Ni med fångerfarenhet...

krullidutt

Trådstartare
Mitt sto som hade fång i maj får puls efter varenda skoning, hovis kliar sig i huvudet och säger att så borde hon inte reagera. Någon mer som fått sådan reaktion efter ? Det håller i sig i ca en vecka, hon har puls och går liiiite försiktigare och vänder lite klumpigare. Vid nästa skoning ska vi slipa skon på insidan alt. lägga bakvänd sko på henne.
Går era fångisar på lite gräs ännu ?
Min madam går på ridbanan och jag betar med henne 5-10 min per dag. Jag vill så gärna släppa henne en stund till de andra men vågar inte dels pga gräset men även för det blir hårdare underlag för henne.
Det har varit så många turer nu under sommaren med min lilla tjeja. Suck !!:(
Hon ska enligt vet. inte ha så stor rotation men hon reagerar kraftigt på det lilla hon har. Undrar om man kan slå in dem i bomull......

Från en bekymmrad matte.

Sv: Ni med fångerfarenhet...

Jag fick det förklarat att han haft blödning i lamellerna och därav så blir han mkt öm efter skoningen.Det kan ta upp till 1år innan de är helt ok igen.Jag ska låta han vila 1 vecka efter skoning sen kolla av innan han används igen.

Vi hade en fånghäst ända tills nu i somras då vi blev tvungna att avliva honom akut pga av hans fång...:cry: Våran pojke åt hö året om men det hjälpte inte till slut...
Så nog kan man säga att jag har lite erfarenhet av fång, tyvärr...
Våran ömmade inte efter skoning, så det vet jag inget om, men... vad du än gör, släpp henne inte på gräs nu!!! Frostnupet gräs kan vara väldigt skadligt för fånghästar pga att sockerhalten (har jag för mig) blir förändrad i gräset då. Just förändringar ska man ju passa sig för och det är många hästar som får fång på höstkanten pga just det.
Varför inte prova att sko henne bakvänt och korta tån så att hon får lättare överrullning, om du förstår vad jag menar? Om hon är väldigt känslig kanke det hjälper med bara att göra så?
Röntgade du henne då hon fick fång? Har du följt upp det och röntgat efter det? Det är ju en förutsättning, anser jag, för att man ska veta exakt hur det ligger till med rotation/sänkning. Det går inte att avgöra utan röntgen.

Senast ändrad av en moderator:

Hon är röntgad vid fånganfallet, 3 veckor efter det och ytterligare ca 5 veckor efter det..... Alla plåtar (utan första) ser likadana ut.
Liten rotation fram Vetrinären ville inte ens gradera det.
Tårna är så korta som det bara går, hovvinklen är perfekt och hon har sulor. Fått tips av Quinn:bow: om att lägga slipad sko på henne och har fått med mig hovis på det nu så vi ska prova nästa gång (om ca 4 veckor då vi skor henne tätare så det inte blir så stor kontrast.)
Därför jag vill ha ut henne till de andra är för att hon är ledsen...:(
Jag vågar dock inte för jag är också medveten om fruktos/ frost.
Nu när hon betar litegrann, ca 10 min per dag så gör jag det på dan vi har inte haft någon frost här ännu.
Jag har inte fått något svar från min vet ang fång-känning vid skoning. Är det samma sak som regelrätt fång ? Min känning är att min dam är socker känslig och därav fick hon fång från början men kan hon få fång av skoningen nu och rotera mer om vi får på henne skor som hon inte gillar eller att hon går på hårdare underlag ? Tänker framåt vinter när det blir tjäle och dyl..
Vill gärna höra allas åsikter !!!

Var på en föreläsning förra året med Göran åkersson och han sa att man kan släppa hästar på frostigt gräs men de ska ha ätit hö innan för då skulle inte magen få en chock och sen är de lite mätta. men vad vet jag?

Min häst fick fång för två år sedan och hon har aldrig haft puls vid skoning därimot har hon varit lite öm någon gång. jag brukar inte rida henne den dagen hovslagaren har skott för jag gjorde det en gång och då verkade hon lite öm. Min häst går på "golfbane" gräs året om, de får hö på morgonen innan de går ut och om det är frost får de även lite i hagen då de oftast äter de först och undertiden hinner gräset "tina" lite! Hon har inte fått tillbaka fången och hon har hovbensrotation i graden medel så ganska mycket.. jag rider henne 6 dagar i veckan och har hoppat henne i sommar och hon klarar 70 cm utan problem och det är på gräs! Jag har ridit dressyr med henne mest nu i 1,5 år men hon gillar inte det så mycket.

I början tog hovslagaren av skorna och kapade tån, sen fick hon skona på fel håll och efter det fick hon skor fram med sula och det har hon fortfarande vilket fungerar alldeles utmärkt på henne.:)

Låter konstigt att den både skulle bli öm o få puls av skoningen.
Behöver den skor?
Hur länge stod den på box?
Vad gör den nu?

axel skrev:
Låter konstigt att den både skulle bli öm o få puls av skoningen.
Behöver den skor?
Hur länge stod den på box?
Vad gör den nu?
Hej
Ja hon behöver skor, hon gick utan i ca 2½ månad men var väldigt ömfotad. Nu när hon går ute och behöver gå över gårdsplanen = sten så behöver hon klart skorna. Innan hon skoddes kände man även pulsen lite tydligare som ungerfär man gör nu precis efter en skoning. När det gått ca 1 vecka efter skoning får man leta ordentligt och koncentrera sig för att känna den.
Hon stod på box i ca 10 veckor, stackaren. Nu går hon på ridbanan med sällskap (den är mjuk, passar utmärkt nu men inte för dem som vill rida på den...:smirk: )
Jag har precis börjat gå små rundor med henne på ca 15 -20 min någon dag i veckan. Tänkte inte börja rida henne förrens hon har återhämtat sig helt och de här 9-12 mån gått.
Vill tillägga att min lilla tjej är väldigt känslig för smärta och verkligen visar om det är fel.

Mvh oroliga Rosenlund

Min häst som hade måttlig rotation på fram skoddes när han skulle börja behöva gå på grus till hagen- efter 10 v.

han hade då tydlig digitalpuls- konstant. Ingen skillnad vid skoning.
Frågade om detta o fick till svar att pulsen var det sista symptomet som försvann.

Bara en liten gissning och kanske felaktig sådan...

Kan det vara så att du har liiiite för långa tår vid omskoningen och därför blir det för stor skillnad i vinkeln? Känner igen detta lite på min häst fast där var det lite tvärt om. Men vinklarna om de är fel och då bara lite fel kan orsaka precis det du beskriver. Pulsen kommer inte av fång utan av lite överanstängning när allting hamnar rätt sas.

Med en ny hovis och kortare intervaller så löste jag problemet.

Hej!

Har själv en islänning som har problem med fång. Fick ett akut anfall i december förra året (vilket han tydligen inte var ensam om i vårt avlånga land), som visade sig vara väldgt svårt att häva. Det började med puls och ömhet efter skoningen och han blev bara sämre och sämre trots insatser från både hovslagaren och veterinär. Efter ett par månader var jag (och även hovis samt veterinären) alltmer desperat och kontaktade en barfotaverkare (ANHCP), som plockade av skorna och verkade kusen. Han har varit på återhämtning sen dess, men är nu nästan helt bra i hovarna. Det har varit en del bakslag med hovbölder och något kort fånganfall i somras, men kontentan av det hela är att jag är helt övertygad om att skoning i kombination med kanske inte helt utläkt tidigare fånganfall samt något för höga trakter (som är vanligt på skodda hästar) utlöste och underhöll det akuta skedet av fånget. Inte förrän han fick av sig skorna och fick rätt verkade hovar vände det sakteligen. Numera har jag tagit av skorna på de andra hästarna också och är en övertygad ANHCP-anhängare ;) . Det har dock varit en ojämn och lång väg från sjuk häst till den fina häst jag börjar återfå idag. Man har fått ha is i magen och kämpa motströms, men det har det varit värt.

Han har fått gå ute så mycket som möjligt för att hålla igång blodcirkulationen i hovarna, men har emellanåt stått uppstallad nattetid och använt munkorg under dagen för att undvika nya fånganfall. Numera är han åter en lösdriftshäst under daglig uppsikt och pulskänning. Hoppas du får ordning på din häst. Kontakat mig gärna om du vill veta mer.

hej!
Mitt sto hade fång för 2 år sedan. Hon gick med bakvända skor, det är kanonbra eftersom dom då får öppen tå!
Att hon får puls vid skoning tycker jag du ska rådfråga veterinären av, kanske att hon reagerar efter blödningarna i hoven. Om man till exempel karvar av en bit av tån ser man tydligt var blödningarna varit...men ring veterinären och fråga tycker jag! och var försiktig med gräset....återfall är så lätt att få.

Hej vi har en liten shettis med fång och hovbensrotation hon belv låst med bak och framvända skor så det kan jag rekommendera att prova. Det var över 1 år sedan vi var i kalmar och röntgade och hon hade lite mera rotation. Varje gång hovis slår dit skona så reagarear hon lite visar att hon inte är särskilt förtjust i det men det blir bättre och bättre. Har en mycket duktig och kunnig hovis han säger att det är normalt att de reagerar vid i slagning av skon kommer tyvärr inte ihåg orsaken varför (har för mig att det berodde på nåt vis av rotationen). Men i början av våras så reagerade hon mycket kraftigt 2 gånger som hovis skodde henne och hon betedde sig lite grann som fång anfall men buttan hjälpte inte så vi var på väg ner till kalmar strax innan vi skulle dit så sprack en hovböld upp där var felet. Hon har alltid varit snubbligare och mer öm ett par dagar efter hovis varit här. Hoppas du får bukt med det. ps sätt på bakåtvända skor för då får de lättare att få bättre rullande gång. Alltså motverkar att de går på trakterna som en fångis gärna gör och på de viset så går de ut steget som de ska hoppas du förstår nåt så där vad jag menar.

Senast ändrad:

;) precis så kan det vara. men vi har en gammal trotjänare här med fångtendenser ( inga anfall, bara tendenser till) som blir väldigt ömtassad just vid skoningstillfället vilket hovis ( min kille) förklarar med att breddad lamellkant gör hoven känslig för sömmen/skoningen så han skor den med minsta sömmen vad-den-nu-hette som han använder till minishettisar och sånt..och det är inte alls så illa nu.

Mitt sto som hade fång i maj får puls efter varenda skoning, hovis kliar sig i huvudet och säger att så borde hon inte reagera. Någon mer som fått sådan reaktion efter ? Det håller i sig i ca en vecka, hon har puls och går liiiite försiktigare och vänder lite klumpigare. Vid nästa skoning ska vi slipa skon på insidan alt. lägga bakvänd sko på henne.
Går era fångisar på lite gräs ännu ?
Min madam går på ridbanan och jag betar med henne 5-10 min per dag. Jag vill så gärna släppa henne en stund till de andra men vågar inte dels pga gräset men även för det blir hårdare underlag för henne.
Det har varit så många turer nu under sommaren med min lilla tjeja. Suck !!:(
Hon ska enligt vet. inte ha så stor rotation men hon reagerar kraftigt på det lilla hon har. Undrar om man kan slå in dem i bomull......

Från en bekymmrad matte.

Skorna ska av för att hovarna ska kunna läka ordentligt. Dom måste få igång blodcirkulationen och då måste skorna av helt enkelt! Anlita en människa som håller på med naturlig hovvård, dom verkar enligt en metod som tillåter hästen att själv forma om sina hovar till den naturliga hovformen, där hovarna fungerar som bäst. Inspirerat på vildhästarnas hovar. Det räddade min häst från både fång, hovbensrotation och slakt!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 394
Hästvård Min häst var och tränade i tisdags och var alldeles klockrent. Igår (onsdag) kom hon in i stallet haltandes. Fick äta upp kraftfodret...
Svar
11
· Visningar
8 489
Hästvård Lillens till och från hälta eller vad vi ska kalla den är tydligen av en envis sort, och jag börjar bli rejält frustrerad. Kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka