Ni med egen brunn - fluorid?

Tassa

Trådstartare
Vi har flyttat till hus med egen brunn och har precis fått tillbaka provanalys av vattnet. På bvc där jag går har dom inte så bra koll och den som har det är på semester eller något, så jag undrar om någon här har gjort analys rätt nyligen och vad erat bvc har sagt om vilka nivåer på fluorid som är ok?

Vi hade 1,5 mg/l och vad jag har läst på nätet ska det vara ok att ge till bebisar över 6 månader.

Någon som har erfarenheter om detta???

Sv: Ni med egen brunn - fluorid?

Står det så på provet så borde du kunna ge efter 6 månader. Läs på provsvaret, där skrev de på vårat prov att barn under 1½år inte bör dricka vattnet.

Vi har så mycket att vi inte får ge av vårat vatten innan 1½års ålder. Det värsta som kan hända är att de får fula vita fläckar på tänderna då tänderna tydligen bildas under den tiden. Alltså även de permanenta tänderna.

Står det så på provet så borde du kunna ge efter 6 månader. Läs på provsvaret, där skrev de på vårat prov att barn under 1½år inte bör dricka vattnet.

Vi har så mycket att vi inte får ge av vårat vatten innan 1½års ålder. Det värsta som kan hända är att de får fula vita fläckar på tänderna då tänderna tydligen bildas under den tiden. Alltså även de permanenta tänderna.

Samma här; vi fick också skrivet att det ej bör ges till barn under 1,5 år. (Sambon är dock uppvuxen med samma vatten och då fanns inga rekommendationer (om man ens tog något prov). Som resultat har han också vita fläckar på tänderna).

Vi har tvärt om.. för lite flourid i vattnet och som kompensation till det fick ska vi gå o pensla tänderna med flourlack på lillkillen någon gång extra per år. Jag pratade med tandläkaren. Du kan inte ringa o höra med dem?

Vadå för lite flourid? Menar de att ni har för lite gift i erat vatten och måste pensla på lite extra gift på bebisen?

Tack för era svar.

Svarar alla här:
Vi gjorde vattenanalysen via ett vanligt vattenföretag eller vad man ska säga, så vi fick inget direkt svar på vid vilka nivåer man ska undvika till barn i olika åldrar, bara vilket värde vi har på vattnet. Ringa tandläkaren var ju en bra idé, tänkte jag inte ens på :laugh:

Vi hade nog för högt värde på vattnet när jag var liten och jag tror inte man kollade det då, för jag har alltid haft fläckar på mina tänder och hade väldigt mycket hål när jag var liten. Inte så kul och jag har aldrig förstått varför förens nu.

Mustasukka: En liten mängd fluorid ska ju vara kariesförebyggande sägs det, finns det inget alls så har man ju inte det skyddet. Men för mycket är ju inte bra heller.

Mustasukka: En liten mängd fluorid ska ju vara kariesförebyggande sägs det, finns det inget alls så har man ju inte det skyddet. Men för mycket är ju inte bra heller.

Sant, det stärker även emaljen. Har själv inget flourid i dricksvattnet och mycket riktigt så har min dotter svagare tänder än sina kamrater trots låg godiskonsumption och regelbunden tandborstning.

Men det är mycket riktigt att det når en gräns då det knappast är hälsofrämjande liksom andra salter. Rekommendationen ligger dock väldigt långt under en dos som faktiskt kan ge förgiftning. Direkt dödligt skulle det vara om min 5-åriga dotter satte i sig innehållet från ca 35st 50-milliliters tandkrämstuber.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
377
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka