Sv: Ni med fånghästar
KL
Har oxå en fångponny (shettis), som är pigg o kry för övrigt. Har lyckats hålla honom i bra hull dvs. inte överviktig som han varit innan.
Ger honom lusern, foderjäst o betfor samt Tokosel.
Men nu i sommar har jag lite eller STORA problem. Vill helst ställa honom i skogshagen med nån shettis, men min stora märr (travare) ska iväg på bete 3 mil härifrån eftersom hon behöver det o fölar närsomhelst.
Vill inte skicka iväg min shettis till samma ställe som förra sommar där han gick med en äldre shettis-märr...Kvinnan som tog emot min shettis på magert bete med hennes shettis släppte ut min shettis med den andra shettisen i andra hagen där det var en hel del gräs!!!
Jag sa till henne att han skall absolut inte gå på ett för kraftigt gräs......Och nu för nån vecka sedan kände jag på pulsen i framfötterna (ej bakfötterna då dom är helt okej) o kände att det var fångkänningar.
Kan han klara sig enbart på LUSERN om han går i en skogshage med endel växter (ej gräs)?? Det är bara det jag undrar över. Har haft honom sedan han var 2 år gammal. Nu är han 6 år.
Förövrigt är han pigg o kry, som sagt. Fin päls sedan han börjat äta foderjäst o manen o svansen, ögona ser pigga ut o han stapplar inte precis fram som han gjorde förra vårvintern...Då var det den värsta dagen i mitt liv
Nu ser han väl okej ut, men jag har fått byta en hovslagare nu pga att min ordinarie hovis drabbades av stroke plus att han går i pension nu.
Den andra, nya hovisen har utb. o är med i hovslagareföreningen så det känns bra att han kan det här med fång oxå.
Få se om han är bra. Väntar på att han ska höra av sig när han kan komma o verka min shettis o även märren.
Kan hända att jag blir tvungen att låna en shettis som kompis eller köpa en shettis så att min shettis o den andra kan gå i egen hage.