolårsgräs i den lilla hagen. Tänker varva mellan hagarna o inte släppa ut den på saftigt bete på en gång-sen.

Den är bantad o regleras med mat efter träningsgraden.
Tål dock lite beteshull då det försvinner till hösten.

Var i tävlingskondition innan förkylningen nyligen.

Min halvblodsval. som hade fång -05 gick på bete som vanligt, men fick probimin vid varje hagbyte.
Hans fång utlöstes inte heller av bete, utan för mkt o för kraftigt hösilage o sen mkt kraftfoder.

Går sedan en vecka på gräs halva dagen, men det är mest fjolårsgräs i den lilla hagen. Tänker varva mellan hagarna o inte släppa ut den på saftigt bete på en gång-sen.

Den är bantad o regleras med mat efter träningsgraden.
Tål dock lite beteshull då det försvinner till hösten.

Var i tävlingskondition innan förkylningen nyligen.

hur länge går pållen på probimin vid varje hagbyte?

Visst kan jag hålla med om att om de en gång fått fång så är det lättare för dom o få det igen, men VARJE anfall är smärtsam oavsett när du upptäcker det. Det bästa du kan göra för hästen är o förhindra att den får ett anfall, det är minst smärtsamt för dom. Man måste enl. djurskyddslag se till att hästen inte utsätts för onödig smärta, släpper du en fånghäst på gräs o vet att den år efter år får ett fånganfall så har du inte skyddat ditt djur. Dessutom vill man ju slippa behandla sin häst med massa mediciner i onödan, dessa är dessutom inte bra för magen.

Det finns inga undantag, en fånghäst ska behandlas som en sådan o inte bjuda in sjukdomen.

Arabia som oxå har fångis, har lyckats hålla henne "frisk" i 2 somrar nu o det blir ytterligare en utan gräs nu.

min hade fång för, tror det är 5år sen... och har inte haft ett återfall sen dess.. men jag vågar inte chansa så han går i skogshage med sin shettiskompis...

och till sommaren flyttar en ny häst in istallet som även han är fånghäst så det blir hö o kraft hela sommaren för allihopa

Prova och blöta upp pulvret i vattenhinken! Vatten måste hästen ha och om man tar bara lite i början så bör det gå bra.

Blöt upp lite linfrökaka o blanda med- finfint för magen som är så viktig.

Min fångis går i skogshage just nu. Lite gran att gnaga på men annars ingenting däri. Lyckas nog få i sig någon tugga gräs under staketet (ibland är de viga :)) men det är inte mycket.

Jag tror att för min häst är det många faktorer som kan ge fång. Han har fått anfall ifjol vinter många gånger. Som värst var det fång en gång varannan vecka...

Han är otroligt gasig i magen - problem mage, har exem, gissar pollenallergi, urinproblem och har problem med korsförlamning. När något av detta kommer in så kommer fång som sekundärt.

I år har jag tagit extra åtgärder, exemtäcke på tidigt. Sprayar med myggmedel etc. Tvättar minst varannan vecka, smörjer in skap etc dagligen.

Ger hö, 2msk lucern, lite mineraler/vitaminer och linfröolja. Ska prova med äppelcidervinäger i vattnet och se om det kan hjälpa urinet. Salt tillför jag också i fodret.

Han kommer att gå i en skogshage hela sommaren, få hö två gånger om dagen. Smörjas dagligen och tvättas en gång i veckan. Kommer också att träna honom dagligen just för att hålla igång honom.

Jobbit med häst ibland :p

KL

Har oxå en fångponny (shettis), som är pigg o kry för övrigt. Har lyckats hålla honom i bra hull dvs. inte överviktig som han varit innan.
Ger honom lusern, foderjäst o betfor samt Tokosel.

Men nu i sommar har jag lite eller STORA problem. Vill helst ställa honom i skogshagen med nån shettis, men min stora märr (travare) ska iväg på bete 3 mil härifrån eftersom hon behöver det o fölar närsomhelst.
Vill inte skicka iväg min shettis till samma ställe som förra sommar där han gick med en äldre shettis-märr...Kvinnan som tog emot min shettis på magert bete med hennes shettis släppte ut min shettis med den andra shettisen i andra hagen där det var en hel del gräs!!! :eek:

Jag sa till henne att han skall absolut inte gå på ett för kraftigt gräs......Och nu för nån vecka sedan kände jag på pulsen i framfötterna (ej bakfötterna då dom är helt okej) o kände att det var fångkänningar.

Kan han klara sig enbart på LUSERN om han går i en skogshage med endel växter (ej gräs)?? Det är bara det jag undrar över. Har haft honom sedan han var 2 år gammal. Nu är han 6 år.
Förövrigt är han pigg o kry, som sagt. Fin päls sedan han börjat äta foderjäst o manen o svansen, ögona ser pigga ut o han stapplar inte precis fram som han gjorde förra vårvintern...Då var det den värsta dagen i mitt liv :crazy:
Nu ser han väl okej ut, men jag har fått byta en hovslagare nu pga att min ordinarie hovis drabbades av stroke plus att han går i pension nu.
Den andra, nya hovisen har utb. o är med i hovslagareföreningen så det känns bra att han kan det här med fång oxå.

Få se om han är bra. Väntar på att han ska höra av sig när han kan komma o verka min shettis o även märren.

Kan hända att jag blir tvungen att låna en shettis som kompis eller köpa en shettis så att min shettis o den andra kan gå i egen hage.

Jag skulle ha aktat mig för att ge något med socker eller stärkelse i.
Uppblött lusernpellets utan melass kanske?

Tack ni som tipsat!:bow:

Jag köpte lucern idag, får se hur det går med det.
Hur mycket tror ni jag törs ge henne av det första dagarna? Hon har aldrig ätit det förut och jag måste ju vara extremt försiktig med foderbyten. Laminatorpulvret får hon ännu bara ca en matsked av, ska upp i ca 1½ dl.

Har du kollat så det inte är en massa melass i nura?

Jag brukar börja med 1 dl pellets uppblött i 3 dl vatten första veckan, så magen hinner vänja sig jättelångsamt, och sen öka på med 1 dl i veckan. Det är extremt lite, och extremt långsamt, jag vet. Men hellre det än att råka ut för obalans tarmsystemet.
Jag blandar alltid minst 3-4 ggr så mycket vatten som pellets, det blir soppartat.

Och akta för att ge minsta lilla sockerbit, äppelbit, eller morotsbit. Inget godis, är mitt recept.

Vanligt rent hö och halm brukar funka för mina hästar, som har överkänslig mage.

Du påstod att din häst får fång varje sommar. Enligt djurskyddslagen ska du skydda din häst från lidande. Det gör du inte om du inte tar bort orsaken till att den får fång om och om igen.

Vad gör du förutom att ge naturmedel?

Okej, ska testa det, det lät vettigt!
Hon har fått en morot om dagen nu, jag har skurit upp och lagt i hennes hö-hög så hon fått något att pilla med när de andra går ifrån henne till gräshagen och det har funkat. Men, nu när hon ska äta lucern-laminatorn har hon ju att göra ändå, så då kan man ju skippa moroten.

Inte lätt med fånghästar, inte. :( Man får tänka igenom allt flera gånger om innan man gör något... Men det är det ju värt när de mår bra och är anfallsfria förstås.:)

bara 2-3 da´r, men har gett dagligen nu- först 2 mått, sen 1 mått.

Då har jag nog gett min för lite, jag har försökt att finna dosering men icke o då sa min kompis att en matsked borde räcka. vad har du för mått? det fanns inget med i min burk, fanns det det i din?

Kliar han sig mycket så det blir sår bara över en natt så är det på gång, även om ögonen rinner ovanligt mycket. Har jag missat några dagar 2 eller 3 så blir han stel i bogen och böjer sig inte lika lätt.

Det här var intressant! Just det här med stel i bogen stämde väldigt väl på min häst också. Några dagar innan min häst diagnosticerades med fång märkte jag att hon var stel och konstig att rida, och härledde det till bogpartiet. Märkte det även vid stretchingen efter passet. "Tyvärr" hade vi haft ett jobbigt gymnastikhoppningspass två dagar innan så jag trodde i min enfald att stelheten berodde på träningsvärk efter hoppningen. Men när hon ett par dagar senare även blev varm i hovarna förstod jag ju vad det handlade om och veterinären konstaterade mycket riktigt fång. Det var hennes första fångkänning, så för mig låg det just då långt borta att koppla stelheten till fång, dumt nog. Hade jag förstått det hade ju behandlingen kunnat sättas in ett par dagar tidigare.

Intressant det här med att ögonen rinner också, förvisso är min häst ofta lite rinnig i ögonen (försöker såklart komma tillrätta med det), men det kan mycket väl ha varit så att de varit lite extra rinniga vid fångtillfället.. inte säker men det kan stämma.

Intressant att få höra, och även om jag såklart vet att ett visst symtom inte nödvändigtvis gäller alla hästar, så är det ändå bra att veta vad man kan vara lite extra observant på ur fångsynpunkt.

Liknande trådar

Hästhantering Har ni fånghästen själv? Tillsammans med andra fånghästar? Tillsammans med friska hästar? Jag har sedan en av mina hästar fick fång...
Svar
14
· Visningar
2 169
Senast: taccotad
·
Hästvård Har en isis som har haft fång nyligen och hon går i sjukhage, har en shettis med fång (hade det förra sommaren och då ägde inte vi...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Rufss
·
Foder & Strö Min fånghäst (hade det 2005) håller nu på att långsamt vänjas in på bete. Det går bra och han går nu två timmar per dag. Han äter...
Svar
5
· Visningar
765
Senast: _Runaway_
·
Hästvård Mitt sto fick ett lindrigt fånganfall förra sommaren. Upptäckte det relativt snabbt varpå hon stallades in och fick behandling. Vid...
2
Svar
23
· Visningar
8 542
Senast: Shenzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka