ni med araber, unghästdiskussion

A

Annikan

Är nyfiken på att höra hur ni som har unga araber rider/tränar era hästar. Hur gamla? Hur många gånger per vecka? Vilken sorts träning? Viloperioder?

Funderar en del på att araberna ska vara sena i utvecklingen men samtidigt rids ju de som går på galoppbanorna ganska hårt tidigt i livet...

Sv: ni med araber, unghästdiskussion

Min -05 aktiveras ungefär varannan dag. De andra dagarna går hon i flock på stor lösdrift, och rör sig mycket. Vi promenerar, övar ledarskap och miljöträning. Vi har inte börjat så mycket med utrustning eller inridning än. I höst ska jag vänja henne vid utrustning, och nästa sommar kommer jag påbörja inridning, dvs. när hon är tre år. Jag har ingen brådska, och vill ha en trygg, stabil och mogen häst innan jag börjar med mer avancerade saker.

jag puttar lite...ingen annan som vill dela med sig??

Jag har en arabvallack på 2 1/2 år. Just nu är han inne i en växtperiod och kommer endast ut från hagen för att äta sin dagliga kraftgiva. Annars så aktiveras han varannan till var tredje dag med NH-övningar och utrustningsprovning. Har suttit på honom 2 gånger och longerat 2 gånger. Har tänkt börjat med tömkörning och insittning nu till hösten.

Min 3,5:a går kanske i snitt 3 dagar i veckan. Oftast blir det ett pass markarbete/ridning i paddock och 2 skogsturer - i väldigt kuperad terräng. På sommaren har han fått ett par månaders vila hittills och över jul så blir det ett par-tre veckor också. Sen händer det ju då o då att det blir lite vila pga omständigheter i familj eller jobb eller så... o nån gång i mellanåt har jag väl ridit 4 gånger på en vecka också...

Finns det något som tyder på att de araber som tävlat i galopp som unghästar inte håller lika länge som övriga? Skulle kanske egentligen gå in på distanssidan o höra hur många som har äldre araber som de tävlar längre distanser på och som gick på banan som 2-4åringar...

Min femåriga arabvalack har verkligen varit sen och omogen ända fram till senaste halvåret. Han var småbråkig och okoncentrerad, tittig och allmänt barnslig i beteendet (dock inte i kroppen, det satt mest i huvudet!).
Nu är han fortfarande en pojke mentalt, men mycket stabilare och rids flera gånger i veckan, både i skogen och på ridbana. Vi har varit på "trail-dag" i ett annat stall, dvs övat på att gå över presenning, under fladdrande band på en ställning, genom vatten osv osv och han fixade allt med den äran, både vid hand och under ryttare.

Intressant! Min 15-åriga arabvalack är fortfarande som en pojke på vissa områden... förmodar att det där är olika från individ till individ. Min 05:a är SÅ mycket coolare är gammelmannen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 210
Senast: Äpplet.
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 131
Senast: Lady_S
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 804
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama