Ni med barn och häst(ar)

Status
Stängd för vidare inlägg.

TBT

Trådstartare
Har en liten kille på 2år... och häst. Har hästen inackorderad i ett stall ca 1mil hemifrån.

Har alltid drömt om ett eget stall och inbillar mig att det skulle förenkla min tillvaro med barn/häst. Att slippa åka hemifrån varje dag och istället kunna gå ut till stallet på egen gård ist...

Ni med hästar, hur har ni det och har ni provat att ha hästen hemma/inhyrd? För- och nackdelar?

Lite råd från andra "hästföräldrar".:bow:
 
Sv: Ni med barn och häst(ar)

Jag har ju bara haft hästar på gården sen barnen kom, men innan dess hyrde jag stall på bilavstånd hemifrån så jag vet ändå hur det är.
För mig är det en höjdare att slippa åka hemifrån för att ta hand om hästarna.
 
Sv: Ni med barn och häst(ar)

Fördelen att stå inhyrd borta är att man slipper allt annat jobb såsom stängsling, hämtning av foder och strö, alla fodringar, alla in- utsläpp och dylikt.

Har hästen hemma och barnfri hästtid går åt till så mycket annat än ridning.

Fördelen är att det är lätt att ta med barnet och gå och mocka när hästarna är ute.
 
Sv: Ni med barn och häst(ar)

Jag har bara ridit andras hästar och även så efter första barnet då han var på dagis/med sin pappa när jag red. Men självklart när jag födde andra barnet så köpte jag gård och hästar när han var 4 månader gammal (är 8 månader snart).
Just nu har jag bara kvar en som jag äger och en lånponny till den äldsta pojken på 4 år. Så här gör vi.
5.30 sambon fodrar i boxen. 6.45 innan barnen vaknar går jag ut och blandar krafft,på med täcke och sedan utsläpp. Är inne ca7. Barnen vaknar runt det. Hästarna får hö vid 9 och då tar jag med mej barnen ut när det är mockning,sopning ibland så sover den miste och då vill den store titta på film och han ropar på mej i dörren om det är ngt.Springer ut och ger hö i hagen vi 13.På kvällen tar pappan hand om dom och då fixar jag vattnet,höt,insläpp,fodring och ev träning som skall ske (unghäst på 2 år). kan sedan gå in och gå ut en gång till för att titta till dom om jag vill.
Jag ser in i närmaste box från köks/vardagsfönstren och ser nästan över hela hagen från huset så jag kan ha kolla på tex nedfallna träd som hamnar över staketet.

Man får mer tid över hemma istället för en massa dötid i bilen och ändå göra samma jobb.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 359
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 551
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 427
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 818
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp