Ni med 08:or

Ireland

Trådstartare
Ni som ska köra in era tvååringar, hur långt har ni kommit?
Vad gör ni nu?
Hur ofta och hur länge åt gången?

Jag har precis börjat tömköra min och vi går bara i skogen, mycket offroad och snirklar oss mellan träd =) Han är helt lyrisk över detta och sitter nästan på rumpan i svängarna mellan trädan haha.
Tömkör 3-4 dagar i veckan 20-45 min åt gången, mestadels i skritt eftersom jag inte orkar springa med min bebismage. Vissa dagar löshoppas han och ibland går vi bara för hand.

Annars tränar vi varje gång på att stanna och stå still, då jag tycker det är väldigt viktigt. har börjat göra lite oväsen bakom honom, så som att skrapa med fötterna och dra lite grenar osv. Sen har jag ju en vilde till hund som springer in och ut ur skogen hur som helst, så bakskygg kommer denna ponnyn inte bli :D

Tänkte snart fixa en släpa av nåt slag som han kan dra. Tänkte ha honom i vagn i sommar någon gång. I framtiden blir det nog lite körtävlingar samt att han ska hitta en ryttare som vill tävla honom i både dressyr och hopp. Ska bli allt av denna lilla welsh :p

Sv: Ni med 08:or

Min blev ju satt för vagn redan som 1,5 åring (i par med äldre häst och maratonvagn samt även drog själv under en 10 dagarsperiod) och det fungerade finfint. Jag har tömkört lite sparsamt sedan dess men även jag går med bebismage och det börjar bli för tungt.

Jag skickar honom på inkörningsutbildning 2 månader nu i sommar och hoppas få hem en väl inkörd häst.

Jag har precis börjat på tömkörnings/inkörnings kurs. Varje söndag åker vi iväg.

Har varit där två gånger och nu sist fick han på sig linorna och en liten svängel som han drog. Han tycker det är hur kul som helst! :)
Jag tömkör honom hemma ca 2 gånger mellan kurs tillfällena, övriga dagar gör vi lite gott å blandat som "skrämselträning" med persenningar och allt man kan komma på, och vandrar mycker i skogen.

Han kan nu göra halt och stå stilla nästa..... så länge som jag vill, när vi tömkör.

Har fått byta till ponnyhack att tömköra på för han tappar tänderna nu, men letar förfullt efter ett sidepull istället.

Är riktigt stolt över min lilla häst :)

Jag har tre stycken födda 2008, alla shetlandsponnyer.

Unghingsten är den som har kommit längst - det vill säga, han har haft däckeln på sig kanske 6-7 gånger och är ledd i träns med bett 2 gånger á cirka 20 minuter per gång. Mer än så har jag inte krävt av honom ännu, mest på grund av den extremt långa och snöiga vintern... Jag hoppas komma igång i alla fall 2 gånger i veckan nu under våren så att han kan sättas i vagn snart.

Det äldsta ungstoet (född i april) har inte haft sele eller träns på sig ännu, men är nog ändå den som blir lättast att köra in. Hon är extremt nyfiken och social och när hon var cirka 6-8 månader gammal så gick hon fastbunden i skakeln när jag körde mamman, så i princip är hon ju redan "inkörd". :grin:

Det yngre ungstoet (född i juli) är minishettis och till henne har jag ingen sele som passar ännu. Jag har fått låna en tömkörningsgjord som kanske passar, men jag har inte hunnit testa ännu. Kruxet med henne är att även om jag hittar en tillräckligt liten sele så har jag ingen vagn som hon kan dra, då min Ponnyrockard 016L från Drive Out är gjord för ponnyer mellan cirka 95 och 105 cm. Lilla tösen var 72-73 cm i höstas, bara marginellt större nu... :crazy: Så jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på med henne.

Sådärja, nu har även det äldre ungstoet haft sele och träns på sig på en promenad och unghingsten är promenerad med träns och sele hela tre gånger! :D

Jag har också en welsh :)

Min häst är väl egentligen kanske alldeles för nervig, lättskrämd och fjollig för att kvala in i kategorin "trygg körhäst" men jag tänker ge det en rejäl chans.

Hon är tömkörd lite grann, gått med linor som slår mot benen och promenerat lite med skramlande saker bakom sig. Dock har hon inte dragit någonting än. Planerar att ta det väldigt lugnt med henne och låta allting ta den tid det tar.

Vid de senaste tillfällena i tömkörningen har hon faktiskt bjudit på liiiite stöd på yttern och lyckats med bedriften att gå helt rakt några steg. Det kände som stora famsteg för oss!

Vad kul! har du någon bild? Hur gammal är den?

Min har nu dragit släpa ett par gånger utan några problem, tittade bak på den första 5 stegen och förstod sen att den skulle nog va där, och har sen inte brytt sig ett dugg! Stolt matte! Mötte timmerbilen andra gången jag var ute med honom och han brydde sig inte om det heller, förundras över denna ponny :love:

Vad duktig!
Vad är det för sekt på din?

Två bilder från i påskas, inte världens bästa men hon tömkörs i alla fall.
28408_451328068571_689728571_5846422_6644138_n.jpg

28408_451328078571_689728571_5846423_323421_n.jpg

Superkort film på henne.
http://www.facebook.com/video/video.php?v=433154803571.
Kanske är dags för att ta lite nya bilder nu när vinterpälsen släppt och allt.

(Hur gör man ett "eget namn" till länken?)

Min blir en maxad b-ponny, han är bara 2 år nu. Tänkte bara ha honom inkörd nu till sommaren så det är gjort, sen blir det mer körning senare i höst och nästa år.
Har inga bra bilder när jag tömkör mm men här är han, dock 1 månad gammal bild så vinterpälsen kvar och det syns att han haft ringorm.
23646_411119339001_622249001_4925269_7039894_n.jpg

Jag kunde inte se din film!

Super söt!
Päminner om en welsh mountain jag växte upp med. Är också sugen på en liten welsh :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 778
Senast: yamyam
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när...
2
Svar
23
· Visningar
3 416
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar