Ni med diarrehästar !

Abova

Trådstartare
Hur många av er som har diarrehästar eller hästar med "bajsvatten" har gjort en magutredning på er häst och vad kom man fram till.

Har själv en ponny , (som inte ännu är min) som till och från att jag tog över honom har haft problem med lös träck. För det mesta är högarna bra men svans och ben är nerkletade, verkar som om det följer med "bajsvatten " ut.

Han är 2.5 år och opåverkad för övrigt, dvs glad och pigg, fin päls, bra hull .
Har rådfrågat veterinär på hemmaplan men inte fått större hjälp.

Första träckprovet när jag fick honom visade på rätt så stor grad av liten blodmask. Avmaskades . Avmaskades även 6 veckor senare på veterinärs inrådan mot bandmask. Träckprov för 3 vckor sedan visar ingen mask. Kan de få permanenta skador av liten bodmask ?

Har fått kraffts mag och tarmpulver -hjälpte ej.
Äter sen 10 dagar loppfrön, extra b-vitamin (shy) och probimin.
Är trots detta till och från nerkletad.

Har bestämt mig för att göra en utredning , har fått tid på ultuna på måndag och är nu nyfiken på hur ni andra har gjort och vad en eventuell utredning visat, samt hur länge fick era hästar vara kvar på klinik?

Har ni haft dessa problem själv, fått en diagnos och lyckats behandla problemet ?

Alla erfarenheter tas emot tacksamt!

Sv: Ni med diarrehästar !

Finns här verkligen ingen som har gort en utredning på era hästar med dåliga magar?:eek:

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 425
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka