Sv: Ni med erfarenhet av sydda sår...
Måste du ta bort klamrarna själv då, kan du inte be veterinären göra det så kanske det går smidigare och med mindre retning?
Om man har svårt få fatt i vanliga stygn och måste 'gräva och dona' och försöka flera ggr kan man orsaka en del problem med (och vissa individer tål inte oliak sortes suturtråd. Min hund t ex visade sig överkänslig mot suturtråden som användes vid sporrextraktionen. Trots antibiotika läkte det kasst och var vidrigt kring stygnen, så fort de kom ut läkte det bra).
Jag tar stygn själv på mina djur, enkelt och bekvämt, men drar mig inte för att låta vet göra det om det är 'bökigt' (vissa sitter hårdare än andra, och på knepigare ställen etc), just för att det då blir 'renare och snyggare' jobb när vet gör.
Men mina erf av vanliga stygn är faktiskt att det är mer risk för irritation och trassel än av klammer. Men går allt som det ska så är ju vanliga stygn enkelt och komplikationsfritt. Men det är å andra sidan klammer om det går som det ska med. Haft mindre problem med att huden 'dras sönder' vid stygnstället med tråd än klammer.