Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade tagit emot stoet med tacksamhet och gladeligen roddat med det i några dagar,tom erbjudit er sängplats för extra hjälp om det fanns en möjlighet.
Det hade alldeles säkert fungerat om inte fölets ägare haft så bråttom. Det finns gott om exempel där stoet till att börja med hatat fölet men till sist accepterat det, efter många dagars slit.Vi försökte med vårt sto som fick ett sent föl förra året och gav det di fortfarande. (=har mjölk)
Jag tyckte att vårt sto skötte sig alldeles utmärkt. Jag transporterade henne 15 mil. Hon åker bra men gör inte det så ofta. In i det nya stallet och efter ca 30 minuter tog vi ut fölet. Hon visade inget intresse men fölet fick gå inpå henne utan att hon sa något. Vi höll naturligvis stoet i träns och kunde snabbt ta ut henne därifrån om hon visade aggressivitet. Men fölet fick dia efter ca 45 minuter. Stoet bet lite i luften och sparkade lite med bakbenet men inte direkt mot fölet. Sedan satte vi in dem i vars en box sidan om varandra och stoet fick hö som hon stod lugnt och åt. Vi upprepade proceduren 5-6 gånger under de närmaste timmarna och stoet uppförde sig ungefär på samma sätt varje gång. Fölet visade ingen som helst rädsla för stoet.
MEN fölägaren tyckte inte att det gick så bra eftersom vi inte ville släppa ihop sto och föl ännu utan vi menade på att hon fick ge stoet mer tid. Hon hade precis åkt långt, var i ett nytt stall och vi begärde att hon skulle ta sig an ett okänt föl. Fölägaren tyckte att om hon skulle gå ut dygnet runt och sätta ihop sto och föl kunde hon lika gärna ge fölet ersättning, för det var mindre arbete.
Vad tror ni? Hade sto och föl kunnat gå ihop om ett par dagar?
Vad hade ni gjort? Hade ni roddat med sto och föl även om det betydde att ni fick sätta ihop dem för matning?
Det slutade med att jag körde hem med mitt sto.