Ni med Addisonhundar!!!

K

Har en tik på 6,5 år som fått njursvikt och är väldigt dålig.

Det började med att hon efter en lång behandling av Prednisolon efter en tid blev seg till och från och även fick håravfall på bakbenen, samt svart piggmentering över kroppen som kom smygande. Karma hade lite låga värden (lågsta normalgränsen) på hypofysen och fick Levaxin, som sedan trappades ut då jag tyckte att hon plötsligt började dricka mycket mer i perioder.

Under en period på något år har symtomen kommit smygande och jag har flera tillfällen reagerat på skakningar i kroppen, och framförallt i bakbenen, precis som om hon fryser rejält, jag har trott att hon har feber, men det har hållt i sig ett tag för att sedan sluta.

Nu har hon fått dåliga njurvärden, diarre, anorexi, skakningar, kräkningar och ökad törst i perioder, proverna visar även på förhöjt Kalium och lågt natrium, (men inga jättestora avikelser) detta då vi var inne till veterinär efter en period av diarre och kräkningar. Urea och Krea var kraftigt förhöjt till följd av njursvikt, men socker låg bra, varför de inte ville ta det Addison prov som jag bad om. Kan socker ligga bra trots Addison??

Hon har Anemi, och till och från förhöjda vita blodkroppar, men nu senast normalt(dessa värden går väldigt upp och ner??)

Nu är Karma så pass dålig och apatisk att jag känner att jag inte har något att förlora, jag vill sätta in Prednisolon som ett sista försök att rädda hennes liv, och undrar hur man medecinerar med det då jag har det hemma! Karma väger 21kg.

Sedan tänker jag uppsöka veterinären efter nyårshelgen för att be om ett Addison prov!

Vad tror ni andra som har erfarenhet, låter det som addsion, erfarenheter och tips snälla ni!:mad::confused:

Sv: Ni med Addisonhundar!!!

Addison är lurigt eftersom det ofta ger väldigt luddiga symtom som skulle kunna bero på en rad olika saker. Men för mig som haft en Addisonhund i sju år låter det mycket väl som om det skulle kunna vara AD som din hund lider av.
Raskvas socker låg mig veterligt aldrig konstigt, då höll jag ändå på och kollade hemma eftersom jag nojjade för att hon skulle få diabetes (också):o.
Jag hade absolut propsat på ett ACTH-test, så fort som möjligt (senast måndag!). Det är ju DU som är kunden och som betalar men jag vet att det kan vara svårt att stå på sig.
Håll noga koll och vid minsta försämring i helgen så åk in, har du otur så kan din hund få en Addisonkris och då gäller det livet.

Raskva hade bla darrningar, ffa i bakbenen, just som du skriver; som om hon frös eller möjligen drömde (de kom främst när hon vilade/sov). Hon hade även njursvikt initialt tills vi fick rätsida på hennes Addison, efter det hade hon fina värden resten av livet. Skyhögt kalium och lågt natrium när hon först kom in till vetten. Hängig, tappade aptit och vikt samt fick pigmentförändringar i öronen.

Med tanke på att din hund har njursvikt vågar jag inte rekommendera dig att ge Prednisolon då jag inte vet hur det påverkar njurarna men ja, på min hund hade jag gett en låg dos även om hunden egentligen antagligen behöver Florinef. Men jag är inte veterinär!!!

Lycka till, oavsett om det är AD eller inte!!
Raskva blev förresten nästan 16 år och när hon väl fick somna in var det inte Addisonrelaterat, hon blev helt enkelt gammal.

Har en tik på 6,5 år som fått njursvikt och är väldigt dålig.

Det började med att hon efter en lång behandling av Prednisolon efter en tid blev seg till och från och även fick håravfall på bakbenen, samt svart piggmentering över kroppen som kom smygande. Karma hade lite låga värden (lågsta normalgränsen) på hypofysen och fick Levaxin, som sedan trappades ut då jag tyckte att hon plötsligt började dricka mycket mer i perioder.

:

Jag skulle inte rekommendera dig att göra någonting utan att rådfråga din veterinär. Är hunden nu så dålig att du misstänker att den inte överlever utan behandling till på måndag ska du åka in akut.

Hunden verkar ju initialt ha stått på Prednisolon under lång tid (varför?) och utvecklat en iatrogen Cushing, allt utifrån det du beskriver ovan. Hypofysen producerar olika hormon och "lite låga värden" föranleder aldrig ensamt att Levaxin sätts in. (Dessutom betyder ett lågt TSH att sköldkörtelfunktionen är intakt). Du har förmodligen missuppfattat en del av det veterinären sagt, inget konstigt i det, men utifrån det du skriver kan man egentligen bara konstatera just det. Och att din hund har alla symptom på njursvikt; kräkningar, anorexi, apati, anemi, förändringar i elektrolytnivåerna. Addison är en knepig sjukdom att diagnosticera, det finns inget i det du säger som talar emot att hunden skulle ha diagnosen, men heller inte mycket som talar för. Jag utgår från att din veterinär, som har hela den kliniska bilden klar för sig, gör rätt bedömningar. Blodsockret brukar ligga lågt vid Addison. Njursvikt är sällan ett "symptom".

En veterinär är inte skyldig att ta de prover djurägaren vill, de är skyldiga att i alla lägen göra det bästa för djuret.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig och din tik. Det är hemskt när en så pass ung hund blir så sjuk.

År 2008 sökte jag till vet då Karma i periode är väldigt uppåt/nedåt, vi tog prover som visade lägsta referansen på sköldkörtel hormon, jag minns inte siffran nu, men min vet sa att det som sagt var på lägsta gränsen och föreslog att vi skulle sätta in en låg dos levaxin då hon verkade påverkad till och från i sitt humör och allmäntillstånd.

Ett lågt Hypofysprov kan vara just lågt sköldkörtelhormon, men det kan även vara en maskering av Anemi, då kan proverna visa just så.

Karma drabbades av T.E.N(toxic epidermal necros) för ca 3 år sedan, efter att ha fått en allergisk reaktion på Bamyl, febernedsättande. Då behandlades hon med stora doser Kortison under väldigt lång tid, vi pratar hästdoser både intravenöst och oralt på initiallt 50mg/dag, och efter detta började direkt problemen med hypofysen komma smygande...

Ingen ide att spekulera, imorgon kl 09 har vi en tid för provtagning av Addison, och uppvätskning, utefter vad det visar kommer hon annars att få somna in.

Likt alla mattar och hussar därute så älskar jag naturligtvis mitt hjärta över allt på denna jord, jag har verkligen och då menar jag verkligen gjort allt i min makt för att rädda hennes liv...
Hon är min bästa vän och min livskamrat, vi har knappt tagit ett steg utan varandra vid vår sida, och det gör såå förbannat ont att behöva se henne såhär!! Är det inte Addison så finns det inga fler alternativ, då måste jag släppa taget, ge henne frid, men saknade kommer att bli enorm!!!

Har du föresten själv en hund med Addison??

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 860
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka