Sv: ni hopprädda ryttare?
Jag har varit med om några rejäla vurpor. Den senaste för bara någon vecka sen.
Började redan på B-ponnyn, jag hoppade oftare än honom om man säger så.
Inget allvarligt med det lixom, man var ju "ung och dum".
Fortsatte på C-ponnyn och vi gick omkull några gånger, och jag blev rädd. Hon var ändå till säkraste som fanns att hoppa på. Misstagen hade varit tillfälligheter (bländad av solen och sånt). Vi började om, jag grät nu vi skulle gå över en bom, jag stortjöt när vi skulle ta oss över upphöjda bommar. Jag gick in i stallet när någon försökte tvinga mig till att hoppa.
En dag så ändrade jag mig, jag visste ju att jag faktiskt KUNDE, det handlade bara om att jag skulle sluta vara orolig. Den dagen hoppade flera hinder på 80 cm, vilket jag inte gjort på många år tidigare. Henne vågade jag hoppa på sen utan problem. Men andra hästar ville jag inte hoppa på och ingen ifrågasatte det överhuvudtaget.
Min D-ponnytid var enbart en dans på rosor, dock med några fall, men aldrig några som gjorde mig rädd. Han var om möjligt ännu säkrare än C-ponnyn. Med honom tävlade jag LA (1,10). Jag lämnade ponnytiden med ett gott självförtroende och en härlig känsla.
Jag tog mig an en storhäst som gått 1,30. Vilken bra övergång det skulle bli!
Ibörjan var allt frid och fröjd och vi hopptränade banor på 1,20-1,30 utan att blinka. Sen kom vi igång med tävlandet, och krascherna. Vi skulle börja med att hoppa två 1m-klasser. Han totalvägrade att hoppa. Kollade upp honom med vet, utan att hitta fel. Vi fortsatte träna, det kanske bara var tävlingsnerverna. Jag hade ju varit borta från banan ett tag. Men det fortsatte likadant tills allt stupade. Han snubblade över ett hinder, fick bommen mellan frambenen. Jag såg hur han föll mot mig, liggandes på marken. Sen när jag vaknade ville jag inte hoppa mer. Alltid när jag red emot ett hinder så svartnade det för ögonen. Jag tog mig aldrig igenom det på honom. Jag är tveksam till om jag skulle våga hoppa på honom idag.
Jag började rida en orutinerad häst (smart va?
) i hopp om att inte behöva hoppa högt. Men även orutinerade hästar blir rutinerade så småning om...
Idag har vi haft motgångar tillsammans, vi har gått omkull och jag har sett henne fall mot mig. Det har i stället stärkt mitt självförtroende. Det här är ingen dum-snäll häst, hon tänker. Har det blivit så fel en gång, så kommer hon se till att det aldrig händer igen. Det gjorde ju ont även på henne.
Att jag trillar av ner i hindrena kan jag ta, det brukar kännas lite i kroppen bara. Att VI går omkull, det sätter sig i huvudet.
Det sägs att jag skulle få en kossa att hoppa vad som helst, så det är inte så märkligt att jag gått omkull alldeles för många gånger.
Det finns egentligen inget sätt som är rätt att göra på för att bli av med hopprädslan. Det som egentligen är så "fel" blev helt rätt för mig.
Fundera över:
- Vad är det du är rädd för?
- Varför är du rädd?
- Är det en olycka som gjort dig rädd; Gå tillbaka och fundera. Vad kunde du ha gjort annorlunda då? Varför blev det så fel? Är det stor risk att det händer igen?
- Viktigast av allt:
- Hur ska du komma vidare?
- Vill du komma vidare? Har man tillräcklig vilja så kommer man långt.
LYCKA TILL! Hoppas du orkade läsa det sista jag skrev i alla fall.