Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Ja Coari kan hitta på det mesta, hur förklarar han då att föl som knappt är en vecka kan få magsår.


Jag ska inte svara mer i denna tråd men det vore ytterst ohövligt att inte svara på din fråga eftersom den är direkt ställd till mig.

Om jag svarar så här, ett sto betäcks och ett embrio börjar utvecklas. Embriots näringsintag sker i det dräktiga stoets livmoder och via navelsträngen. All näring som detta embrio under sitt utvecklings stadium sker via det dräktiga stoets närings intag och vidare via den livsviktiga näringskanalen (navelsträngen) till detta embrio som i det dräktiga stoets livmoder utvecklas till ett snart levande föl.

Embriots viktigaste tidsperiod för att i fölstadiet frambringa optimalt framtida välbefinnande sker just under stoets dräktighetstid.

Paralell: Havande kvinnor som under graveditet är alkoholister/narkomaner/ i annan form missbrukar sin kropp kommer ofelbart att ge secundär skada på det redan ofödda fostret.

Så säger i alla fall socialstyrelsen, och vad är skillnaden på en havande kvinna med ett havande sto??

Tack för mig.
mvh Coari
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

du har ju själv beskrivit i flera trådar hur hjärtskärande han har ropat på den andre, och hur ledsen han var att vara ute själv när den andra stod på boxvila.

Han stod vid grinden första ungefär veckan - ja. Övrigt tid har han, vilket också framgår av trådar, glatt gått ut på kvällen, glatt gått in på morgonen. Och rört sig i hela hagen.

Men absolut, han stod och väntade vid grinden första tiden, och ropade. Några hjärtskärande skrik har det inte varit i den meningen, däremot är det hjärtskärande för MATTE att separera dem och se dem vänta.

Han gjorde btw samma sak när Vision togs bort. Stod vid den delen av hagen som var närmast vägen, och väntade tålmodigt. Ropade mjukt ut i mörkret vid intag första dagarna. Totalt hjärtskärande. Och magsårsframkallande för mattar.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Till TS
Det här är en klockrent scenario.
Just så här är det ytterst vanligt att det är för många hästar som behandlas för fång (inklusive min, men där visste jag om punkt 1, för h*n var sk kolikhäst - därför valde jag att avliva pga hög ålder och lidande. En yngre häst har jag stridit mer för), detta enligt min vet.
Jag skrev tidigare om skoning som "utlöser" fång, och speciellt när skoningen dröjer, och det gjorde det i detta fall - det skrev du själv.
Men jag kunde inte rada upp det så tydligt som Coari gjort. Men med tillägget på punkt 2, ju längre sedan omskoning = desto högre risk.

Jo, jag har ju själv (framgick i tråden som togs bort) varit inne på just det. (Då förnekade Coari dock sambandet). Det jag vände mig emot är det jag skrev, att Coari påstod att det förelåt 'långvarig misskötsel' som grund.

Att magen, av någon anledning, blivit störd men utan att det synts utanpå mer än vad gäller nässelutslagen och den milda ev kolikkänningen, och sen samverkade flera faktorer den där olycksaliga dagen efter skoningen. Det var ju vet också inne på, att flera små faktorer som var för sig hade varit ofarliga, skedde samtidigt. T ex då ätit något olämplig/magtarmstörning (även om det inte syns utanpå så kan det ju ske på insdan), kombinerat med skoning, transport och plötsligt ökad fruktannivå t ex. Samt att jag då, innan den teorin stacka hål på, också funderat på just 'passiv stress' iom att han gått själv halva dygnet. Där är de dock envisa med att stress ger inte magsår. Men (passiv/inåtvänd) stress borde kunna BÄDDA för magsår tycker jag iaf.

Men att som Coari påstå att en häst med daglig utevistelse, mat framför näsan dygnet runt (som han ätit med), fasta rutiner och som utåt (inåt är alltid en annan femma att VETA) har utsatts för långvarig misskötsel, det är över gränsen.

Dock då han hela tiden ätit bra fram tills där precis i samband med sista dagen butta, så är veterinärerna övertygade om att det är buttan som gav magsåret. Det kan ju ha 'bäddats' för så att säga, men att det utlöstes där och då. Endera pga att han tillhör de hästar som är mer känsliga för just butta, eller för att det blev en kombination av nyss nämnda + NSAID. Dock har han 'drabbats' av exakt det förra hösten - boxvila, ensam inne dagtid (sällskap nattetid) och NSAID. Dock av annan sort (metacam).

Exakt vad det beror på går ju dock aldrig att veta säker, varken fångdelen eller magsårsdelen. Men förhoppningsvis slipper vi hamna i samma situation av samverkande faktorer igen. Och butta kommer han aldrig mer att få, och måste han ha annan NSAID så kommer han få gastrogard rent preventivt under behandlingen.

/Alexandra - som idag ruinerat sig fullkomligt, stackars apotekstanten såg gråtfärdig ut när jag sa att ja jag var säker på att jag vill ta ut hela receptet på en gång.. över 8000 kr..helt sanslöst egentligen, man kanske skulle köpa aktier i Merial som tillverkar det..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

knapplån

Jag trodde inte att det fanns hästar som var narkomaner eller alkoholister. Eller i alla fall så trodde jag att de avstod så länge de var dräktiga.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Oj vad dyrt!!
jag visste att det var dyrt men...
Hur länge räcker det?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Han stod vid grinden första ungefär veckan - ja. Övrigt tid har han, vilket också framgår av trådar, glatt gått ut på kvällen, glatt gått in på morgonen. Och rört sig i hela hagen.

Men absolut, han stod och väntade vid grinden första tiden, och ropade. Några hjärtskärande skrik har det inte varit i den meningen, däremot är det hjärtskärande för MATTE att separera dem och se dem vänta.

Han gjorde btw samma sak när Vision togs bort. Stod vid den delen av hagen som var närmast vägen, och väntade tålmodigt. Ropade mjukt ut i mörkret vid intag första dagarna. Totalt hjärtskärande. Och magsårsframkallande för mattar.

Jag tror du missar poängen. Han har ju uppenbarligen varit stressad då, och även om han sen lärt sig hantera situationen och varit tyst och uppfört sig normalt, så kan han ändå ha varit stressad. Så att skriva att han helt utan problem gått ute i hagen själv är nog att hård dra det utifrån det du beskrivit och har han utvecklat magsår som sagt så har det definitivt skett över en längre period än bara ngn veckas butta kur, det är det jag vill påpeka, att samtliga variabler måste in, och där håller jag med coari, det har isåfall varit små variabler under en längre tid som bidragit till summa summarum.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

SÅ magsår är överförbart till foster?
Hm då borde mitt stackars föl vart halvdött pga mammans stress med flytt nya hästar och allmänt obehag.
Men vad vet jag, min vette forskar lite på det, ska höra med honom;)
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Naturligtvis fungerar magsår hos som hos människa, människor får också magsår av flera variabler el medicinframkallat magsår, hade en som jag känner till som fick akut blödande magsår av alvedon. Det behöver inte vara hästägarens fel, det är oerhört svårt att diagnosticera de variabler som leder till magsår. AW gör sitt bästa, en annan hästägare kanske inte alls reagerat på de små tecken som fanns.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag tror du missar poängen. Han har ju uppenbarligen varit stressad då, och även om han sen lärt sig hantera situationen och varit tyst och uppfört sig normalt, så kan han ändå ha varit stressad. Så att skriva att han helt utan problem gått ute i hagen själv är nog att hård dra det utifrån det du beskrivit och har han utvecklat magsår som sagt så har det definitivt skett över en längre period än bara ngn veckas butta kur, det är det jag vill påpeka, att samtliga variabler måste in, och där håller jag med coari, det har isåfall varit små variabler under en längre tid som bidragit till summa summarum.

Och veterinärerna är envisa som f*n med att man INTE kunnat visa något samband mellan stress och magsår. Studier har heller inte visat något sådant samband. Jag har mycket svårt att 'köpa det', men när de envisas så. Dessutom så anser de det komplett orimligt att han utvecklat magsår under betet. Däremot anser jag att - igen - stressen borde kunnat BÄDDA för magsår, som sen utlöstes av buttan. Så jag säger inte emot på annat än Coaris fula påstående ang långvarig MISSKÖTESEL.

Att det kan förelegat en låggradig, längre tids magtarmbalansstörning, i kombination med (som sagt, de får ha studerat bäst det vill, jag har svårt acceptera det) passiv stress (dvs han har varit stressat men vänt det inåt så det inte märkts) av att gå själv, det har jag själv LÅNGT innan han ens visat minsta symptom på magsår varit inne på - och skrivit. Men att kalla det misskötsel är att ta i.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Oj vad dyrt!!
jag visste att det var dyrt men...
Hur länge räcker det?

28 dagar.. :crazy: Dvs halva behandlingstiden enligt FASS... :crazy:

1 förpackning innehåller 7 sprutor, 1 spruta räcker till 575 kg häst.1 förpackning kostar kostar 2049 kr..

Enda fördelen med det där rånet är att jag kommer sluta röka. Jag har inget val, jag kommer vara tvungen dra ner på ALLT som går det närmsta halvåret. De där pengarna är pengar som jag INTE har just nu, det har varit för mkt veterinärräkningar, de 4000 kr som Ultuna tog för förpackningen jag fick åka in och hämta etc har tömt alla reserver. Satt i bilen och insåg att det är över 20 000 kr i extrautgifter kopplade till veterinär sedan midsommar..

Så, jag blev helt enkelt tvungen att vifta med kreditkortet som är till för nödsituationer...
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

SÅ magsår är överförbart till foster?
Hm då borde mitt stackars föl vart halvdött pga mammans stress med flytt nya hästar och allmänt obehag.
Men vad vet jag, min vette forskar lite på det, ska höra med honom;)

Finns (tydligen) en viktig skillnad, eller ja säkert flera, jmf med människa och häst. Människor utsöndrar mer av ett ämne (jag har för mig det är gastrin men inte säker) när de blir stressade etc. Hästar gör inte det.

Att magsår är så mkt vanligare hos hästar i hård träning (som utsätts för en del press/stress), t ex galoppörer och travare, vet man inte riktigt varför, men en teori är att saltsyra 'skvalpar över' vid träning, och det ihop med inte så bra foderrutiner ger den ökade frekvensen magsår. Nu är ju magsår synnerligen vanligt hos 'glada hobbyhästar som dressyrar och hoppar med' dock, så hela svaret är det inte.

Sen utsöndrar ju hästar saltsyra hela tiden och inte som hos människa, så finns ju fler skillnader. Men största är den stressrelaterade delen. Jag köper ju att de forskat på det och inte hittat samband, mätt nivåer osv - men jag tycker ändå stress borde kunna spela in, om än inte mätbart i reda nivåer, de har bara inte hittat HUR än. Men det var ju en av de saker som förvånade och fascinerade mig, det där med att man inte funnit någon koppling mellan stress och magsår hos häst. Förr var de ju övertygade om den kopplingen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

ERS har vi gett med stor framgång till en löphäst som hade stora problem med korsförlamningar. Hon var dessutom av den kräsna sorten men det gick ned med god aptit, hon höll hullet och var pigg och glad.

MEN, det används även av en del galopptränare för att öka energin (alltså piggheten!) innan lopp så jag skulle vara tveksam till att ge det till häst i vila.

Ah, prefekt att höra från någon med erfarenhet från en kräsen häst! Förhoppningsvis kan jag ju hålla mig till bara lucern och ev olja sålänge han vilar, iofs är jag i förtjust i extra pigghet/extra turbo annars heller - den inbyggda brukar vara fullt tillräcklig, men man får ju isf väga fördelar mot nackdelar. Blev er också mer energisk?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Och veterinärerna är envisa som f*n med att man INTE kunnat visa något samband mellan stress och magsår. Studier har heller inte visat något sådant samband. Jag har mycket svårt att 'köpa det', men när de envisas så. Dessutom så anser de det komplett orimligt att han utvecklat magsår under betet. Däremot anser jag att - igen - stressen borde kunnat BÄDDA för magsår, som sen utlöstes av buttan. Så jag säger inte emot på annat än Coaris fula påstående ang långvarig MISSKÖTESEL.

Att det kan förelegat en låggradig, längre tids magtarmbalansstörning, i kombination med (som sagt, de får ha studerat bäst det vill, jag har svårt acceptera det) passiv stress (dvs han har varit stressat men vänt det inåt så det inte märkts) av att gå själv, det har jag själv LÅNGT innan han ens visat minsta symptom på magsår varit inne på - och skrivit. Men att kalla det misskötsel är att ta i.


Tänk det där får stå för dina veterinärer isåfall. Här säger samtliga att det definitivt kan orsakas av stress vilket torde vara högst rimligt om du även läser studierna på trav och galopp hästar och magsår.
förstår inte vad du försöker problematisera nu? Jag skiter i att du hängt upp dig på coari,s ordval ang. missskötsel, självklart har han rätt i att titta på omständigheterna hästen levt under och de avvikande förteelser som skett senaste månaderna i fråga om ändrade rutiner/stress moment osv osv osv. Du vore bra mycket mer korkad än jag någonsin trott om dig, om du avskriver de faktorerna och inte ser ngt samband att väga in.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Studierna som finns visar faktiskt just på inget samband. Jag var ju tvungen att dubbel- och trippelkolla påståendet i hemgångsrådet, då jag hade mycket svårt köpa det. Men det stämde ju.

Sen, jag menar inte att 'stress är inget att oroa sig för', bara att det faktiskt, hur motvilligt jag än vill gå med på det, inte gått att bevisa ett enda samband mellan stress och magsår. JAG personligen anser dock att de MÅSTE hänga ihop, one way or the other, möjligt att bevisa i dagsläget eller ej.

Jag försöker inte problematisera något. Jag har jU SJÄLV, långt innan både du och Coari tog upp det, varit inne precis på det samband som här diskuterats. Det var jag redan i den förra tråden, den som togs bort.

Däremot vänder jag mig, varesig du gillar det eller inte, kraftigt emot Coaris häxjakt och beskyllningar.

Skulle vi måhända kunna låta tråden återgå till ursprungsfrågan liiite mer nu iaf, det går runt i cirklar nu?
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

SÅ magsår är överförbart till foster?

Bara måste,,,,,

Lek med tanken,, ett dräktigt sto får foderrelaterad fång, ett dräktigt sto behandlas med butta, ett dräktigt sto utsätts för långvarig stress e/o felaktigt foderstat.

Detta sto kan även på "grönbete" utsättas för att inta mindre lämplig föda i brist på att finna egen naturlig föda, (läs påtvingad föda) stoet kan även utsättas för nässelutslag vilket enligt all forskning leder primärt till rubbad tarmflora och till viss kolik känning.

All foskning styrker att kolik är secundärt och den primära orsaken är rubbad mag/tarm balanc.!!

I samtliga dessa fall, tror du då inte att stoet fått mag/tarmrubbningar som även genom stoets näringstillförsel (via navelsträngen) leder till en rubbad tarmflora redan i foster stadiet eftersom alla foster tar upp sin näring ifrån den som är den dräktige.

Kort sagt,, skit in,, skit ut och detta har i högsta grad med tråden att göra..

Jag talar om FÖREBYGGANDE!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Håller med coari här med en rubbad tarmflora kan magproblematik överföras till fölet i fosterstadiet, att hästen producerar mera saltsyra vet jag inte (säger inte imot dig) men att hästen inte har någon gallblåsa vet jag och att levern har till uppgift att producera galla som kontinueligt pyttsas ut i tarmen varken det finns mat eller inte.Därför är det så viktigt att hästen har något att tugga på hela tiden.Bukspottkörteln producerar bukspott som neutraliserar den sura magsaften iform av bikarbonat,så det kanske vore nåt för din häst ge bikarbonat i antingen vattnet eller i fodret för att neutralisera saltsyran en gammal huskur som fortfarande håller.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Jag trodde vi redde ut ev. grunder. Det där med misskötsel har jag missat helt och det håller jag inte med om.

Men att stress utlöser magtarmobalanser DET anser ju vet. (iallafall här uppe + U).
Om jag ska prata om mitt fall så var det högt fruktan i silaget h*n åt, jag hade ny leverantör (likadana värden dock - annan sammansättning, mycket klöver!). H*n åt av det hela vintern, inga problem, och i april kom en vanlig kolik-känning, i samma veva hade jag verkat fötterna, och denna gång utlöstes en fång som grädde på moset.... :-(

Så den enda riktiga slutsatsen är ju att det ÄR många faktorer som spelar in.
Jag kommer aldrig mer att vare sig släppa på bete med klöver eller ge silage med klöver i, oavsett ras. Jag är rädd för högt fruktan nu :crazy:

Tro inte att jag inte lider med dig och din häst (eller din plånbok) för det gör jag verkligen!
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Lite spinoff, men nyfiken fråga - mätte du sockerhalten i silaget eller hur vet du det var högt sockerinnehåll? Nyfiken mest bara för du skrev det var mycket klöver, och klöver lagrar inte in överskott som fruktan på samma vis som annat gräs. Så ett klöversilage borde ligga lägre i socker än ett 'snittsilage'. Däremot påverkar ju många andra faktorer med, som skördetid osv så man kan ju inte 'lita blint' på det. Därför jag blev nyfiken på om det hade analyserats, eller var ett antagande (ingen kritik så ang anta, som sagt bara nyfiken, med en IR-häst så blir man lätt det).

För klöverbete har ju andra nackdelar, t ex att de ofta mer än väl föder hästarna, om de inte är ruskigt svårfödda. Däremot så ur just fruktannivå är klöver snällt/snällare än annat gräs.

Herrn gick ju dock inte på klövern när han fick fång, utan gick då sen ett tag på 'vanligt' gräs (dvs kvickros och maskros ffa).
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Nä alltså jag skickar inte in till analys, det gör min eminenta bonde :)
Sen har vi en dialog vad för slags silage jag vill ha, kontra vad han vill ha till sina mjölk-kor (driver ekologiskt kravmärkt jordbruk).
Samma dialog hade jag med förra bonden och där visste han exakt vad jag ville ha och fixade det.
Men när jag bytte till min nuvarande bonde så klickade det i första komunikationen oss emellan och då blev det för högt energi och sockerinnehåll, jag trodde i min enfald att "det går bra om jag fixar till det med övrigt foder" - men det gjorde det inte :crazy:
Sen pratade vi om det och analyserade vad som "gått snett", och det enda vi hittade som bov så var det rödklöverinehållet + när han skördade på dagen och hur länge det fick torka på åkern innan han rullade och plastade det.
Så nu har vi åtgärdat problemet och nu har jag samma silage som tidigare - dvs det som funkar för mina hästar och vårat liv ;)
Men jag har fått indikationer från andra jag pratat med att det är svårt att styra rödklöver..... :confused: därav min rädsla.
 
Sv: Ni med erfarenhet av magsårshästar - utfodring/förebygga/osv?

Fbl har ju som det verkar fått magsår pga buttabehandling. Diagnosen är inte bekräftad med gastroskopi då man inte vill svälta honom i nuläget.

Har ingen historia av magproblem, kan få 'stressmage', dvs bli lös men det har gått över lika fort. I övrigt haft en ganska stabil mage, enda jag kan komma på den reagerat på när det gäller i foderväg är olja i högre mängd. Annars klarat foderbyten fint etc.

Dock så det är alltid lätt att med 'facit' i hand sammankoppla saker, som inte alls behöver höra ihop. Men nu i somras så en dag fick han nässelutslag över hela kroppen. Antog det var ngt i höet, och det gick ner lika snabbt. Dock så i slutet av augusti kom han in från betet med nässelutslag och mild kolikkänning, så mild att jag inte ens var säker på att han övht hade ont i magen, men han kikade på den och så. En vecka senare fick han fång - helt obegripligt. Pälsen har sett lite trist och 'dassig' ut här på slutet, men det härledde jag till fällning helt enkelt.

Men börjar man lägga ihop bilden är det ju inte omöjligt att hans mage strulat lite och det skulle då kunna göra fånget liite mindre obegripligt. Har dock haft normal aptit och avföring etc hela tiden och varit pigg och glad och så.

I samband med fånget fick han butta, magen inte ens ostabil. Tills han pang poff sista dagen på kuren får sprutdiarre. Okej på kvällen, sprutdiarre på morgonen. Ätit jättedåligt på natten. Magen blir snabbt bättre (ingen mer butta heller), men aptiten är fortfarande dålig. Verkar vilja äta men typ 'må illa'. Plockar i maten, tar något strå men får bara i sig 3 - 4 kg silage (blött, 52% TS) per dygn.

Efter några dygn får han korta anfall med relativt milda koliksymptom. Magen är igång. Har turen få tag i en mkt erfaren DV, och redan på tfn tycker det låter som magsår/slamhinneskada pga butta än förstoppning annat. Ber mig ringa klinik och höra och de håller med. Så han rektaliseras (inget konstigt), han sondas för att se så det inte är magsäcksöverfyllnad (nej), och får för säkerhets skull lite paraffinolja och vatten. Får även smärtis, kramplösande och en skvätt lugnande samt 10 liter dropp. Dessutom sätts gastrogard in mot magsår.

Han blir mycket bättre av det, och vi är inte i mål än men han har kommit igång att äta i alla fall, och magen är fortfarande igång och inga mer koliksymptom förutom vaga tecken på lite magont imorse men de klingade av.

Ska ha gastrogard i en vecka, om han återfår symptomen eller de kommer när beh sätts ut får de svälta honom på klinik och gå ner med kamera för att se hur illa det är.

Men 'sen då' så att säga? Vad har fungerat/inte fungerat för er andra med magsårshästar? Att äta hela tiden förstår jag ju, men så har han haft det hela tiden, han har alltid haft grovfoder framför näsan, undantaget i hagen vintertid då de utfodras var fjärde timme (pga tjockponnyn). Kraftfoder så iom fånget har jag ju ändå tänkt sätta honom på lågt med stärkelse och lågt med socker. Vi får se hur jag löser det och hur mkt som behövs, men han verkar ju (kors i taket) gilla omelasserad lucernpellets, så det räcker väl en bit. Men om inte det räcker helt i kraftfoderväg?

Andra tillskott, tänkte ge en burk pronutrin efter gastrgarden, men sen, bör man ge något förebyggande hela tiden eller hur har ni gjort?

Kort sagt - vad har fungerat för er? =)

(Han går normalt ute långa dagar, minst 12 h, just nu står han ju tyvärr på box iom fånget då)


Fiberplex http://www.eclipsebiofarmab.se/pdf/PbFiberplex.pdf

Har funkat jätte bra på mina hästar som har haft stress mage. Jag ger dom fiberplex varje dag morgon och kväll och jag märker stor skillnad!
 

Liknande trådar

Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Egonson_
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 691
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 849
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Jag har stort behov av råd och hjälp. För 1 år sedan köpte jag en häst, en underbar individ. Fick veta innan köp att han haft ett...
Svar
17
· Visningar
2 208
Senast: Pellerell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp