Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Fiberplex http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbFiberplex.pdf

Har funkat jätte bra på mina hästar som har haft stress mage. Jag ger dom fiberplex varje dag morgon och kväll och jag märker stor skillnad!

Har du provat något annat? Fiberplex är ju om man läser på det mest (dyr) jäst, så nyfiken på om du sett bättre/annan effekt på det jmf med foderjäst/annat?

Hur mkt luktar/smakar det?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Har du provat något annat? Fiberplex är ju om man läser på det mest (dyr) jäst, så nyfiken på om du sett bättre/annan effekt på det jmf med foderjäst/annat?

Hur mkt luktar/smakar det?


Jag har inte provat något liknande bara "mag och tarm" men det tyckte jag inte hjälpte alls.

Det är svårt att säga vad det luktar .. Men det luktar inte illa ;) I början var mina hästar lite skeptiska så då blandade jag i lite B-vitamin men nu älskar dom det ! Dom ser ut som monster när dom har ätit upp det är fiberplex runt hela mulen :D Jag kan oxå tillägga att mina hästar mycket kräsna men dom gillar det här.

Jag vet att det är dyrt men det är värt det!:bow:
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Men att som Coari påstå att en häst med daglig utevistelse, mat framför näsan dygnet runt (som han ätit med), fasta rutiner och som utåt (inåt är alltid en annan femma att VETA) har utsatts för långvarig misskötsel, det är över gränsen.

Om man inte ser till ordet misskötsel så ordagrant, så kan faktiskt en häst utveckla magsår trots att rutiner, mat etc bibehålls. Varför? Jo för att hästar kan få en invärtes stress som inte alltid är så lätt tolkad för människan, det i sin tur kan medverka till magsår långt mycket tidigare fast symptom på detta uteblivit. Sen kan det faktiskt räcka med en hård smäll för magen, te x en stark medicinering och cirkusen är i full gång. Indirekt är det en misskötsel, trots att den inte är medveten eller medverkat.

Hur länge har du ägt din häst? Som jag har förstått är ett fullblod, du har inte funderat på om magproblemen kan ha följt med hästen? Det har hänt förr.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Om man inte ser till ordet misskötsel så ordagrant, så kan faktiskt en häst utveckla magsår trots att rutiner, mat etc bibehålls. Varför? Jo för att hästar kan få en invärtes stress som inte alltid är så lätt tolkad för människan, det i sin tur kan medverka till magsår långt mycket tidigare fast symptom på detta uteblivit. Sen kan det faktiskt räcka med en hård smäll för magen, te x en stark medicinering och cirkusen är i full gång. Indirekt är det en misskötsel, trots att den inte är medveten eller medverkat.

Hur länge har du ägt din häst? Som jag har förstått är ett fullblod, du har inte funderat på om magproblemen kan ha följt med hästen? Det har hänt förr.

Haft honom i 2 år, inga magproblem här, förutom de nu då som redan är nämnda. Inga magproblem hos förra ägaren heller som hade honom i flera år. Sen är det en ägare innan det och där vet jag ingenting tyvärr, och det lilla jag hört från den ägaren är inte direkt tillförlitligt heller.

Inga problem hos den proffstränare han stod hos innan han såldes från banan heller (enligt uppgift, jag har ju ingen möjlighet kontrollera om den är sann). Längre än så har jag faktiskt inte 'forskat' - innan dess kan det vara 'hursomhelst' alltså, men då är vi ganska många år tillbaka i tiden.

Men, hela tråden tycks ju vara hyfsat överens om teorierna som kan ha i större eller mindre mån medverkat nu - så jättegärna om man kunde diskutera 'framåt' nu - hur man förebygger risken det återkommer (även om den enligt veterinärerna inte är förhöjd så känner jag mig inte övertygad och kör hellre med så säkra kort som möjligt), vad som fungerat i kraftfoderväg och ev andra 'tips och trix' ( t ex tillskott) som fungerat.

Jag kommer ju inte ändra på grunden - mycket utevistelse, fritt grovfoder halva dygnet och täta fodringar andra halvan etc. Han fick ju magsår TROTS det, och inte pga det. Jag kan inte kontrollera konvalescensdel, men förhoppningsvis ska varken han eller kompis behöva hamna på boxvila etc igen *peppar*. Butta kommer han inte äta igen, och måste han ha annan NSAID kommer han får gastrogard förebyggande. Men övrigt, t ex när han kommer behöva kraftfoder igen osv?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Nä alltså jag skickar inte in till analys, det gör min eminenta bonde :)
Sen har vi en dialog vad för slags silage jag vill ha, kontra vad han vill ha till sina mjölk-kor (driver ekologiskt kravmärkt jordbruk).
Samma dialog hade jag med förra bonden och där visste han exakt vad jag ville ha och fixade det.
Men när jag bytte till min nuvarande bonde så klickade det i första komunikationen oss emellan och då blev det för högt energi och sockerinnehåll, jag trodde i min enfald att "det går bra om jag fixar till det med övrigt foder" - men det gjorde det inte :crazy:
Sen pratade vi om det och analyserade vad som "gått snett", och det enda vi hittade som bov så var det rödklöverinehållet + när han skördade på dagen och hur länge det fick torka på åkern innan han rullade och plastade det.
Så nu har vi åtgärdat problemet och nu har jag samma silage som tidigare - dvs det som funkar för mina hästar och vårat liv ;)
Men jag har fått indikationer från andra jag pratat med att det är svårt att styra rödklöver..... :confused: därav min rädsla.

Inte dagsfärsk information men mkt kunskapsgivande och fortfarande för dagen aktuell baskunskap som jag tycker alla hästägare borde ha kännedom om så dom vet vad det är dom fodrar med och den enskilda individens näringsbehov. Felaktigt foder eller felaktigt näringsbehov för den enskilda individen har mer än en gång slutat med både magtarm rubbningar som secundärt lett till både fång och ett nyfött föl med nedsatt allmän tillstånd redan vid födseln.

http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/fakta_mark_vaxter/FMV95-14/FMV95-14.HTM

Som jag förstår det så är rödklöver inget du behöver vara rädd för. Däremot vara rädd för den som inte har kunskapen och skördar vallarna genom långvarig misskötsel.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag tror att du måste låta hästen få fri tillgång på hö hela tiden. Det har fungerat på de hästar som jag vetat om haft magsår och fått det diagnoserat. De har också blivit fula i pälsen innan som din blev...
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag tror tyvärr inte magsårshästen passar ihop med en ponny som man är rädd för att den ska bli fet...nu har du ju extra otur att dina hästar dessutom fått fång...men fullblodet har kanske inte heller fått rotation...
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ingen rotation/sänkning nej.

Fodringsmässigt så får de ju mat var 4:e timme ute i hagen när de går ihop, så så är ingen fara att ha honom ihop med ponnyn. Däremot fungerar det inte med fri tillgång tillsammans med ponnyn nej - då blir ponnyn jättefet.

Men vintertid står de ju utan mat maximalt 2 h i sträck, 3 ggr/dygn. De får mat när de går ut, tiderna varierar lite pga jobb, men grunden är att de går ut kl 8 och får mat i hagen. Då har fbl haft fritt hela natten och har kvar. De äter frukost i hagen, och de äter lite, pillar lite med annat, äter igen etc. Så vid 10 är det fortfarande mat kvar, ibland vid elva - beror lite på temp och snötäcke och sånt. Vid 12 lunch i hagen, den räcker minst till 14. 16 är det mat i hagen igen, och 20 kommer de in, då har fbl fritt.

Han äter faktiskt, konstigt nog, inte mer på fritt. Jag vet inte om det bara är så att han inte vill ha mer, eller om det blir 'övermättat' så att säga? (Hade förr ett sto som var hopplöst dålig på att äta. Hade fritt men åt 7 - 8 kg/dygn bara. När jag började ge ½ kg mindre än hon åt upp per fodring fick jag snurr på det. Dvs om hon på en natt på fritt åt 4 kg, så gav jag henne 3.5 kg. Efter några dagar med soprent i boxen på morgonen fick hon 4,5 kg till natten. I början då var det kvar ½ kg, men sen när det blev soprent lät jag det gå några dagar, och sen ökade. Osv. Tillslut åt hon 15 kg per natt. Fick tipset här via Buke, tydligen fler som märkt samma, att vissa hästar får man igång ätandet bättre på om de inte har ett överflöd utan tar bort lite så de känner det tar slut och sen ökar. Kanske är fbl en sån, vet inte).

Jag kan dock utan problem se till att det alltid finns halm i hagen i vinter, även om det inte är några problem (enl vet) med de där 2 h maximalt mellan 3 av målen. Han har ju heller inte haft problem av det förr heller. Ett annat alt är att dra ner på tiden de är tillsammans, inte bestämt än, det är ju för och nackdelar med allt - de trivs allra bäst när de går ihop. Men kan släppa ut dem i intillliggande hagar, och släppa ihop till lunch t ex, eller vilken annan variant som helst.

Prtade med DV som akutbehandlade första svängen, hon ville gärna ha en uppdatering iom att hon inte får ngt 'remissvar'. Hon tyckte att man kunde ge pronutrin efter gastrogardkuren, och sen gå ner till halv dos pronutrin - om man ville ha både hängslen och livrem, men tyckte lika som Ultunavet att jag nog inte behöver alls oroa mig eller ändra något sålänge han inte får NSAID. Fast hon förstod att jag ville försöka vara 'extragarderad' =) Återstår bara lösa hur man ska få I honom pronutrin..
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Oroa dej inte för pronutrinet , det smakar gott o hätarna lickar i ej det frivilligt .
Jag har två magsår hästar , den ena hade fått det innan den kom till mej pga stress, han blir stressad bara man byter hage.
Den andra fick det av styngflugelarver i magsäcken .
När min ena stod på stall o hade magsår första gången så ställde jag ut henne på natten oxå , med täcke o skön tjock halmbädd under en gran .( hade inget skydd klart )
Sätt munkorg på ponnyn o låt dom bägge gå ute under en period .
Kolla så det inte finns parasiter i hästens magsäck .

Tyccker att så många timmar inne är inte bra för en sjuk häst .
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Tips för mat så finns spillers happy hoof. Dock är det halm med lite mer i... 3-4% stärkelse och 8,8MG och 8% protein (engelska siffror smrp blir lägre).

Sedan har du även Eggersmann revital cubes. 6% stärkelse och 3% socker. 10,1MJ och 80 g smrp. Ris och äppeldrav baserat.

Min kuse är kräsen, vi pratar äter höt först och sedan kanske kraften. Jag ger därför kraften ensamt när han kommer in innan vi rider (behöver inte ge några mängder ännu). Han äter utan problem revitalen smakmässigt. Även med olja dock har jag aldrig behövt att ge över 2dl. Hyffsat högt i MJ så det kanske fungerar ihop med olja även om kvoten är på 8?

Pronutrin har min också gått på, det kunde jag blanda med 2dl rehab. Dvs det är smakligt och i trevliga små pelletsar.

En sak som också kanske kan hjälpa dig som jag inte vet om du testat men har du provat olika oljor? Min äter inte druvkärneolja eller raps som är lite bättre kvalite. Däremot linfrö olja i viss mängd samt raps av kass kvalite (mindre smak?). Så prova olika oljor av olika märken så kanske du kan få i honom mer?

Tänker också att revital cubes suger åt sig mer olja än lucern och om du blandar kalk, revital och olja så får du mat som är hög i energin, mild för magen och högre i MJ än lucern och olja.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Oroa dej inte för pronutrinet , det smakar gott o hätarna lickar i ej det frivilligt .
Jag har två magsår hästar , den ena hade fått det innan den kom till mej pga stress, han blir stressad bara man byter hage.
Den andra fick det av styngflugelarver i magsäcken .
När min ena stod på stall o hade magsår första gången så ställde jag ut henne på natten oxå , med täcke o skön tjock halmbädd under en gran .( hade inget skydd klart )
Sätt munkorg på ponnyn o låt dom bägge gå ute under en period .
Kolla så det inte finns parasiter i hästens magsäck .

Tyccker att så många timmar inne är inte bra för en sjuk häst .

Fast vi talar hästen som tycker äpplen smakar blä ;)

Han står ju i sjukruta nu, att han hamnade på box var ju inte för ponnyns skull, utan för sin egen skull. Så därför han inte får gå ute nu tyvärr. Men sjukhagen är ju en kompromiss, med tanke på magen.

Inga parasiter, han är ren på träckprov, vi har inte stygnfluga här (dvs aldrig haft ägg), men hade det varit det hade de ju sett det när de var ner med kamera med.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Tips för mat så finns spillers happy hoof. Dock är det halm med lite mer i... 3-4% stärkelse och 8,8MG och 8% protein (engelska siffror smrp blir lägre).

Sedan har du även Eggersmann revital cubes. 6% stärkelse och 3% socker. 10,1MJ och 80 g smrp. Ris och äppeldrav baserat.

Min kuse är kräsen, vi pratar äter höt först och sedan kanske kraften. Jag ger därför kraften ensamt när han kommer in innan vi rider (behöver inte ge några mängder ännu). Han äter utan problem revitalen smakmässigt. Även med olja dock har jag aldrig behövt att ge över 2dl. Hyffsat högt i MJ så det kanske fungerar ihop med olja även om kvoten är på 8?

Pronutrin har min också gått på, det kunde jag blanda med 2dl rehab. Dvs det är smakligt och i trevliga små pelletsar.

En sak som också kanske kan hjälpa dig som jag inte vet om du testat men har du provat olika oljor? Min äter inte druvkärneolja eller raps som är lite bättre kvalite. Däremot linfrö olja i viss mängd samt raps av kass kvalite (mindre smak?). Så prova olika oljor av olika märken så kanske du kan få i honom mer?

Tänker också att revital cubes suger åt sig mer olja än lucern och om du blandar kalk, revital och olja så får du mat som är hög i energin, mild för magen och högre i MJ än lucern och olja.

Tack för svar, perfekt få lite fodertips. Happy Hoof känns dock som dyrt sätt fodra lucern och halm och olja typ? Dock, är ju möjligt han hellre äter det sen vad det lider än 'ingredienserna' för sig.

Har provat majs- raps- och solrosolja, men utan märkbar effekt. Tror det sitter i att han inte är så förtjust i kletig/blöt mat övht. Ska kolla upp Eggersmanfodret, och iaf be en bön det finns ÅF närmare nu jmf med sist jag kollade. Men äppeldrav, vad är det? Smakar fodret äpple måntro? (konstiga hästen tycker inte om äpplen.. )
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Det är så jag känner för happy hoof också men jag bör ändå nämna det. Det är ju lågt i protein, och enl de som provat smakligt för hästen. Men ja dyyyyr halm...

De som vi köper revital av kör ut om man beställer när de är i närheten. Dvs det kan ta någon vecka och man får det inte ända fram men iaf inom 2-3 mils radie. Äppeldrav är som jag förstått det torkat och processad äppelskrutt och skal. Det smakar inte äpple öht, min gillar inte heller äpplen. Det är mer ris i som tar överhanden. Vet inte hur jag ska beskriva smaken.

Om du vill kan du få ett prov av mig på några dl. Andra snälla bukare har gjort samma för mig (tack :bow:) så om det hjälper dig så...

Sedan är ju den ständiga frågan - vågar du prova rehab? Det är ju ändå hyfsat lågt i stärkelse men oj vad bra det är! Vet att du vet hur bra det är men bara en påminnelse :) Min kan trots fång osv äta upp till 1kg rehab när själva anfallet är över och han ska börja ridas.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Superdupergärna ett smakprov! Han brukar vara endera av eller på, dvs det brukar visa sig direkt vad han tycker.

Rehab har jag funderat på faktiskt, det som får mig att tveka är melassen? Rehab vet jag att han äter (om än inte med något jippi vad gott, men han äter och det räcker ju), han fick det + Hestekraft i början här. Dock gav inte rehab samma 'mirakeleffekt' som på tidigare svårfödda, så bytte ut det mot korn istället, billigare och godare enligt herrn.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Vad jätteskönt att det inte blev rotation!
FÖrdelen med att ha fullblodet med lämpligare kompis är ju att du kan ha bättre hö med högre värden för att slippa ge så mycket kraftfoder...

Men din strategi går kanske också bra. Hoppas allt går bra nu med bägge dina hästar!
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Värdemässigt är det faktiskt inte så jättemycket att göra åt. Han föredrar ju blött, finstråigt silage, och iom att man får större mängd vatten/kg foder blir ju värdena per kilo foder ganska låga oavsett. Dock så totalt sett får jag i honom mer MJ med blött silage än med hö t ex.

Om han får hö äter han på fri tillgång cirka 10 kg. Det innebär vid 8.5 - 9 MJ/kg foder 85 - 90 MJ och 8.4 kg TS. Silaget jag har nu har 52% TS och 5.5 MJ/kg foder, och han äter 16 -18 kg/dygn vilket blir 88- 99 MJ och 8,3 - 9,4 kg TS.

Haken är att han kräver 120 MJ ungefär. Dvs skulle han äta hö skulle det behöva vara 12 MJ/kg foder, vilket tyvärr inte existerar. Det är där grundproblemet är, behovet i komb med aptiten, det finns ingen variant av stråfoder som har så höga värden per kg foder att han i respektive variant äter tillräckligt för att täcka sitt behov. Undantaget är bete, men då måste det vara ett jäkla drag i det (därför han gått på klöver, vilket han utan tillskott håller sig superfin på).

Rent generellt verkar han vara av åsikten att så naturligt som möjligt är bäst - han vill ha sitt stråfoder så likt gräs som möjligt, och kraftfoder vill han om han får välja helst äta spannmål, i andra hand musli och i tredje hand pellets. Jag tror han drömmer om barndomens dagar på 'den gröna ön' =)

Kunde man få BLÖTT silage med HÖGA värden per kilo däremot skulle det bli perfekt =)

Så, jag har faktiskt lite tur i oturen, då detta blöta silage ju automatiskt ger värden som blir okej för ponnyn, han kan inte få mer TS än med hö, men jag får mer kilon att laborera med till ponnyn vilket gör det lättare att ge en vettig giva 'volymmässigt'. Å andra sidan är det fbl 'fel' att mina grovfoderkostnader är absurt höga, ponnyn han äter allt han och skulle innebära jättebilliga grovfoderkostnader.. *drömmer*
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

PMa adress så försöker jag skicka det idag.

Funderade lite och revitalen är ganska stora pelletsar men de trillar lätt sönder.

Om han gillar så naturligt som möjligt gillar han kli / söpra etc blött? Jag har provat att ge linklipellets uppblött i lite lite vatten så det bara börjar trilla isär och sedan varm olja. DET suger mycket olja! Det är ju ett foder som är än mindre processat, men som verkligen absorberar olja utan att bli helgegga.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Han är inte förtjust alls i blött foder, lucernet t ex vill han helst ha torrt, så jag brukar ge torrt men hälla vatten på. Det är ju melassfritt så det börjar ramla sönder nästan direkt, då brukar det kunna gå ner.

Så om det är i stadiet 'börjar trilla sönder' kan det nog gå, om han gillar fodret i övrigt sas.

Skickar PM
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Då borde linklipellets i olja fungera. Ska se om jag har något av det kvar så slänger jag med det också. Jag provade ju aldrig men det kanske kan vara värt och prova revitalen och bara fukta med sprayflaska och sedan olja på. Tycker det känns som det suger upp oljan bättre då. Det var så jag menade med linklipellets...
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Menar du hippos linfröpellets? Jag har aldrig provat ge fbl det, så skicka gärna med några om du vill, men gav det förr - och det var ingen av ens de 'okräsna' som var så himla förtjusta i det, så känts som det inte är så smakligt? Å andra sidan är det ju rätt olika vad de anser just är smakligt så vem vet. (Och minns första gången jag provade Hestekraft, hela stallet sa BLÄ.. Sen måste de gjort om receptet eller nåt annan, för sen provade jag igen några år senare, och ALLA har ätit det med god aptit. Ja så 'god' aptit fbl nu har då *s*)
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 691
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 849
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 208
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp