Ni med erfarenhet av ammor..

Raja

Trådstartare
Någon här som har erfarenhet av att sätta ihop sto med föl som inte är hennes?

Om det ska lyckas - brukar stoet ta sig an fölet direkt eller tar det lite tid? Hur lång tid i så fall? Hur går det under tiden?
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Det hänger väldigt mycket på stoet. Vad vet man om henne sen tidigare, van att gå med andras föl, tar åt sig andras föl osv?

Jag har ett gammalt avelssto på 26 år som haft 10 egna och nu har sitt andra "adoptionsföl". Fölungarna har varit 2 och 4 veckor när hon tagit sig an dem. De har stått bredvid varandra i varsin box under natten, båda sprayade med axe eller annan billig stark parfym. Sen fått hälsa på varandra på morgonen. Första fölungen "valde henne" direkt och hon var världens snällaste och lät honom gör allt utom att dia men då piper hon bara och går undan.

Fölungen som hon fick igår var mer stressad och struntade i henne så då tryckte jag in dem i samma box (mina hästar och jättebox) så fick de stå där under dagen. Fölungen la sig närmre och närmre henne när han skulle vila. Han ville inte äta men när jag gav henne också så fick han äta tillsammans med henne.

Men hon är en pärla och "one of a kind" och hade alltid gått med många föl så jag visste att hon var snäll innan. Det är lite mer vanligt att stoet INTE gillar främmande föl så nära inpå...

Mycket jobb och pyssel men det finns hopp för min lilla unge som inte har nån mamma tack vare denna gamla tant!
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Jag har bara erfarenheter av när mitt eget föl blev moderlöst och vi hade ett katastrofalt dåligt försök med ett sto som förlorat sina tvillingföl, hon ville döda så fort han kom i närheten och jag vägrade släppa dem lösa i ridhuset som de ville av rädsla att hon skulle attackera. Vi avbröt och åkte hem med honom och jag satt den natten och nappade honom varannan timme.

Det slutade lyckligt då min fyraåring som hade kastat en månad tidigare tog sig an honom istället trots att hon aldrig haft ett eget föl. Han nappades till en början, fick sedan dricka ur hink och när han var ledsen så fick han även snutta då hennes egen produktion kom igång igen! :love:
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Vilka underbara ston det finns!

Ska man försöka med ett sto som förlorat sitt föl så måste man nog vara beredd på flera dagars dygnet runt jobb med bremsning, lugnande, partoxin osv. I gengäld har man ju igen det sen när man slipper mata själv dygnet runt i flera månader plus att mjölkersättningen aldrig är lika bra som den egna hästmjölken.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Och att släppa nytt sto + föl tillsammans låter som värsta vansinnet!
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Vi försökte med vårt sto som fick ett sent föl förra året och gav det di fortfarande. (=har mjölk)

Jag tyckte att vårt sto skötte sig alldeles utmärkt. Jag transporterade henne 15 mil. Hon åker bra men gör inte det så ofta. In i det nya stallet och efter ca 30 minuter tog vi ut fölet. Hon visade inget intresse men fölet fick gå inpå henne utan att hon sa något. Vi höll naturligvis stoet i träns och kunde snabbt ta ut henne därifrån om hon visade aggressivitet. Men fölet fick dia efter ca 45 minuter. Stoet bet lite i luften och sparkade lite med bakbenet men inte direkt mot fölet. Sedan satte vi in dem i vars en box sidan om varandra och stoet fick hö som hon stod lugnt och åt. Vi upprepade proceduren 5-6 gånger under de närmaste timmarna och stoet uppförde sig ungefär på samma sätt varje gång. Fölet visade ingen som helst rädsla för stoet.

MEN fölägaren tyckte inte att det gick så bra eftersom vi inte ville släppa ihop sto och föl ännu utan vi menade på att hon fick ge stoet mer tid. Hon hade precis åkt långt, var i ett nytt stall och vi begärde att hon skulle ta sig an ett okänt föl. Fölägaren tyckte att om hon skulle gå ut dygnet runt och sätta ihop sto och föl kunde hon lika gärna ge fölet ersättning, för det var mindre arbete.
Vad tror ni? Hade sto och föl kunnat gå ihop om ett par dagar?
Vad hade ni gjort? Hade ni roddat med sto och föl även om det betydde att ni fick sätta ihop dem för matning?

Det slutade med att jag körde hem med mitt sto.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Jag hade tagit emot stoet med tacksamhet och gladeligen roddat med det i några dagar,tom erbjudit er sängplats för extra hjälp om det fanns en möjlighet.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

till Raja

Jag hade tagit emot stoet med tacksamhet och gladeligen roddat med det i några dagar,tom erbjudit er sängplats för extra hjälp om det fanns en möjlighet.

Det hade jag med gjort, det låter som om ni var på rätt väg.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Det är ju väldigt varierande mellan olika ston, hur gärna de "vill ha eget föl".
Jag har två exempel ur min egen verklighet, den första var ett tvåårigt sto som med hull och hår adopterade sin 6 veckor gamla lillasyster. Det fanns givetvis ingen mjölk men lillasyster hade en fantastisk "mamma" att se upp till.
Sen har jag ju historien som jag upprepat massor med gånger här, där mitt halvblodssto (som haft eget föl 2 år tidigare) adopterade mitt shettisföl utan att fundera på saken. Hon VILLE ha ett eget föl, oavsett om hon fött det själv eller inte! :love:

Vi försökte med vårt sto som fick ett sent föl förra året och gav det di fortfarande. (=har mjölk)

Jag tyckte att vårt sto skötte sig alldeles utmärkt. Jag transporterade henne 15 mil. Hon åker bra men gör inte det så ofta. In i det nya stallet och efter ca 30 minuter tog vi ut fölet. Hon visade inget intresse men fölet fick gå inpå henne utan att hon sa något. Vi höll naturligvis stoet i träns och kunde snabbt ta ut henne därifrån om hon visade aggressivitet. Men fölet fick dia efter ca 45 minuter. Stoet bet lite i luften och sparkade lite med bakbenet men inte direkt mot fölet. Sedan satte vi in dem i vars en box sidan om varandra och stoet fick hö som hon stod lugnt och åt. Vi upprepade proceduren 5-6 gånger under de närmaste timmarna och stoet uppförde sig ungefär på samma sätt varje gång. Fölet visade ingen som helst rädsla för stoet.

MEN fölägaren tyckte inte att det gick så bra eftersom vi inte ville släppa ihop sto och föl ännu utan vi menade på att hon fick ge stoet mer tid. Hon hade precis åkt långt, var i ett nytt stall och vi begärde att hon skulle ta sig an ett okänt föl. Fölägaren tyckte att om hon skulle gå ut dygnet runt och sätta ihop sto och föl kunde hon lika gärna ge fölet ersättning, för det var mindre arbete.
Vad tror ni? Hade sto och föl kunnat gå ihop om ett par dagar?
Vad hade ni gjort? Hade ni roddat med sto och föl även om det betydde att ni fick sätta ihop dem för matning?

Det slutade med att jag körde hem med mitt sto.
Det hade alldeles säkert fungerat om inte fölets ägare haft så bråttom. Det finns gott om exempel där stoet till att börja med hatat fölet men till sist accepterat det, efter många dagars slit.
Efter att ha fött upp några föl på ersättning så kan jag säga att en veckas intensivt jobb för att sätta ihop sto med föl är värt ALLT! Dels för att det är så oerhört mycket mindre jobb om fölet diar än om man ska mata det x antal gånger/dygn. Och framförallt för att mjölkersättning är SVINDYRT! Bara mjölken till mitt shettisföl gick på över 8.000, till ett halvblodsföl slutar den notan på 20-30.000....
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Då är det inte bara jag som tycker att hon förväntade sig lite för mycket för snabbt. Hon menade ju också på att hanteringen av stoet var för jobbigt. När stoet och fölet var ihop passade vi ju dem supernoga och sa till stoet när hon bet i luften eller lyfte foten. Man fick ju passa sig själv när hon bet i luften så man inte kom emellan men det var inte menat mot oss.

Men men vi erbjöd och hon tackade nej. Jag får släppa det.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Vilken dårfink! Det går ju aldrig någonsin att ersätta en häst som mor åt fölet, även om det inte är fölets egen mor.

Så fint av er att ställa upp, och så otacksamt att inte inse vilken hjälp!
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Med största sannolikhet hade det funka om några dagar.
Men vissa hästägare tänker inte logiskt, och då blir det som i detta fallet, fölet som får ta smällen.
 
Sv: Ni med erfarenhet av ammor..

Exakt min egen uppfattning och jag är väldigt glad att jag stod på mig och vägrade försöka. Svaret jag fick när jag sa att jag inte ville de skulle släppas lösa för att jag var rädd att han skulle bli skadad var att även stoet kunde ju bli det ... Hur nu ett 10 dagar gammalt föl kan skada ett vuxet sto som vill döda? :crazy:

Pållan blev istället en utmärkt mamma och efter ett par veckor tillsammans för anknytningen fick de gå ut med resten av mammorna och de andra fölen över sommaren, men han fick fortsatt sin hink med mjölkersättning som han kom fram och drack ur innan han sprang tillbaka till flocken och "mamma" igen. :d
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
955
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp