Ni med erfarenhet av sydda sår...

Tuvalisan

Trådstartare
har opererat mitt föl 2 ggr och båda ggr har de häftat ihop såret med klammrar som är helt omöjliga att få bort vid stygntagning, vilket har resulterat i infektioner osv. Nu har jag bett att de syr med andra stygn, hur är era erfarenheter av "vanliga" stygn? Går de lättare upp? mm mm alla åsikter välkomna

Sv: Ni med erfarenhet av sydda sår...

För att ta bort klammer måste man ha en speciell tång, då är det väldigt enkelt, enklare än vanliga stygn.

Stygn eller klammer spelar ingen roll enligt min erfarenhet, om skadan sitter så att det kan bli ett val mellan klammer och stygn alltså.

Vid svårare ställen som tänjs brukar man ju sy med särskild tråd och eller gummislang för att det ska hålla.

jo tack jag har använt denna tång båda ggr och om det var lätt så heter jag kurt-arne :D (och det gör jag ju inte) stygnen sitter på insidan höger framknä. Det enda jag vill är ju att det ska läka lätt o smidigt samt att man inte irriterar upp såret igen då stygnen ska tas nästa gång.

Ja jag har ju inte provat tången själv, jag går på vad min mor (distriktssköterska) sade när jag fått klammrar själv och var lite nervös för att ta bort dem:angel:

Men det är klart att inget är enkelt de första gångerna, (allt går ju lättare med träning) fast hade jag inte haft nickelallergi och fått en allergisk reaktion som hette duga av klammer så hade jag faktiskt valt det framför stygn, för de var mycket smärtfriare att ta bort klammer än stygnen (blev opererad två gånger i ryggen på samma ställe, första gången klammer andra gången stygn).

ok, tror dej, men har som sagt haft STORA problem båda ggr med klamrar eftersom man lixom måste lirka ut dem ur såret, båda ggr har såret blivi infekterat då det retas av borttagningen, men vi kanske gör fel?

Måste du ta bort klamrarna själv då, kan du inte be veterinären göra det så kanske det går smidigare och med mindre retning?

Om man har svårt få fatt i vanliga stygn och måste 'gräva och dona' och försöka flera ggr kan man orsaka en del problem med (och vissa individer tål inte oliak sortes suturtråd. Min hund t ex visade sig överkänslig mot suturtråden som användes vid sporrextraktionen. Trots antibiotika läkte det kasst och var vidrigt kring stygnen, så fort de kom ut läkte det bra).

Jag tar stygn själv på mina djur, enkelt och bekvämt, men drar mig inte för att låta vet göra det om det är 'bökigt' (vissa sitter hårdare än andra, och på knepigare ställen etc), just för att det då blir 'renare och snyggare' jobb när vet gör.

Men mina erf av vanliga stygn är faktiskt att det är mer risk för irritation och trassel än av klammer. Men går allt som det ska så är ju vanliga stygn enkelt och komplikationsfritt. Men det är å andra sidan klammer om det går som det ska med. Haft mindre problem med att huden 'dras sönder' vid stygnstället med tråd än klammer.

Håller med Alexandra, ta hjälp av ngn som förstår sig på klammerborttagaren. Det är faktiskt mkt smidigare med sådana än att leta invuxna suturer särskilt på insidan av benet. Att spreta bort klammern tar bråkdelen av en sekund. Att gräva fram suturen kan ta massor av sekunder och du kan råka skära/klippa fölets hud under tiden. HH

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här.. Lång historia...
Svar
7
· Visningar
3 774
Senast: Bismark
·
Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·
Hästvård Har en annan tråd om min hästs sårskada, så här ville jag bara ss om det finns någon med erfarenhet av sår över kastanj? La om såret...
Svar
5
· Visningar
1 713
Katthälsa Hej allihopa, Min katt fick ett ganska stort sår i nacken, ca 3 cm långt, 1,5 cm brett för ungefär en vecka sen, jag tvättade rent...
Svar
2
· Visningar
1 472
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka